U toj redakciji dokumentarnog programa, osim novinara i urednika koji su sklonjeni iz informative, su i kolege koje jednostavno nisu želele da rade informativne emisije i da ulaze u „mulj“, kako to kaže novinarka Nataša Miljković, koja je gostujući preksinoć u podkastu na portalu Nova.rs otvorila temu cenzure, političkih uticaja na program RTS-a i „sklanjanja“ nepodobnih novinara.
Za naš list, Miljković koja je autorka nove emisije na TV Nova S pod nazivom „Persona non grata“, a koja se upravo bavi nepodobnim ličnostima, podrobnije je objasnila zašto joj je emisija Studio tri ukinuta, zašto je otišla sa javnog servisa kada se osetila „nepoželjno“ i na koji način rukovodstvo RTS-a ućutkuje novinare koji žele da se objektivno bave svojim poslom.
– To potiskivanje nepoželjnih novinara u emisije u manje gledanim terminima je način izguravanja, sklanjanja nepodobnih. Veliki broj ljudi neće da radi Dnevnik, povlači se iz informativnog programa da ne bi učestvovali u tome, i to sve čujem od svojih kolega koji su otišli sa RTS-a ili su još tamo. Nekada se dobijao otkaz ili se slalo na prinudni odmor, a sada te samo sklone, u termin koji je najmanje gledan i da se baviš temama koje nisu politika, priča Miljković za Danas.
Ona dodaje da su mnogi dobri novinari sklonjeni iz informativnog programa u Dokumentarnu redakciju, kako ne bi ostali bez posla, ali su nastavljali da se bave temama dalekim od politike.
– Nekada je važilo da se ne prelazi iz prve lige u treću, ne ide se sa RTS-a jer se smatralo da je on institucija iz koje se ne odlazi. RTS je, za razliku od drugih, bio jedina kuća za koju ste znali da ako uđete, iz nje ćete otići direktno u penziju. Retko ko garantuje tu vrstu sigurnosti. Tako je ranije i bilo, a sada tamo postoji strah od gubitka posla, i onda se ljudi povlače i rade manje upadljivije poslove, objašnjava Miljković i dodaje da je dosta ljudi otišlo iz RTS-a, iz tih razloga.
Kako objašnjava, emisija Studio tri, koja je nastala za vreme mandata Nikole Mirkova, doživela je polovinu sezone, a emitovana je od decembra do juna, kada je neprimetno sklonjena sa programa, a da niko to autorima nije rekao.
– To rukovodstvo sa kojim je krenuo Studio 3 je bilo otvoreno prema nama i pružali su nam mogućnosti, ne mogu da kažem da nisu bili fer. Samo skidanje emisije sa programa je jedan od prvih poteza Bujoševićevog rukovodstva. Kada je posle odmora trebalo da se vratimo u studio, samo se po hodnicima pričao da neće biti emisije, nije bilo nikakve zvanične potvrde. Zato se obraćam Ivani Miković koja je bila pomoćnica, i molim je da konačno održimo taj sastanak, jer od kako je došla, nismo se ni upoznale. Kada mi je konačno zakazala taj sastanak, rekla je da to tek treba da se vidi sa Oliverom Kovačević. Tako da su njoj dali taj težak zadatak da mi kaže da je odlučeno da emisija ne ide dalje. Ne znam čija je to odluka bila, ja sam ispričala da mi je Olivera navela dva argumenta, da emisija nije gledana i da su komentari loši, a nije bilo tačno ni jedno ni drugo. Neke emisije postoje godinama na RTS i niko ih ne skida kakve god da su, koliko god da su nekvalitetnije. Niko mi nikada javno i direktno nije rekao zašto je ukinuta prethodna emisija, rekla je Miljković.
Kako navodi, tek posle dve godine saznaje da je emisija ukinuta zbog nepodobnih gostiju i za vlast nepopularnih tema koje su se otvarale u njoj.
– Ja ne znam da li su naredbe stizale iz vrha vlasti ili su jednostavno odluke rukovodstva RTS-a, jer sam ja bila isključena iz informative dugo. Jutarnji program sam napustila 2014. ili 2015, i nikako nisam bila uklopljena u taj kanal komunikacija, kako se biraju gosti, ko sme, ko ne sme da dođe. Kada smo radili jutarnji program, mogli smo sve. Kada se pogleda ko je sve dolazio, pa i sam Vučić je kao predstavnik opozicije tada bio gost, i pamtim da mu je smetao Most na Adi koji je bio u pozadini, jer ga je podsećao na Đilasa. Tako da smo vrlo slobodno radili jutarnji program i dolazili su različiti ljudi. Jutarnji program je ogromna redakcija u kojoj radi mnogo urednika i novinara, i oni odlaze ujutru na kolegijum i sastavljaju predloge ko će od gostiju da se zove, a naravno sam i ja imala pravo da predložim gosta, ali se o tome opet odlučuje na kolegijumu, kom ja nisam prisustvovala, čak ni u vreme Tijanića.
Ona nastavlja da je onda prebačena na emisiju Tako stoje stvari, koja se emitovala u terminu od 10 do 12 sati, kada je gledanost najmanja, a među temama nema politike.
– To je bila emisija u kojoj nije bilo ni političara ni političkih tema, to je bila jedna lepa, gledljiva, kulturna emisija koje se ne stidim. Ali je jasan osećaj da si nepoželjan, da te guraju dalje od bitnih, političkih tema, kaže Miljković i dodaje da je čak tada imala niz bizarnih slučajeva.
– U „Tako stoje stvari“ dolazili su nam glumci, pisci, umetnici, i sećam se da je gostovao Milan Strongmen, ali smo pričali o zdravoj ishrani, životu, treniranju. Međutim, na kolegijumu je zamereno što je on bio gost, jer je na Tviteru protiv vlasti. Ne znam da li je neko iz vlasti zvao da interveniše, na moj broj telefona nije stigla zamerka, ali se ta tema pojavila na kolegijumu. Takvih primera ima mnogo, navodi Miljković.
Ukidanje Dnevnika 3
Nataša Miljković dodaje da je sličnu sudbinu kao i njena emisija doživeo i Dnevnik tri, kao autorska emisija, kada je ukinut i zamenjen emisijom druge forme, koja je samo kraća verzija Dnevnika 2. Iz te redakcije, novinari su završili u pomenutoj dokumentarnoj, gde su se posle njegovog ukidanja našli Jelena Obućina, Miloš Milić i Zoran Stanojević, a ubrzo su i oni otišli iz RTS-a.
– Jedino je Nataša Mijušković ostala da radi dokumentarce, koje radi fenomenalno. Rešila je da se posveti dokumentarnim filmovima, a bila je odličan urednik Dnevnika, navodi Miljković.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.