Od 1.300 novinskih, radio i TV kuća, novinskih agencija i internet portala, tek 121 se upisao u Registar medija. Rok za upis u registar ističe 13. avgusta, a Ministarstvo kulture i informisanja apelovalo je na medije da se što pre evidentiraju, jer bez upisa u spisak neće moći da dobiju državnu pomoć i projekte
Do 13. februara postojao je Registar javnih glasila koji je vodila Agencija za privredne registre, a onda je on ugašen, a svi podaci prebačeni u novu evidenciju – Registar medija.
U APR kažu da su preneli podatke o svih 1.300 medijskih preduzeća, ali kako novi registar traži dodatne podatke, mediji moraju da ih dostave.
– Nedostajuće podatke upisalo je 26 televizijskih programa, dva servisa novinskih agencija i četiri elektronska izdanja uređivački oblikovanih internet stranica. Kompletne podatke ima i 29 samostalnih internet portala, 19 radio programa i 41 dnevne i periodične novine – saznajemo u APR.
Novi registar uveden je donošenjem Zakona o javnom informisanju i medijima i donosi znatno više podataka o vlasništvu i poslovanju medijske kuće. U novom registru postaju javni podaci o svim vlasnicima više od pet odsto kapitala medija, kao i o njihovim povezanim licima.
Svako će moći da vidi i kolika je pomoć države određenom mediju, kao i podatke o sredstvima dobijenim od različitih državnih organa, lokalnih samouprava, pokrajinskih organa ili preduzeća koje finansira Republika Srbija. Registar će pružati i podatke o prosečnim tiražima medija.
Javnosti će biti stavljeni na uvid i podaci o državnoj pomoći i novčanim sredstvima koja medijima dodeljuju državni organi, lokalna samouprava, organizacije sa javnim ovlašćenjima ili pravna lica koje osniva ili finansiraju Republika Srbija, autonomna pokrajina ili lokalna samouprava.
Ukoliko nisu upisani u registar, mediji neće moći da konkurišu za neki od vidova državne pomoći.
– Upis svih Zakonom propisanih podataka u Registar medija važan je i za javnost i za medije. Upis podataka u Registar omogućiće transparentan uvid u vlasničku strukturu medija, dok za medije predstavlja ključni preduslov da bi ubuduće, na svim nivoima vlasti, aplicirali za dodelu državne pomoći i projektno sufinansiranje medijskih sadržaja kojima se štiti i promoviše javni interes – poručuju iz Ministarstva kulture.
Registar će pružati i javne podatke o prosečno prodatom tiražu medija u kalendarskoj godini, koji će se prijavljivati do 31. marta tekuće godine, za prethodnu godinu.
Cena prve registracije je 2.800 dinara, a izmena podataka košta 1.000 za više, a 500 dinara za jedan podatak.
Manje novca u REM
Prihodi Regulatornog tela za elektronske medije (REM), nekadašnjeg RRA, u opadajućem su trendu – u 2010. godini bili su oko 4,1 milion evra, dok je ta suma u 2014. godini bila 3,75 miliona evra. Ove podatke izneo je programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić.
I rashodi REM su u padu, a Nenadić je primetio očigledan trud da se postignu uštede naročito 2013, 2014. godine, a najveći realan pad troškova je u poslednjih pet godina zabeležen kod zarada i stalnih troškova.
Direktor Transparentnosti izjavio je da REM ne ispunjava u potpunosti standarde transparentnosti u poslovanju, ali generalno gledano među boljim su institucijama kada je reč o objavljivanju podataka i ažurnosti.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.