U Americi bukti nasilje u Mineapolisu, ali i pravi rat između predsednika Trampa i društvenih mreža. Prošle nedlje je Donald Tramp potpisao uredbu kojom se dovodi u pitanje zaštita društvenih mreža od tužbi.
Profesor Dalibor Petrović, stručnjak sa sociologiju društvenih mreža rekao je, gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, da nas malo šta od Trampa može iznenaditi. Podseća da je to čovek koji je potpisao sporazum o povlačenju sredstava iz SZO, zatim izlazak iz „otvorenog neba“.
Tramp se u više navrata negativno izražavao o društvenim mrežama govoreći da one na neki način forsiraju levi diskurs, dok za desnicu nema mesta, rekao je sociolog.
„To je paradokslano kada kaže čovek koji je došao na vlast zahvaljujući Tviteru, to je bio jezičak na vagi koji je prevagnuo. To je bio medij koji mu je dozovlio da izađe u javni prostor u onom trenutku kada je američka i globalna javnost bila spremna za populističkog lidera koji nudi rešenja koja se često zasnivaju na teorijama zavere“, istakao je Petrović.
U međuvremenu se mnogo toga promenilo, kaže Petrović dodajući da je bilo mnogo buke i halabuke na društveme mreže i medije oko toga koliko i kakvu ulogu su odigrali u izborima 2016. godine, pa su pod pritiskom počeli da uvode različite mere ne bi li na ovaj ili onaj način zapravo ograničili ispoljavanje svih stanja i raspoloženja.
Tramp nastupa kao pojedinac
Naravno da on vidi njih kao moćne, ako neko zna kolika je moć društvenih mreža, najbolje zna Tramp, navodi Petrović.
Izneo je podatak da se u Americi 50 do 60 odsto ljudi informiše preko društvenih mreža, Tvitera i Fejsbuka. Nadprosečno puno Amerikanaca u odnosu na ostalu globalnu populaciju koristi Tviter, kaže on..
„Oko 60 miliona Amerikanaca koristi Tviter, ako znamo da na predsedničkim izborima glasa do 140 miliona – to je značajno glasačko telo do koga se može doći i to je medij koji je promenio oblik komunukacije između političara i običnih ljudi“, kaže Petrović.
Petrović podvlači da sada pojedinac ima osećaj da mu se lično obraća predsednik Amerike. Prema njegovim rečima, nastup Trampa nije promenio – nastupa kao pojedinac a ne kao predsednik.
Tramp je reagovao kao pojedinac kome je uskraćeno pravo na slobodu izražavanja i sada koristi moć predsednika Amerike, ukazao je Petrović.
Kompanije će se žaliti
Kompanije koje ova uredba pogađa će se žaliti, to je početak jednog procesa – ta uredba ne znači da će od sutra one postati odgovorne za ono što bilo ko objavi na mrežama, to bi bilo loše, smatra sociolog.
Mreže igraju važnu ulogu u javnoj sveri, kaže Petrović i dodaje da ono što su u 20. veku bile kafane i saloni gde su se ljudi okupali i diskutovali, u društvu brzine i tehnologija interner je u velikoj meri preuzeo ulogu.
Ako ograničite mreže, ako zabranite da svako iznese svoje mišljenje, onda je to problem, ukazuje Petrović i za društvo a ne samo za te kompanije.
Korisnici promišljaju kada se posledice reflektuju na njihov život, više reaguju na upotrebu zakona koji su usmereni na pojedinca, zakone koji sada postoje u slučaju da nekom pretite nasiljem – imamo zakone koji to sprečavaju, objašnjava on.
Ova uredba neće uređivati to, kaže sociolog nego da li ćete moći da izjavite nešto a da platforma koja je omogućila da se vaš glas čuje bude odgovorna za to. To malo liči na ono da dođete u neki kulturni centar, učestvujete na tribini i nešto ispričate a onda je kulturni centar bude odgovoran za to.
Četiri stuba pregovaranja
Petrović ukazuje da je veliki posao pregovaranja između nekoliko stubova – države koja mora da reguliše medijski prostor, tradicionalnih medija, socijalnih medija i građana. „U toj interrelaciji četiri stuba vršiće se pregovori“, kaže Petrović.
Ne očekuje da će se brzo doneti neke odluke.
Tviter se zalaže za oštriji pristup cenzuri, dok vlasnik Fejsbuka nije raspoložen da Fejsbuk preuzme na sebe ulogu medijatora, podseća Petrović. Ne bi bi sklon da uradi ovo što je Tviter uradio.
Postoji mišljenje da su društveme mreže preuzele ulogu izdavača urednika kada su dodale informacije o upozorenju za proveru podataka.
„Ne možemo da ih tretiramo kao medije i da primenjujemo medijske zakone ali možemo kao izdavače jer omogućavaju drugima da dele svoj sadržaj ali to bi otvborilo pandorinu kutiju. Treba da ustanovimo posebne regulative koje će se odnositi na društvene medije kao društvene medije, nešto između klasičnih medija i izdavača“, zaključio je Petrović.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.