Mnoge velike i ugledne medijske kuće su poslednju deceniju prilično redukovale broj novinara. Dobrim delom uzrok ove pojave je upravo internet. Da bi se internet novinarstvo isplatilo nije dovoljno imati senzacionalne vesti, niti biti dovoljno brz pa ih prvi plasirati na netu. Potrebno je umeti privući publiku.
Privlačenje publike na internet portale je postala prava umetnost. Zapravo, više marketing i advertajzing nego umetnost. Tako su veliki mediji koji su delom postali i tabloidni počeli da koriste razne mamce i smicalice za privlačenje čitalaca.
Jasno je da se internet portali dobrim delom finansiraju reklamama. Da bi reklame donele kakvu takvu zaradu potrebno je da internet portal ima veliku posećenost. Posećenost opet zavisi od umešnosti privlačenja čitalaca i time se zatvara začarani krug klikbajt novinarstva.
Naslovi koji počinju frazom „Nećete verovati…“ su upravo primer klikbajt novinarstva. Sadržaj teksta koji sledi posle ovakvog naslova je najčešće isprazan, retko kad zanimljiv, a gotovo nikad kvalitetan. Ipak, psihologija većine internet korisnika je takva da će u većini slučajeva kliknuti na takav naslov. Posle kliktanja nema kajanja – tvrdi nova narodna poslovica. Iako se većina čitalaca razočara sadržajem „klikbajt“ teksta, već sledeći naslov koji počinje frazom „Nećete verovati…“ biće od istih korisnika kliknut.
Tipični primeri klikbajt sajtova su Buzzfeed i Upworthy. Buzzfeed samo tokom jednog dana ima preko 10 miliona klikova. Ovi sajtovi su 100 odsto klikbajtovski, za razliku od domaćih tabloidnih sajtova koji pored uobičajenih naslova i tekstova imaju povremeno i klikbajtovske.
Većina sadržaja na klikbajtovskim tekstovima je vrlo kratka ili je sastavljena od video klipova i fotografija. Neki od najuspešnijih klikbajtovskih sadržaja jedva su duži od samog naslova. Zbog takvog sadržaja, čitaoci klikbajtovskih sajtova nisu lojalna publika, no to ovim sajtovima ne predstavlja problem jer je internet publika ogromna i svako će bar jednom kliknuti na njihove linkove.
Clickbait termin doslovno znači „zagrizi klik“, odnosno zagrizi mamac. Sve je podređeno kliku. Svaki klik ima svoju vrednost. Što više klikova to veća zarada. Novinarstvo podređeno klikbajt filozofiji nema više nikakvu dilemu o moralnim principima, o potrebi istinitog izveštavanja, o relevantnosti podataka koje iznosi.
Upozoravajući na pojavu ovakvog novinarstva Jirgen Habermas je rekao da reorganizacija i smanjenje troškova novinarstva neminovno vode ka produkciji populizma.
„Jer, bez toka informacija dobijenih kroz opsežna istraživanja i bez stimulacije argumenata zasnovanih na ekspertizi koja nije jeftina, javna komunikacija gubi diskurzivnu vitalnost“, smatra Habermas.
Revolucija koju je donela Gutenbergova štamparija je prošla. Nova revolucija je počela internetom. Kao što je štamparija donela nove forme pisane reči, tako će i internet nametnuti nova pravila i forme. Klikbajt forma novinarstva, naslov, fotografija, video klip, Fejsbuk ili Tviter status, i jedan pasus teksta, postaće dominantna forma na većini internet portala. Sve više od toga, smatraće se starim prevaziđenim oblikom novinarstva iz vremena štampanih medija.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.