U kom su položaju nezavisni lokalni mediji u Srbiji?
Ne postoji komplikovanije vreme za njih. Sa jedne strane, iako informišu lokalnu zajednicu, i bave se javnim interesom u užim sredinama, ovi mediji svakodnevno moraju da se bore sa velikim medijskim kućama, ali i lokalnim medijima koji su u današnjoj Vojvodini i Srbiji najčešće pod direktnim uticajem ljudi na vlasti i samim tim i dobro finansijski obezbeđeni. Sa druge strane, tu su nove tendencije u novinarstvu, digitalni mediji i društveme mreže, koje donose ogromnu količinu informacija i teško je “probiti” se kroz tu opštu informativnu džunglu. Posebno kada kao mali lokalni medij nemaš pristup fondovima, pre svega na državnim konkursima za medije, niti ti medijsko tržište omogućava fer trku.
Na koji način ovi mediji mogu da prežive svakodnevne izazove sa kojima se suočavaju, a koji su najčešće finansijske, kadrovske, kao i poltičke prirode?
Tokom višegodišnjeg rada sa lokalnim nezavisnim medijima, postalo je jasno da je najveći problem finansijske prirode, ali je on zapravo neodvojiv od druge dve kategodije pomenute u pitanju. Da bi lokalni medij mogao da pruži kvalitet i kvantitet informacija, potrebni su mu novinari i urednici koji rade za platu. Opština ili grad u kojem izveštavaju gleda na njih kao na neprijatelje sistema, na nepoželjne elemente koji nisu zaslužili podršku, a političari ih omalovažavaju i kreiraju atmosferu linča. Kako mogu da prežive? Jedino ako se udruže, rade zajedno, pomažu jedni drugima i okrenuti su svojoj zajednici. Tu bih se nadovezala na prvo pitanje i rekla: “Sa treće strane, položaj nezavisnih lokalnih medija je odličan u današnjoj Vojvodini i Srbiji, jer je publika polako počela da shvata kako bi izgledao informativni mrak da ih nema”. Publika ne želi taj mrak, i postaje im jasno da ukoliko ne podrže svoj lokalni medij finansijski, novinari neće sami moći zauvek da se bore za njihovo pravo na informisanje.
Koji su sve oblici finansiranja na raspolaganju nezavisnim medijima i da li ih oni realno mogu iskoristiti, s obzirom na mali broj ljudi koji radi u ovakvim medijima, nerazvijenu infrastrukturu i druge probleme?
Činjenica je da određen broj lokalnih nezavisnih medija postoji, da rade i izveštavaju svakodnevno uprkos veoma lošim uslovima. Nezavisna medijska scena je aktivna i svakodnevno se bori za opstanak, najčešće tako što se udružujemo i pomažemo jedni drugima, zajedno apliciramo na inostrane i domaće konkurse za projekte, razmenjujemo sadržaj, organizujemo virtuelne redakcije i kampanje za podršku. Ovaj posao oduzima vreme i energiju, jer su u njega uključeni svi bez izuzetka – od novinara, do direktora, ali za sada donekle funkcioniše.
Najvažniji stub na koji se oslanjamo je naša publika, jer smo 2018. godine pokrenuli elektronski servis za doniranje na adresi donations.ndnv.org. Ovaj servis ne pripada samo NDNV-u, već i drugim lokalnim medijima koji poštuju Kodeks novinara. Uz pomoć ove platforme uspeli smo da uključimo publiku u naš rad. To ne podrazumeva samo kontinuirano doniranje malih iznosa od strane velikog broja naših čitalaca i korisnika, već od njih dobijamo kritike, teme za izveštavanje, skreću nam pažnju na probleme sa kojima se suočavaju u svojim sredinama, deo su naših proizvoda i obavešteni su o tome gde se i na koji način troši novac koji nam doniraju. Publika je postala naša porodica i stub opstanka. Elektronski servis za plaćanje koji smo uspostavili postao je “tačka okupljanja” lokalnih nezavisnih medija, gde zajedno rešavamo probleme i nastavljamo da se borimo za kvalitetnu medijsku scenu.
Zašto je važno da njihova publika, čitaoci, građani prepoznaju vrednost nezavisnih medija u svojoj zajednici i da ih doniraju i tako podrže njihov rad i opstanak?
Broj donacija još uvek nije dovoljan za opstanak i stabilnost, ali se povećava, jer naše kampanje predstavljaju i neku vrstu edukacije i objašnjenja zašto je potrebno da promenimo navike i počnemo da finansijski podržavamo medij koji nam je značajan. Potrebno je da postanemo svesni da su kvalitetne i pravovremene informacije danas najskuplja roba, te da bez njih građani ne mogu donositi najbolje odluke za sebe i svoju okolinu. Biti neobavešten u današnjem svetu je sputavajući faktor. Osim toga, naše redakcije, kao i redakcije medija sa kojima sarađujemo na lokalnom nivou, bave se daljim razvojem drugih medija, znanje i veštine ne čuvamo samo za sebe, a to u konačnici može doneti samo benefit našoj publici, i uspostaviti pravu nezavisnu lokalnu medijsku scenu, koja će biti po meri i potrebama ljudi koji u njima žive.
Koliko je realno očekivati da se vremenom kroz crowdfunding kampanje prikupi dovoljno sredstava za redovno funkcionisanje nezavisnih medija?
Obzirom na primer britanskog Gardijana, moguće je osloniti se na svoju publiku, jer je ovaj svetski medij nedavno objavio da uspešno funkcioniše zahvaljujući donacijama i subskripcijama. Deo njihovog novca dolazi i od online marketinga. Ovakvi podaci su ohrabrujući, no ne možemo očekivati ovakav rezultat preko noci. Što se tiče Srbije, u istraživanjima o filantropiji stoji da je oko sedam odsto građana voljno da redovno donira medijima jer se slažu sa njihovom misijom. To su dobri podaci, a mi ćemo nastaviti da radimo zajedno na promociji ovog vida podrške nezavisnom novinarstvu, i na edukaciji publike, sve to u nadi da će se procenti povećavati.
Kakva su iskustva NDNV-a kada je u pitanju rad sa nezavisnim lokalnim medijima? Šta je ono što im najviše nedostaje za opstanak i na koji način im NDNV uz pomoć pojedinih donatora pomaže u tome?
Naša ideja je da budemo u konstantnoj komunikaciji i saradnji sa našim partnerima na lokalnom nivou. Među njima su recimo subotički Magločistač, zatim Storiteler iz Bačkog Petrovca, tu su Agrosmart i Fabrika kreativnosti iz Novog Sada, kao i Pančevo SiTi. Osim što zajedno prikupljamo donacije građana, mi smo grupa koja razmenjuje sadržaj, pruža tehničku ili administrativnu podršku i nastavlja da pomaže osnivanje novih kvalitetnih medija. Na ovaj način pokušavamo da premostimo najveći nedostatak – manjak finansija. Na ovaj način smo još uvek tu, sa ogromnim entuzijazmom i ljubavlju radimo svoj posao i želimo da to naša zajednica i publika vidi.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.