Prvi fekt-čeking sajt u Mađarskoj – lakmusz.hu, pokrenut je pre nekoliko dana kao rezultat projekta EU koji bi, za početak, trebalo da traje 15 meseci. Evropska komisija projekat je poverila francuskoj novinskoj agenciji AFP, mađarskom sajtu 444.hu i fondaciji Medija juniversalis (Media Universalis Foundation).
AFP će, kako prenosi EURACTIV:com, uglavnom pružati obuku i znanje timu lokalnih novinara sa iskustvom u istraživačkom novinarstvu.
Poslednjih godina je AFP razvio međunarodnu mrežu fekt-čekera a u Mađarskoj je ta agencija vodeći partner Fejsbuka u borbi protiv dezinformacija.
Cilj projekta fekt-čekinga je da se ispitaju saopštenja za javnost ili informacije koje mogu znatno da utiču na javni diskurs, a posebna pažnja biće posvećena političarima i javnim ličnostima.
U agenciji AFP rekli su za EURACTIV da cilj projekta nije sukob sa vlastima ili kritikovanje vlade.
Mađari 3. aprila izlaze na izbore i očekuju se „najtešnji“ rezultati za više od deset godina. Premijer Orban je došao na vlast 2010. i ima dvotrećinsku parlamentarnu većinu.
Od tada je vladajući Fides usvojio niz zakona o medijima od kojih je većina kontroverzna. Orbanova vlada je kao poslednje u nizu usvojila zakonsku zabranu sadržaja koji „promoviše ili prikazuje“ homoseksualnost ili promenu pola maloletnicima u medijima.
Kako se navodi, brojne međunarodne medijske grupe počele su posle finansijske krize 2008. da napuštaju mađarsko medijsko tržište, što se poklopilo sa vremenom kada su Orbanova vlada i njemu bliski biznismeni počeli da jačaju uticaj u medijskom sektoru.
Međutim, trend se preokrenuo i AFP nije jedini međunarodni medij koji je sve aktivniji u Mađarskoj. Tako je od strane SAD finansiran Radio slobodna Evropa/Radio liberti ponovo počeo da radi u septembru 2020. a nemački RTL, jedan od retkih koji nije napuštao Mađarsku, pokrenuo je program vesti.
Gabor Poljak sa Univerziteta u Pečuju smatra da nove inicijative neće moći mnogo da pomognu da se reše strukturna pitanja mađarskog medijskog tržišta koje je u velikoj meri urušeno državnim finansiranjem i političkim oglašavanjem.
On smatra da je ključno to što je vlada učinila medijski sektor ekonomski neatraktivnim. „Nema igrača na tržištu. Ne žele da rizikuju zato što ih finansira američka ili nemačka vlada“, rekao je Poljak.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.