Svi koji su tvrdili da je prošlogodišnja agilnost lokalnih samouprava da što pre raspišu konkurse za sufinansiranje medijskih sadržaja bila podstaknuta lokalnim izborima, sada mogu da kažu i da imaju dokaz koji tome ide u prilog.
U januaru prošle godine gradovi i opštine u Srbiji požurili su da što pre raspišu konkurse za sufinansiranje medijskih sadržaja, pa je za prvih dvadesetak dana 2020. godine javne pozive objavilo oko 90 lokalnih samouprava.
Svetozar Raković, tadašnji generalni sekretar Nezavisnog udruženja novinara Srbije, prokomentarisao je za Cenzolovku da „navala konkursa ne predstavlja bolji angažman lokalnih uprava, već realizaciju političkog naloga ne bi li mediji koji su u sprezi s vlastima dobili novac za kampanju“.
Da su lane konkursi bili rano raspisani samo zbog najavljenih izbora smatrali su tada i Slobodan Krajnović, direktor medijske kuće 021 iz Novog Sada, i Stojan Marković, član Upravnog odbora Lokal presa.
Desetak medijskih konkursa do sada
Ako je suditi po broju konkursa koji su raspisani u istom periodu 2021. godine, sagovornici Cenzolovke bili su i te kako u pravu. Naime, do 25. januara ove godine svega desetak lokalnih samouprava objavilo je konkurse za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja od javnog interesa.
Vojvođanske opštine lane su prednjačile po ažurnosti da podrže medijske projekte, pa je od 45 vojvođanskih lokalnih samouprava, zaključno sa 23. januarom 2020. javne pozive medijima uputilo 37 gradova i opština.
Ove godine su valjda procenili da stvar i nije tako hitna, pa do 25. januara 2021. nije osvanuo nijedan javni poziv.
Od 45 vojvođanskih lokalnih samouprava, zaključno sa 23. januarom 2020, javne pozive medijima uputilo je 37 gradova i opština. Ove godine – 0
Medijski stručnjaci, predstavnici novinarskih udruženja i novinari godinama upozoravaju na probleme koji se javljaju tokom sprovođenja konkursa, među kojima je i njihovo kasno raspisivanje.
„Lokalne samouprave imaju zakonsku obavezu da se staraju o javnom informisanju na svojoj teritoriji, odnosno da raspisuju konkurse za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja od javnog interesa. Kako bi se obezbedio kontinuitet, konkurs bi logično trebalo da bude raspisan na početku godine. Svedoci smo, međutim, da oni to ne rade. Grad Čačak je, na primer, prošle godine konkurs raspisao tek polovinom oktobra, a sredstva medijima dodelio dva dana uoči Nove godine. To praktično znači da lokalna samouprava čitave godine nije ispunjavala svoju zakonsku obavezu“, kaže Stojan Marković, član Upravnog odbora Lokal presa.
Doduše, Pravilnik o sufinansiranju projektata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja ne navodi do kada konkurs treba da bude raspisan, pa je samim tim lokalnim samoupravama ostavljeno na volju kada će to učiniti.
Odugovlačenje sa konkursima ogroman problem lokalnih medija
Marković smatra da problem, između ostalog, leži i u tome što Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu ne koristi zakonske mehanizme koji su mu na raspolaganju, među kojima je i uskraćivanje budžetskih sredstava gradovima i opštinama koji ne raspisuju konkurse.
Odugovlačenje sa raspisivanjem konkursa predstavlja problem za veliki broj lokalnih medija, pogotovo ako se uzme u obzir da njihovo funkcionisanje često u velikoj meri ili čak u potpunosti zavisi od tog novca.
U istraživanju PU „Lokal pres“ čak 51 odsto anketiranih predstavnika lokalnih medija prepoznalo je odugovlačenje sa raspisivanjem konkursa kao vid pritiska na njihov rad.
Da je u pitanju pritisak, i to politički, Ivan Kovačević, urednik nedeljnika Podrinske iz Šapca, nema dilemu.
„Grad Šabac je godinama raspisivao konkurs među prvima – krajem decembra ili prvih dana januara. Pošto se vlast promenila, promenjena je i ta praksa. Kada će biti raspisan konkurs ove godine, još uvek se ne zna. Postoje nezvanične informacije da bi to moglo da bude do kraja januara. Vrlo je moguće da će se truditi da proces otegnu što više, jer znaju da su Podrinske u velikoj meri zavisile od tog novca. Jedan izvor finansiranja nam je već prekinut pošto su nam sve lokalne javne službe i institucije otkazale pretplatu“, kaže Kovačević.
Da volja lokalnih političara ima presudan uticaj na to kada će i da li će uopšte konkurs biti raspisan pokazuje i primer Grada Kragujevca. Grad na Lepenici, godinama poznat kao „lider ignorisanja medijskih konkursa“, javni poziv za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja raspisao je 25. januara.
Prema mišljenju Bojane Vlajović Savić iz kragujevačkog udruženja Res publika, kada je konkursno sufinansiranje u Kragujevcu u pitanju, politička volja se pokazala kao presudna.
„Raspisivanje konkursa u Kragujevcu još jedan je dokaz da je sve što se dešavalo prethodnih pet-šest godina bilo politička volja, i to ne volja gradske vlasti već jednog čoveka. Bivši gradonačelnik Radomir Nikolić je taj koji nije hteo da raspiše konkurs za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja od javnog interesa“, kaže Bojana Vlajović Savić i naglašava da je očigledno bilo dovoljno da na Nikolićevo mesto dođe drugi čovek pa da se u skladu sa zakonom raspiše i konkurs.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.