Među lokalnim samoupravama koje su budžetom ove godine predvidele manji iznos za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja nego prethodne je Novi Sad. Ovaj Grad je, kako piše u Odluci o budžetu, za medije izdvojio 13.191.000 dinara, dok je prošle godine opredelio čak 86.400.000 za ovu namenu.
Na pitanje UNS-a zbog čega je budžet za medijske projekte drastično umanjen, kao i da li je novac koji je prošle godine bio namenjen medijima ove godine preusmeren na drugu budžetsku poziciju i koju, iz Grada Novog Sada odgovorili su da je odluka da ovogodišnja suma bude manja doneta iz više razloga, usled novih procedura, obrazaca i obaveza sa kratkim rokovima za lokalnu samoupravu, ali i za podnosioce projekata.
„Novi Zakon o informisanju donet je krajem 2023. godine, a da se nije znalo da li će se podzakonski akti doneti do konačnog zakonskog roka za raspisivanje konkursa, što je rezultiralo u donošenju odluke da se u prvom konkursnom ciklusu opredele značajno manja sredstva, a da se u drugom delu godine, kada se sve procedure ustanove, opredele sredstva u skladu sa realnim budžetskim mogućnostima“, objašnjavaju iz Grada Novog Sada.
Novac namenjen unapređivanju javnog interesa u oblasti javnog informisanja u odnosu na prošlu godinu značajno su umanjili i gradovi Pančevo i Vršac i opštine Ada, Žabalj, Bečej, Čoka, Ljubovija, Odžaci, Sečanj, Žitište, Srbobran, Kula, Šid i Pećinci.
UNS je i ovim lokalnim samoupravama poslao upit u vezi sa tim da li je iznos izdvajan ranijih godina namenjen medijima preusmeren za neku drugu namenu i koju, kao i zašto su drastično umanjile iznos novca namenjenog za medijske projekte.
Inače, novim Zakonom o javnom informisanju i medijima (ZJIM) prvi put je propisano da će i odluke Saveta za štampu (pored Regulatornog tela za elektronske medije) biti jedan od kriterijuma za bodovanje medijskih projekata i raspodelu sredstava.
„Usluge po ugovoru“ – način za obilaženje ZJIM ili opravdani troškovi?
Deset lokalnih samouprava, koje su na do sada raspisanim konkursima izdvojile upola ili više nego upola manje novca nego lane, su iznos namenjen projektnom sufinansiranju ove godine preusmerile na tzv. usluge po ugovoru i tako našle način da „zaobiđu“ novi Zakon o javnom informisanju i medijima.
U pitanju su gradovi Kikinda, Zrenjanin i Sombor opštine Apatin, Stara Pazova, Beočin, Krupanj, Mali Zvornik, Novi Kneževac i Crna Trava.
Opštine Malo Crniće, Arilje, Nova Crnja, Kosjerić, Bogatić, Trstenik, Osečina, Bačka Topola, Bajina Bašta, Obrenovac i gradovi Požega, Loznica, Kruševac i Sremski Karlovci su budžetom za medijske projekte predvideli približan iznos prošlogodišnjem.
Ipak, na do sada raspisanim konkursima u ovim lokalnim samoupravama, iznos opredeljen za medijske projekte značajno je manji od onog predviđenog budžetom. To znači da bi ove lokalne samouprave do kraja godine trebalo da raspišu bar još jedan konkurs za sufinansiranje medijskih projekata.
Konkurs koji je raspisala Gradska opština Mladenovac je poništen, dok iz odluka o budžetu opština Mali Iđoš i Temerin nije jasno na koji način je predviđena raspodela novca za medijske projekte.
Opštine Nova Varoš i Prijepolje namenile su iznos približan prošlogodišnjem za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja, ali nije precizirano da li su sva sredstva namenjena za projektno sufinansiranje ili i za usluge po ugovoru, pošto je na konkursima raspodeljeno značajno manje sredstava od ukupnog iznosa namenjenog medijima.
UNS će i od svih ovih lokalnih samouprava zatražiti objašnjenja u vezi sa tim koliko je novca opredeljeno isključivo za konkurse za projektno sufinansiranje proizvodnje medijskih sadržaja iz oblasti javnog informisanja.
Medijske konkurse do sada nisu raspisale 43 opštine
Inače, lokalne samouprave su na do sada raspisanim konkursima za sufinansiranje medijskih projekata izdvojile ukupno 817.901.500 dinara, što je upola manje nego prošle godine, kada su za ovu namenu gradovi i opštine opredelili ukupno 1.572.068.970 dinara. To je takođe najniži opredeljeni iznos u poslednjih deset godina koliko se sprovodi projektno sufinansiranje.
O ovome je UNS i pisao prošle nedelje, istakavši da je do tada izdvojeno 809.901.500 za sufinansiranje medijskih projekata. U međuvremenu konkurs je raspisala i Smederevska Palanka, koja je za medijske projekte izdvojila 8.000.000 dinara.
Četvrtina lokalnih samouprava još uvek nije raspisala konkurse za sufinansiranje medijskih projekata i time nije ispunila svoju zakonsku obavezu.
Konkurse za sufinansiranje projekata proizvodnje medijskih sadržaja za ovu godinu do danas nisu raspisale 43 od 167 lokalnih samouprava. Ove opštine su time uveliko prekoračile rok propisan Zakonom, odnosno, 1. mart.
Inače, UNS je za informacije o opredeljenim sredstvima za medijske projekte koristio podatke iz svoje baze finansiranjemedija.rs koju ažurira od početka projektnog sufinansiranja 2015. godine, uz upoređivanje sa podacima kojima raspolaže Ministarstvo informisanja i telekomunikacija.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.