Upravo zato, ovakav ishod konkursa izazvao je reagovanja novinarskih i medijskih udruženja koja su utvrdila da ova produkcija nema zaposlenih, ima godišnji prihod od 1000 do 2000 dinara i da je prijavila iste tehničke kapacitete produkcija G.F.C. koja je na istom konkursu dobila 3,7 miliona dinara.
Iako javno demantuje pisanja medija, na pitanja UNS-a o iskustvu, odnosno prethodnom radu ove firme, broju zaposlenih i tehničkim kapacitetima, direktorka firme „Essentis“ Tatjana Lukić ne odgovara.
Šta je demantovao „Essentis“
U tekstu demantija „Danasu“ pod naslovom “Nastavićemo da pratimo informacije koje objavljujete“, a koji je potpisala direktorka “Essentisa” Tatjana Lukić, navodi se da je ovaj list u tekstu “Hitno ispitati malverzacije na medijskim konkursima” objavio “netačne i nepotpune informacije, slepo verujući jednoj strani i ne konsultujući ni jedan izvor, grubo vređa prava i interese” firme “Essentis”.
Inače, list „Danas“ u navedenom tekstu preneo je navode iz pisma novinarskih i medijskih udruženja upućenog ministru kulture i informisanja Vladanu Vukosavljeviću o konkursu ovog Ministarstva za televizije i produkcije. U pismu se konstatuje da produkcija „Essentis“ koja je dobila najviše novca na konkursu nema zaposlenih, od 2015. godine ima prihod od 1000 do 2000 dinara. Finansijski izveštaj za 2017. godinu još uvek nije objavljen na APR-u. Kako se navodi na sajtu ovog Registra, izveštaj je „u obradi“. Na pitanje UNS-a upućeno mejlom – koliki je promet ove firme bio u prošloj godini, Tatjana Lukić nije odgovorila.
Produkcija „Essentis“ je u prijavi na konkurs navela da će se projektom realizovati dokumentarno-igrani film u trajanju 180 minuta, a koji će biti emitovan na Radio-televiziji Srbije (RTS) sa „projektnim timom koji će u svom sastavu imati 20 lica.“
U prijavi na konkurs ove firme navodi se da je broj zaposlenih (ukupan broj stalno zaposlenih i honorarnih saradnika) 15.
Prema evidenciji Agencije za privredne registre (APR), ova firma u 2015. i 2016. nije imala zaposlene, a u 2014. godini bila je neaktivna.
Tatjana Lukić u demantiju objavljenom u „Danasu“ pita se „zašto bi se uopšte podatak iz APR-a o prosečnom broju zaposlenih u jednom preduzeću na godišnjem nivou, ali u pretplošloj godini, poklapao sa brojem iz aplikacionog formulara, koji ne obuhvata samo stalno zaposlene, već i honorarne zaposlene, u tekućoj godini?”
Međutim, u finansijskim izveštajima firme „Essentis“ na APR-u navodi se da su ovoj firmi u 2015. prihodi bili 2000 dinara, a u 2016. godini duplo manji, odnosno 1000 dinara. Prema Bilansu uspeha „Essentisa“ za 2015. i 2016. godinu, ova firma nema evidentiranih troškova za zarade i ostale lične rashode u koje spadaju autorski honorari i ugovori u delu, što znači da nije isplaćivala honorare u 2015. i 2016. godini.
Poseduje tehničke kapacitete, ali će iznajmljivati opremu
U prijavi na konkurs, u delu „tehnički kapaciteti“ „Essentis“ navodi da poseduje HD kameru Panasonic AF100, komplet Nicon i Laica optiku, nelinernu montažu, rasvetu i tonsku opremu.
Međutim, u istoj prijavi, u delu budžeta „operativni troškovi“, navedeno je da će firma, kako bi realizovala projekat, potrošiti više od 2 miliona dinara za kameru, stative, kontrolni monitor, tonsku opremu, rasvetu, „specijalne efekte“, „izradu i najam scenografije i rekvizita“, „specijalne efekte“, „najam montaže“…
Inače, istovetne „tehničke kapacitete“ navela je i firma G.F.C. koja je na konkursu MKI dobila 3,7 miliona dinara, što su novinarska i medijska udruženja navela u pismu ministru Vukosavljeviću.
UNS nije dobio odgovor od Tatjane Lukić i na pitanje zašto je potrebno toliko novca za iznajmiljivanje opreme ako „Essentis“ već „poseduje tehničke kapacitete“.
Da li je „Essentis“ producirao „Senke nad Balkanom“?
U projektnoj dokumentaciji, kao „iskustva podnosioca prijave“, „Essentis“ je naveo: „Reditelj Ivan Živković, serijal ‘Senke nad Balkanom’“.
Inače, poznato je da je pomenuti serijal nastao u koprodukciji „Kobra filma“, RTS-a, Skopje film studija, Iskre, RTRS-a, MRT-a i Agencije za film Republike Makedonije.
Na pitanje UNS-a da li je ovaj serijal nastao u produkciji „Essentisa“, kako je navedeno u prijavi, Tatjana Lukić nije odgovorila.
Iako se u prijavi navodi da „Essentis“ nije dobitnik „domaćih i međunarodnih priznanja i nagrada za proizvodene medijske sadržaje i njene autore“ komisija je ocenila da je podnosilac projekta „poseduje visoke stručne i profesionalne reference“.
Produkcija „Essentis“ je u prijavi navela da je na godišnjem nivou radila na produkciji „15 video spotova i promo materijala“. Za taj posao prihod ove produkcije, po finansijskim izveštajima iz APR-a za 2015. i 2016. godinu, bio je 1000 ili 2000 dinara, dok je 2014. godine produkcija bila neaktivna. Za 2017. izveštaj još uvek nije objavljen.
Saradnja direktorki firmi „Essentis“ i „G.F.C.“
Kako Udruženje novinara Srbije (UNS) saznaje Lukić je sarađivala sa direktorkom firme „G.F.C.“ Dankom Milošević, čiji je projekat na istom konkursu dobio jedan od najviših iznosa, odnosno 3, 7 miliona dinara.
UNS je saznao i da je direktorka firme „Essentis“ Tatjana Lukić u januaru prošle godine govorila na predstavljanju časopisa „Srpska ekonomija“, čije je izdavač „G.F.C.“, upisanog u Registar medija u martu ove godine, u svojstvu direktorke prodaje Majkrosofta za centralnu i jugoistočnu Evropu.
UNS je ostao bez odgovora od Majkrosofta da li je Lukić angažovana na mestu direktorke prodaje ove kompanije za centralnu i jugoistočnu Evropu.
U dokumentu u koju je UNS imao uvid, navodi se da Tatjana Lukić ima „međunarodno iskustvo u multinacionalnim komanijama“, među kojima je i Majkrosoft.
Portal „Srpska ekonomija“ objavio je i intervju pod naslovom „Tatjana Lukić: Budućnost u oblacima“, u kome je direktora firme „G.F.C.“ i glavna i odgovorna urednica ovog medija Danka Milošević razgovarala sa Tatjanom Lukić.
Firme „Essentis“ i „G.F.C.“ koje su na konkursu MKI dobile ukupno 8, 6 miliona dinara, u prijavama na konkurs imaju identične delove (tačke: 3.13; 3.16; 4.2…). Novinarska i medijska udruženja u pismu ministru navela su da se zbog toga „stiče utisak da postoji organizovani nastup pomenutih firmi“, što direktorke ovih firmi nisu demantovale.
Demantiji kao način komunikacije i zahtevi za cenzurom
Osim identičnih delova projekata, činjenice da su dobile najviše iznose na konkursu Ministarstva, kao i ranije međusobne saradnje, firmama „Essentis“ i „G.F.C.“ zajednički je i način komunikacije sa medijima.
Naime, iako na pitanja UNS-a i jedna i druga direktorka mesec dana ne odgovaraju, na pisanja medija revnosno šalju demantije sa upozorenjima „nastavićemo da pratimo informacije koje objavljujete“, zahtevima za uklanjanje tekstova i pretnjama tužbom.
Umesto odgovora na pitanja UNS-a, direktorka firme „G.F.C.“ Danka Milošević 12. jula uputila je Udruženju pismo u kojem je zahtevala da UNS sa sajta „ukloni tekst prenet sa portala Za media ‘Novinarski odgovor na zloupotrebe konkursa Ministarstva kulture i informisanja’“, da se „suzdrži od svakog daljeg objavljivanja tekstova koji sadrže jednostrane, pristrasne i pre svega netačne informacije, neosnovane optužbe na račun odgovornih lica u G.F.C d.o.o. i članova projektnog tima“ i navela da će „pratiti informacije koje UNS objavljuje“.
Ukoliko Udruženje ne postupi u skladu sa zahtevima, stoji u pismu direktorke, „G.F.C.“ će podneti tužbu.
UNS je, u odgovoru na zahtev za cenzurom, naveo da Danka Milošević u pismu nije konkretno osporila nijednu tvrdnju iz prenetog teksta, da zbog toga „ne postoji niti jedan razlog da ga ukloni sa sajta i da će rado objaviti odgovor ukoliko ‘G.F.C.’ ima konkretan odgovor na činjenice iz teksta“.
Danka Milošević i direktorka firme „Essentis“ Tatjana Lukić demantije su poslale i listu „Danas“, na tekst „Hitno ispitati malverzacije na medijskom konkursu“.
Zanimljivo je da su poslednja tri pasusa odgovora „Essentisa“ „Danasu“ identična demantiju produkcije „G.F.C.“ poslatom UNS-u.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.