30. mar 2021.

Novac građana odlazi lojalnim medijima: RTV Trstenik dobija više novca iz budžeta nego svi drugi mediji zajedno

Radio-televizija Trstenik je prošle godine iz opštinskog budžeta inkasirala oko 8,5 miliona dinara po raznim osnovama, a na konkursu za sufinansiranje medijskih projekata dobila je čak 75 odsto ukupnih sredstava, odnosno 15 puta više od drugoplasiranog medija, podaci su opštinske uprave Trstenik. Ova televizija je uz to dobila novac i od opštinskih preduzeća i ustanova, a iznosi koje su izdvajali za nju dramatično su veći od onih koje dobijaju drugi mediji.

Foto: Djidjiabla (cc)

Prema navodima pojedinih gledalaca koji su se javili portalu Cenzolovka, Radio-televizija Trstenik ni približno nije opravdala novac građana koji dobija u izdašnim iznosima za lokalne prilike, pre svega zbog „strogo kontrolisanog programa“, koji doprinosi „medijskom mraku u Srbiji“. U RTV Trstenik nisu odgovorili na naša pitanja o ovoj temi.

Novac stiže i za prenose skupština i za „medijsko praćenje“

U opštinskoj upravi su za Cenzolovku precizirali da je RTV Trstenik iz opštinskog budžeta 2020. godine uplaćeno ukupno 8.515.140 dinara. Prema navodima uprave, ova televizija je na opštinskom konkursu za sufinansiranje medijskih projekata od javnog interesa dobila 7,5 miliona dinara, za prenose sednica Skupštine opštine još 799.140, a „po ugovoru za medijsko praćenje aktivnosti“ još 216.000 dinara.

Sudeći po odgovoru opštinske uprave, RTV Trstenik je jedini medij koji je dobio budžetska sredstva i po drugom osnovu, a ne samo na medijskom konkursu.

Na prošlogodišnjem konkursu za sufinansiranje medijskih projekata, na kojem je ova televizija dobila 7,5 miliona dinara, za projekte svih preostalih devet medija opredeljeno je 2,5 miliona. Iznosi koje su ti mediji dobili kreću se od 100.000  dinara, koliko su dobili Cine Vuk i Master studio, do 500.000 dinara, koliko je pripalo Večernjim novostima.

Ova televizija je na opštinskom konkursu za sufinansiranje medijskih projekata od javnog interesa dobila 7,5 miliona dinara, za prenose sednica Skupštine opštine još 799.140, a „po ugovoru za medijsko praćenje aktivnosti“ još 216.000 dinara

Ovaj konkurs je, inače, realizovan u dva navrata – krajem januara, kada je podeljeno osam miliona dinara, i krajem avgusta – kada su dodeljena još dva miliona.

Slično budžetsko favorizovanje RTV Trstenik dogodilo se i 2019. godine. Televizija je tada iz opštinskog budžeta dobila ukupno 6.891.080 dinara, od kojih 5.750.000 za projekte na medijskom konkursu, 925.080 za prenose sednica Skupštine opštine, a 216.000 dinara „po ugovoru za medijsko praćenje“.

Takođe, iz odgovora opštinske uprave može se zaključiti da drugi mediji nisu dobili bilo kakva budžetska sredstva, izuzimajući ona konkursna.

Na konkursu za sufinansiranje medijskih projekata za pretprošlu godinu, na kojem je Radio-televizija Trstenik inkasirala 5.750.000 dinara, preostalih osam medija dobilo je ukupno 4.850.000. Za njihove projekte izdvojeno je od 50.000 dinara, koliko je pripalo Ligi za istraživačko novinarstvo, do 950.000, koliko je dobio ADD prodakšen.

Konkurs je takođe realizovan u dva navrata – u februaru, kada je opredeljeno osam miliona dinara, i u julu – još 2,6 miliona.

NOVAC GRAĐANA ZA ČLANOVE PARTIJE NA VLASTI I NJIMA BLISKE

„Slučaj Trstenika, gde se na konkursu jednoj televiziji dodeljuje 7,5 od ukupno 10 miliona dinara, samo još jednom pokazuje da projektno sufinansiranje u Srbiji služi da se ogromna budžetska sredstva potpuno neprikriveno preliju ’lojalnim’ medijima. Po ustaljenoj formuli, u skoro svim gradovima i opštinama sufinansiraju se projekti televizija, radija i portala u vlasništvu članova vladajuće partije ili ljudi koji su im bliski, kako bi u pozitivnoj konotaciji i u propagandne svrhe ’pratili’ državne i partijske funkcionere, a ne ostvarivali javni interes u informisanju. Istovremeno, mediji koji su profesionalni i imaju kritički odnos prema vlastima sredstva dobijaju retko ili u malim iznosima. Vlast je na taj način potpuno i bespovratno obesmislila projektno sufinansiranje“, rekla je za Cenzolovku Vesna Torović, sociološkinja i novinarka koja je projektno monitorisala neke medijske konkurse.

