10. jan 2019.

JESTE LI VEĆ ČULI DA… u Politikinom zabavniku mogu biti cenzurisani množenje i Štulićev stih?

U Politikinom zabavniku sme da se pominje bilo koja računska operacija, ali pod uslovom da nema nikakve veze s prebrojavanjem demonstranata. Takođe, svaki Štulićev stih je dobrodošao, osim stiha u kojem se pominju izbori. Zbog kršenja ovih „pravila“, novinar David Vartabedijan veruje da mu je cenzurisan tekst koji je objavljen u poslednjem broju Politikinog zabavnika. Deo izvornog teksta, sa obe sporne polurečenice, i dalje se, međutim, može pročitati na zvaničnoj Fejsbuk stranici lista koji idućeg meseca obeležava 80. godišnjicu postojanja

Detalj sa naslovne strane Politikinog zabavnika od 4. januara

Hm, šta bi moglo biti sporno u ovim redovima?

Prošla je 2018. godina. Ostavila je za sobom sasvim dovoljno kvalitetne muzike da je ne zaboravimo…

U razgranatoj muzičkoj industriji ne može sa sigurnošću da se utvrdi ko šta snima, ko svira, šta se objavljuje, a ko plaća, nije to tako jednostavno kao korišćenje snimaka sa „Google Earth“ ili proste računice tipa 35 x 120 = 4.200. Ne, to je mnogo složenije i tu se ne bi snašao ni otac matematike Pitagora, baš kao ni Brazilac Zero Frejtas, jedan od najvećih kolekcionara ploča na svetu (priča se da ih ima oko tri miliona).

Ponovna izdanja, remasterizovana, naravno, sa bonus numerama i demo-snimcima pride, retki koncertni snimci izvađeni iz ličnih arhiva „ubogih“ muzičara, kao i oni sa nedavno okončanih turneja, nove zbirke najboljih pesama koje već posedujete pod imenom „Essentials“, samizdati albumi i, gle čuda, novi albumi… Mnogo toga je u igri u kojoj se igla vrti po ploči, pesme u etru, a novac u kasama. Izbor svega ponuđenog i preslušanog nikada nije lak, „prokleta bila mogućnost izbora“, napisa jedan pesnik… Ipak, ovih trinaest albuma najviše se „vrtelo“ po gramofonu „Hit“ strane…

[povezaneprice]

Da nije sporno da dotični Brazilac uopšte poseduje oko tri miliona ploča? Nije to. Možda termin „ubogi“ muzičari? Jok. Za Politikin zabavnik, urednika ili urednike, sporni su – prepoznatljivim jezikom tog lista rečeno – VEROVALI ILI NE, množenje i stihovi jednog pesnika!

Gornji odlomak je iz teksta Davida Vartabedijana „Srećnih trinaest“ u kojem ovaj poznati muzički novinar predstavlja sopstveni izbor najboljih albuma u 2018. godini.

Postoje, međutim, dve verzije ovog teksta. Gornji odlomak, kao najava za novi broj Politikinog zabavnika, prvog u 2019. godini u kojoj Zabavnik slavi 80 godina postojanja, objavljen je 3. januara na zvaničnoj Fejsbuk stranici lista.

Druga pak verzija Vartabedijanovog teksta objavljena je u štampanom broju Zabavnika od 4. januara: kraća je za (najmanje) dve polurečenice. Nedostaje primer računske operacije množenja (35×120=4.200), te (malko doterani) stih iz pesme Branimira Džonija Štulića „Put za Katmandu“ („prokleta bila mogućnost izbora“).

Štampano izdanje Politikinog zabavnika objavljenog 4. januara…

Od inboksa dva su putića

U tekstu koji je poslao redakciji nalaze se obe sporne polurečenice, potvrdio je za Cenzolovku autor David Vartabedijan. Drugim rečima, na Fejsbuku se našao odlomak iz, novinarski rečeno, rukopisa. Autor, međutim, nije znao za postojanje dve različite verzije njegovog teksta – za to je saznao od nas.

„Ne koristim Fejsbuk, a nisam ni video poslednji broj (Politikinog zabavnika) i samim tim ne mogu da potvrdim da i u ostatku teksta nije bilo još intervencija“, kaže Vartabedijan za Cenzolovku. „Nemam inače običaj da čitam svoje tekstove po njihovom objavljivanju, eventualno otvorim novine samo da bih se iznervirao načinom na koji su raspoređene fotografije i ilustracije“, dodaje.

„Očigledno je da je u pitanju cenzura. Politika AD je, uostalom, na državnim jaslama, svašta je moguće…“

Na pitanje da li ima pretpostavku o tome kako su se na Fejsbuku i u štampanom izdanju našle različite verzije samog početka teksta, kaže da to može biti otuda što postoji praksa da se tekstovi koji stignu mejlom direktno objavljuju na Fejsbuku.

„Pretpostavljam da je osoba kojoj sam tekst poslao mejlom, tu, originalnu, verziju odmah priredila za Fejsbuk, a istovremeno je moj tekst poslala uredniku u listu i lektoru, pa je, očito, nakon uredničke i lektorske intervencije, u novinama izašla takva, drugačija verzija“, navodi Vartabedijan.

Zašto postoje dve verzije početnih redova Vartabedijanovog teksta i šta je bilo sporno u dvema polurečenicama u originalnoj verziji teksta, na ta i druga pitanja Cenzolovke glavni i odgovorni urednik Zeferino Grasi, koji je i generalni direktor i predsednik Odbora direktora Politika AD, nije odgovorio.

Za samog autora, međutim, nema dileme šta je u pozadini uredničke intervencije u tekstu o, ne zaboravite, najboljim muzičkim albumima u prošloj godini.

„Očigledno je da je u pitanju cenzura“, kaže Vartabedijan. „Politika AD je, uostalom, na državnim jaslama, svašta je moguće…“

… i odlomak iz Vartabedijanovog teksta, objavljen 3. januara na zvaničnoj Fejsbuk strani lista

Kad ministar množi

Bilo bi, nema sumnje, i za samog Riplija previše sumanuto kad bi puki primer množenje bio razlog za cenzorske makaze. Ovaj, međutim, koji je autor izabrao, po sopstvenom priznanju, nije samo puki primer množenja i, pritom napominje, „uopšte se tu nije slučajno našao“. I upravo ta neslučajnost očito nije mogla da promakne po oprezu i budnosti poznatim urednicima u Politikinoj kući.

„Nije mi jasno šta je sporno u Džonijevom stihu. Da li to što se u stihu uopšte pominju izbori?! Ako je to problem, onda stvarno ne znam šta dalje da kažem“

Da su bitni samo čitaoci „najstarijeg dečjeg magazina u zemlji“ („za sve od 7 do 107 godina“), ostao bi vala i primer množenja (35×120=4200) i Džonijev stih. Ali, Zabavnik, kao i po odvratnim naslovnim stranama „čuvenu“ Ilustrovanu politiku, izdaje Politika AD, koja je u većinskom vlasništvu države. Samim tim, briga o vlasnicima ima da je ispred čitalaca. Čitaoci, verovatno ne svi, i ne bi shvatili, ali neko drugi sigurno bi – da novinar nije naveo tamo neki primer množenja, već je u pitanju posprdna aluzija na izjavu, zapravo matematiku, jednog ministra. Ministra unutrašnjih poslova Nebojše Stefanovića.

Nebojša je Stefanović, naime, krajem decembra na preseru na kom je prebrojavao učesnike na jednom od protesta koji se subotom održavaju u Beogradu, rekao i ovo:

„Tih redova ukupno ima oko 120, prosečno 35 ljudi u redu, dobijete cifru od 4.200 ljudi“, izračunao je ministar unutrašnjih poslova.

Za izbacivanje ovog dela, Vartabedijan kaže, ironično, da je razumljiv potez onih koje to toliko uznemirilo. Kad je pak u pitanju Džonijev „Put za Katmandu“, tu mu, veli, staje pamet.

„Dobro, za to množenje, ajde da kažem, da mi je jasno zašto su izbacili, nisam taj primer slučajno izabrao, ali šta je sporno u Džonijevom stihu?“, pita se Vartabedijan. „Da li to što se u stihu uopšte pominju izbori?! Ako je to problem, onda stvarno ne znam šta dalje da kažem.“

12 komentara za: “JESTE LI VEĆ ČULI DA… u Politikinom zabavniku mogu biti cenzurisani množenje i Štulićev stih?

  1. Pera Peric

    Kad pogledam one njegove uzasne brlje koje objavljuju kao prlizak tekstu kao ilustracije a na koje trose stamparsku boju, i imajuci u vidu generalno stanje u Zabavnku pitam se da li bih se bavio ovom temom ili bih bio zahvalan da u eri interneta neko uopste objavljuje moje misljenje i ideje na par strana.

    10. јан 2019. at 12:31
    • Komshija

      Gosp. Pericu zasluzili ste sendvich ali posto je u pitanju Politika AD… nek ide zivot, sledi Vam i dupli viski. Znam da Vam u ovoj eri interneta mala paznja znaci… bas mnogo.

