Poverenik je ovako reagovao na akt Agencije kojim ga ona, povodom njegovog zahteva da mu radi ostvarivanja uvida dostavi spise, obaveštava da se: „može zaključiti da određeni deo podataka iz dokumenata koji je proizišao iz predmeta kontrole imovine i prihoda gradonačelnika Siniše Malog predstavljaju u smislu čl. 38. Zakona o tajnosti podataka „STROGO POVERLJIVE“ podatke, radi čije zaštite je neophodno da istima pristupi lično poverenik i to u prostorijama Agencije, uz prethodnu najavu.“
Takav postupak Agencije nije ne samo presedan u višegodišnjem radu Poverenika, nego je generalno u suprotnosti sa standardima neophodne i nužne saradnje državnih organa. Saradnja organa vlasti nužno i normalno podrazumeva i distribuciju odnosno, na zahtev ovlašćenog organa dostavljanje raznih dokumenata. Razume se, neretko ti dokumenti su i klasifikovani, poverljivi. Da nije tako, bile bi besmislene odredbe Zakona o tajnosti podataka u vezi sa čuvanjem, prenošenjem i dostavljanjem takvih dokumenata, kao i odgovarajuća pravila o kancelarijskom poslovanju sa klasifikovanim dokumentima.
Ali, čak i kad bi to mogli zanemariti, neshvatljiv je uslov izražen rečenicom „neophodno da istima pristupi lično poverenik i to u prostorijama Agencije, uz prethodnu najavu“. Opšte je, pa i Agenciji, poznato da u Službi poverenika radi veliki broj saradnika (24) koji imaju sertifikat za pristup podacima klasifikovanim „STROGO POVERLJIVO“. U takvoj situaciji uslov da poverenik „pristupi lično“ je apsurdan.
Konačno, Agenciji bi moralo biti poznato i da je prema odredbi čl. 25. Zakona o tajnosti podataka, organ javne vlasti dužan da opozove tajnost podataka, odnosno dokumenta na osnovu rešenja Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti donetog po žalbi tražioca informacija.
Posebno i nezaobilazno je pitanje da li su predmetna dokumenta, odnosno podaci, uopšte i klasifikovani kao „STOGO POVERLЈIVI“ u skladu i na način propisan Zakonom o tajnosti podataka. Utoliko pre, što Agencija samo navodi da se to „može zaključiti“, ali ničim ne dokumentuje da su zaista i klasifikovani.
A pod pretpostavkom da su dokumenti zaista tako klasifikovani imamo dodatne razloge za zabrinutost. Naime, shodno članu 14. Zakona o tajnosti podataka, stepen klasifikacije „STROGO POVERLJIVO“ vezan je za podatke čije odavanje bi dovelo do „teške štete po interese Republike Srbije“, a teško je i zamisliti kako bi odavanje podataka o prihodima i imovini bilo kog funkcionera, pa i gradonačelnika, moglo u takvoj, „dramatičnoj“ meri ugroziti nacionalne interese.
Poverenik je upozorio Agenciju da svojim postupanjem onemogućava Poverenika u vršenju zakonskih ovlašćenja što predstavlja zakonom predviđen kažnjiv prekršaj i pozvao je da bez odlaganja postupi po njegovom zahtevu za dostavljanje spisa.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.