Ona je naglasila da je jedan od najvećih problema to što u svemu tome učestvuju i oni koji se bave novinarskim poslom. U konkursnim komisijama često se nalaze ljudi iz nereprezentativnih novinarskih udruženja, bliskih SNS-u, poput Društva novinara Niša, ili medijski stručnjaci sumnjivih profesionalnih biografija.

Njihova uloga u komisijama svodi se na to da se sredstva rasporede onako kako to odgovara vlastima, kazala je Vesna Torović, koja je inače i direktorka internet portala Medijska kutija, koji je „prestao da učestvuje na nekim konkursima upravo zbog favorizovanja provladinih i propagandnih medija na štetu onih profesionalnih“.

Stiže novac i iz turizma, ali i od – vrtića

Izvori Cenzolovke su dodali da se Radio-televizija Trstenik prilično uredno finansira i sredstvima javnih preduzeća i ustanova, među kojima su i Predškolska ustanova „Biseri“ i Turistička organizacija Trstenik. Prema njihovim navodima, „Biseri“ su joj navodno prošle godine uplatili 506.400 dinara po ugovoru za medijske usluge.

Uprava „Bisera“ nije odgovorila na naša pitanja o tome koliko su je u 2020. i 2019. godini koštale medijske usluge ove televizije, a koliko takve usluge drugih medija. Bez odgovora je ostalo i pitanje po kom kriterijumu se opredeljuje novac za medije i ko donosi odluku o tome.

Turistička organizacija Trstenik je, naime, prošle godine uplatila ovoj RTV 498.000 dinara, po osnovu godišnjeg ugovora za medijske usluge, koje većinski predstavljaju redovno izveštavanje koje nije potrebno dodatno finansirati.

U Turističkoj organizaciji su za Cenzolovku kazali da je ugovorom predviđeno da televizija „ima obavezu da medijski proprati, obaveštava i izveštava o svim važnijim aktivnostima Turističke organizacije, da najavljuje događaje, da radi izveštaje sa sajmova turizma, da omogući gostovanja u specijalizovanim emisijama povodom važnih događaja i da pravi priloge u informativnim emisijama“.

Trstenička turistička organizacija je prošle godine zaključila ugovor o medijskim uslugama samo sa još jednim izdavačem medija, i to u stotinu puta manjem iznosu. Godišnjim ugovorom sa Alpe sistemom, u čijem je vlasništvu Radio Fleš, predviđeno je da se tom mediju „za najave važnijih događaja“ uplati – 4.800 dinara.

Ova ustanova je RTV Trstenik i 2019. godine uplatila isti iznos, 498.000 dinara, na ime godišnjeg ugovora kojim su predviđene identične medijske usluge kao i prošle godine. Ona je te godine, takođe za najavu događaja, uplatila novac na još dve medijske adrese – Alpe sistemu, koji je osnivač Radija Fleš (svega 13.400 dinara), i internet portalu Kopaonik online (samo 6.000 dinara).

„Sredstva se opredeljuju na osnovu toga što RTV Trstenik pokriva teritoriju na kojoj se nalazi publika koja posećuje događaje, što podrazumeva da RTV Trstenik razmenjuje reklamne video-materijale sa televizijama iz susednih i drugih gradova. Osim toga, RTV Trstenik pojedine priloge ’kači’ na Jutjub kanal“, naveo je direktor Turističke organizacije Vladimir Jeftić, odgovarajući na naše pitanje po kom kriterijumu ustanova opredeljuje sredstva za medije.

Direktorka RTV Trstenik Anica Miletić nam je uskratila odgovore na nekoliko pitanja, među kojima su i da li ta televizija izveštava o problemima u gradu, da li se u programu mogu čuti različita mišljenja, sagovornici i izvori, te da li izveštava o aktivnostima ili stavovima i vladajućih i opozicionih stranaka.

Sudeći po sadržaju na veb-sajtu televizije, odgovori na ovakva pitanja uglavnom su negativni, pošto se ona uglavnom bavi praćenjem rada opštinskih institucija, te komunalnim i servisnim temama.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend