„Opšti utisak o stanju u medijima u Srbiji počev od lokalnih, regionalnih do nacionalnih jeste da je situacija izuzetno loša – ograničena sloboda medija i izuzetno loš kvalitet medijskih programa na televizijama sa nacionalnom frekvencijom“, ocenjuje za UNS Slađana Petrović Varagić, direktorka Kulturnog centra Požega
Kulturni centar Požega i direktorka Slađana Petrović Varagić poslednjih 15-ak dana postali su sinonim za odbranu kulture od politike i politikanstva. Nije novost u Srbiji da sa promenom političke garniture odlazi i ostala administracija bez obzira na kvalitet i stručnost i da često na upražnjena mesta dolaze nestručni, ali politički podobni kadrovi.
Međutim, požeški slučaj je postao medijski atraktivan jer je novi predsednik opštine Milan Božić (SNS) zatražio ostavke čelnih ljudi u ustanovama kulture.
Od direktorke Kulturnog centra, u čijem sastavu su bioskop i galerija, Božić je tražio ostavku jer svojim delovanjem nije sprečila popularnost rijaliti programa. Lokalnim medijima Božić je rekao da to primećuje kada kao veterinar ulazi u seoska domaćinstva da napiše priznanicu za pruženu uslugu.
Mediji (Danas, Politika, Slobodna Evropa, Večernje novosti, Blic, Vesti online) detaljno su izveštavali o ovoj temi ističući da je požeška ustanova kulture dobrim rukovođenjem i programima prevazišla granice lokalnog i da je neprimereno da se ustanovi kulture stavi na pleća borba sa rijaliti programima.
Kao istoričarka umetnosti i magistar medija i filma direktorka Petrović Varagić ocenjuje da je loš kvalitet medijskih programa na svim nivoima, ali i da se lokalni mediji suočavaju sa velikim teškoćama u radu.
„Mediji na lokalu, često rade bez stručnog kadra ili sa kadrom koji se bez velikog prethodnog iskustva i obrazovanja upušta u bavljenje medijima. Često su mediji na lokalu direktno (100% plate) finasnirani od strane lokalnih vlasti kao osnivača, bivali servisi upravo tih lokalnih vlasti. Kako su u poslednje vreme lokalne vlasti u Srbiji uglavnom koalicione onda i rad te lokalne medijske kuće postaje poprište tenzija same koalicije koja je uvek na ivici pucanja ili blizu „prekombinovanja“. Međutim privatizacijom, ovakvom kakva jeste u Srbiji sprovedena, neće se dobiti ništa mnogo drugačije. A naročito u situaciji u kojoj se ne kontroliše sprovođenje zakona i u kojoj se kršenje zakona ne sankcioniše”, kaže Petrović Varagić.
-Kakvu medijsku sliku očekujete u Požegi sada kada su lokalni mediji privatizovani?
“Mediji u Požegi koji postoje i rade već duži niz godina su TV Požega i Radio Požega.
Iz ugla rukovodioca lokalne javne ustanove kulture, prepoznajem značaj rada lokalnih medija. Plasiranjem informacija o našim programima preko lokalnih medija, najlakše smo informisali našu publiku na lokalu i bivali vidljivi. Privatizovani medij, zasigurno, neće posvećivati toliko pažnje i vremena kulturi u svojoj programskoj shemi, pa će time i naša delatnost biti manje plasirana, ocenjuje direktorka KC Požega.
-Šta mislite o akciji UNS-a da lokalne samouprave izdvoje 2% budžeta za sufinansiranje medija?
„Inicijativa UNS-a za 2% budžeta za medije je za pohvalu, ali u tom sisitemu finansiranja treba uspostaviti čvrst i zaista transparentan sistem rada stručnih komisija koje ocenjuju projekte, kao i dobar monitoring sprovođenja ovakvih programa tj. projekata. To već jesu zakonske obaveze, ali je u praksi često drugačije“, zaključuje Slađana Petrović Varagić.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.