      10. јан 2019. at 21:08
    • Maca

      Generalno stanje u Zabavniku, koje Vi navodite, je direktna posledica urušenog, pardon, nepostojećeg, sistema vrednosti koji su Prvorodjeni, Neša iz Beograda i ekipa, pa i Vi, poštovani Sendvičar Barbariću, nametnuli kao trenutni društveni poredak koji će uskoro biti vraćen na mesto. Očigledmo je i da niste vični ni umetnosti, ni pravim vrednostima, jer ono što vi ne razumete, pa nazivate pogrdnim imenom, su, zapravo, jedna od milijardu umetničkih dela visoko nadarenog i vrhunski talentovanog multimedijalnog umetnika, novinara i menadzera Davida M. Vartabedijana, koji apsolutno ne treba da ima potrebu da bude zahvalan za to što Zabavnik objavljuje njegove crteže i tekstove, jer je to apsolutmo naravska i normalna stvar koja je samo delić njegove bogate karijere. Vi, Barbara Životiću, budite zahvalni za mogućnost da u ovoj internet eri imate još jako malo vremena da grickate sendvič i botujete Vaš isprazni život i bivate ljubomorni na zanavek nedostižne duhovne gromade i umetmičke veličine poput gospodina Davida M. Vartabedijana.

      12. јан 2019. at 11:34
      • Milance

        Prvo, David nije „umetnicka velicina“ jos manje „duhovna gromada“. Drugo, Zabavnik nije list u kome se pisu politicki komentari.
        Trece, David je ocito ulicna prepucavanja namerno pokusao provuci kroz svoj tekst, sto je cista podvala s njegove strane. Ilustracije su mu grozne, tekstovi sumnjivog kvaliteta, veoma cesto pise o istom subjektu, tako da sam pomislio da ga mozda neko dobro placa za to sto pise jer pravi reklamu.

        13. јан 2019. at 16:44
  2. Milence

    Baš me je ovo rastužilo.

    10. јан 2019. at 12:47
  3. rosa

    E moj Grasi, kad si bio mlad bio si lik, u penziju ces otici kao krpa.

    10. јан 2019. at 13:40
  4. Mladen

    @pera peric
    Evo vidis, u normalnom mediju, gde nema urednika kojima se tresu gace, neko i jeste objavio tvoju uzasnu brlju i (fino placeno) misljenje.
    Blago tebi, junace.

    11. јан 2019. at 08:34
  5. Maca

    Generalno stanje u Zabavniku, koje Vi navodite, je direktna posledica urušenog, pardon, nepostojećeg, sistema vrednosti koji su Prvorodjeni, Neša iz Beograda i ekipa, pa i Vi, poštovani Sendvičar Barbariću, nametnuli kao trenutni društveni poredak koji će uskoro biti vraćen na mesto. Očigledmo je i da niste vični ni umetnosti, ni pravim vrednostima, jer ono što vi ne razumete, pa nazivate pogrdnim imenom, su, zapravo, jedna od milijardu umetničkih dela visoko nadarenog i vrhunski talentovanog multimedijalnog umetnika, novinara i menadzera Davida M. Vartabedijana, koji apsolutno ne treba da ima potrebu da bude zahvalan za to što Zabavnik objavljuje njegove crteže i tekstove, jer je to apsolutmo naravska i normalna stvar koja je samo delić njegove bogate karijere. Vi, Barbara Životiću, budite zahvalni za mogućnost da u ovoj internet eri imate još jako malo vremena da grickate sendvič i botujete Vaš isprazni život i bivate ljubomorni na zanavek nedostižne duhovne gromade i umetmičke veličine poput gospodina Davida M. Vartabedijana.

    12. јан 2019. at 11:35
  6. Maja

    Mislim da ovo nije ucinjeno namerno jer bi se intervencija na tekstu videla i na internet stranici. Postavljanje teksta na internetu i u stampi nije isto. Stampa je ogranicena prostorom teksta i fotografija.P.Z. je uvek bio apolitican, na njegovim stranicama nikada nisam videla nista slicno. Zato ga i citam. Ako je gospodin David to znao, a trebao je znati da se PZ ne bavi dnevnom politikom, onda je potpuno jasno da je greska Davidova, pre bih rekla namerna, nego slucajna. Samo zato sto imam razlicito misljenje od pisca ovog nelogicnog, zlonamernog teksta ne znaci da sam „sendvicarka“. Prijatan dan Vam zelim.

    12. јан 2019. at 11:39
  7. marko

    pogrešno, štulićev stih glasi „prokleta mogućnost izbora mora da postoji…“

    12. јан 2019. at 18:57
  8. Da prostite

    E, Pero, Pero… Neko pije vino od 6.000 dolara, a Ti piskaraš za sendvič sa Matijevićevom kobajom!

    12. јан 2019. at 22:31
  9. marko

    Poštovani;
    stih „prokleta bila mogućnost izbora“ nije stih iz pjesme Branimira Štulića. Njegov stih glasi: „prokleta mogućnost izbora mora da postoji“.

    Hvala na ispravci.

    Što se vijesti tiče ništa čudno, dobro je dok ne hapse.

    14. јан 2019. at 07:34

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend