U udarnom terminu, oko devet uveče 16. maja ispred ekrana na kojima je stotinu ljudi bilo uključeno u program preko interneta, govor je držao nosilac liste Srpske napredne stranke (SNS) i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Obraćanje koje se u javnosti nazivalo onlajn konferencijom ili mitingom zapravo je „predizborni komercijalni sadržaj“. Ovo je zaključila Služba za nadzor i analizu Regulatornog tela za elektronske medije (REM) u najnovijem Izveštaju o nadzoru pružaoca medijskih usluga tokom predizborne kampanje.
U Izveštaju piše da je program u potpunosti bio posvećen jednoj izbornoj listi – „Aleksandar Vučić – za našu decu“, da je trajao 22 minuta i 57 sekundi i da ga je Pink označio kao „iznajmljeni termin“, što je „jedini i usamljeni primer predizbornih komercijalnih sadržaja“ do tada.
Raša Nedeljkov, programski direktor organizacije koja prati izbore, CRTA, objašnjava da je program trajao duže od 12 minuta – koliko je ograničeno Zakonom o oglašavanju:
„Imajući u vidu da je emitovanje bilo duže od zakonskog maksimuma, to je 20 posto programa u toku sat vremena, to znači da bi REM morao da pokrene postupak protiv televizije Pink“.
U odgovoru CINS-u, Željko Mitrović navodi da „iznajmljeni termin“ ne spada u komercijalni blok:
„Pa našem cenovniku i internim pravilima iznajmljeni termini su do 30 min, konvencija je imala oznaku iznajmljen termin! Iznajmljeni termini i plaćeni prenosi ne svrstavaju se u komercijalne blokove već u zakupljene termine za predstavljanje podnosioca lista, što je dostupno svima po cenovniku koji je javan!“.
Druga Vučićeva online konferencija na programu Pinka našla se devet dana kasnije, odnosno 25. maja. Pod oznakom „zakupljen termin“ ovog puta trajala je više od 21 minuta.
Nedeljkov objašnjava da je CRTA predlagala da se zabrani uživo emitovanje ili odloženo prenošenje predizbornih skupova na televizijama, već da se o tome izveštava samo kroz dvominutni prilog čime bi se, smatra, omogućili ravnopravni uslovi za sve učesnike na izborima. Umesto toga, navodi, sada postoji siva zona koju najbolje ilustruje činjenica da komercijalni emiteri nisu ograničeni Pravilnikom kao što je to bio slučaj ranijih godina.
Naime, Pravilnik o obavezama pružalaca medijskih usluga tokom predizborne kampanje ukinut je početkom 2019, a novi iz februara 2020. se odnosi samo na javne servise. Za komercijalne emitere, poput Pinka, REM je 2. marta odnosno dva dana uoči raspisivanja ovogodišnjih izbora, doneo Preporuku komercijalnim pružaocima medijske usluge o obezbeđivanju zastupljenosti bez diskriminacije u toku predizborne kampanje registrovanih političkih stranaka, koalicija i kandidata. To je promenilo obaveze komercijalnih emitera u odnosu na raniji Pravilnik.
Na ovaj način REM je prekršio Zakon o elektronskim medijima jer nije obavezao televizije da poštuju zakon, smatra Nedeljkov:
„To je kao da ste pustili vuka u tor ovaca i isključili svetla. Eto otprilike, to je REM uradio. (…) REM bi trebalo da bude stražar i da ima upaljena svetla i da reaguje kada neko pokušava da uđe u tor, a REM je činjenicom da su umesto pravilnika uveli preporuke pogasio svetla i pustio televizije da rade šta žele“.
Mitrović je odluku koja se odnosi na pravila tokom predizborne kampanje saopštio putem Twitter-a i to nakon emitovanja Vučićeve online konferencije 16. maja.
„Pored ravnopravne zastupljenosti u posebnim blokovima u okviru info programa, svi učesnici na predstojećim izborima dobiće i po jedan besplatan termin za predstavljanje svojih političkih programa“, objavio je Mitrović 21. maja.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.