24. jul 2018.

Lov na domene u Subotici – biznis ili kršenje etike?

Urednik portala „Slobodna Subotica“ (slobodnasubotica.rs) Branko Žujović rekao je juče Udruženju novinara Srbije (UNS) da su vlasnici konkurentskog subotičkog portala subotica.com zakupili domen slobodnasubotica.com, preusmerili ga na svoju adresu i tako nekolegijalnim postupkom doveli čitaoce u zabludu.

Nakon objavljivanja ovog slučaja i reakcije predstavnika novinarskih udruženja koji su naveli da ovakav potez predstavlja kršenje novinarskog kodeksa, vlasnici portala subotica.com adresu slobodnasubotica.com preusmerili su na Gugl pretragu reči „Subotica“ umesto na sajt subotica.com.

slobodnasubotica.rs / Preuzeto sa uns.org.rs

„U Subotici smo prošle nedelje pokrenuli slobodnasubotica.rs koji je odmah privukao pažnju javnosti samostalnom uređivačkom politikom i medijskim sadržajima. Odmah po pokretanju portala, sajt subotica.com, poznat po tome što prenosi isključivo zvanične najave i saopštenja, zakupio je domen istog naziva kao naš samo sa nastavkom .com – slobodnasubotica.com i preusmerio ga na adresu svog portala. Isto su učinili i sa sajtom ’Magločistač’“, rekao je Žujović za UNS.

On je istakao da „ne spori zakonitost toga što je urađeno ili barem ne zna za zakonske prepreke koje bi onemogućile takve poteze, ali drži da to nije kolegijalno ni korektno prema čitaocima“.

„Obratio sam se jednom od vlasnika portala Goranu Todorovu i zatražio objašnjenje, upitavši ga smatra li svoj potez kolegijalnim i etičnim, na šta mi je vrlo neprimereno odgovorio. Ipak, kasnije u toku dana uklonio je link koji vodi ka njegovom sajtu. Mislim da se to desilo jer mu je neko rekao da to treba da uradi“, kaže Žujović.

On navodi da ovo nije prvi ovakav slučaj i da će ih ubuduće biti sve više.

„I koleginica iz Kolubarskih Darija Ranković ima ovakav problem, kao i još nekoliko lokalnih portala. Problem ovih ‘medijskih klonova’ bi morao da bude na dnevnom redu medijske zajednice, trebalo bi da se nađe u Medijskoj strategiji ili možda u Kodeksu novinara Srbije“, kaže Žujović za UNS.

Jeremić: Dovođenje čitalaca u zabludu je krešenje Kodeksa

Predsednik Izvršnog odbora UNS-a Petar Jeremić juče je za sajt slobodnasubotica.rs izjavio da „onom ko je ovo uradio interes građana nije bio na umu, već svoj ekonomski, politički ili kakav drugi interes, čime se teško ogrešio o etička pravila novinarske profesije“.

„Potez portala subotica.com, iako nije nezakonit, svakako je neetičan i u suprotnosti je sa etičkim pravilima profesije. Dovođenje čitalaca u zabludu, o čemu je u ovom slučaj reč, jer ne možemo ignorisati činjenicu da je nivo medijske pismenosti u Srbiji veoma nizak, jeste jedan od težih prekršaja Kodeksa novinara Srbije. Čak i kada je on opravdan iz ekonomskih ili političkih razloga, opet je u pitanju težak prekršaj Kodeksa. Mislim da bi zbog ovakvih slučajeva trebalo u medijsko zakonodavstvo vratiti odredbu prema kojoj se ne mogu registrovati mediji istog ili sličnog nazva, baš zbog toga što dovode čitaoce u zabludu“, zaključio je Jeremić.

Goran Todorov: Kupovina domena je način zaštite od konkurencije

Suvlasnik portala Subotica.com Goran Todorov za UNS kaže da u onlajn biznisu, pa tako i u onlajn medijima, postoje određena nepisana pravila kako nastupati i kako se zaštititi od potencijalnih aktivnosti konkurencije.

subotica.com

„Jedan od njih je kupovina domena koji bi konkurenciji bili interesantni. Ovo nije praksa koju smo mi izmislili, svako ko je u onlajn biznisu, sa značajnim iskustvom, to i koristi. U cilju štićenja interesa imamo potrebu da kupimo domen koji smatramo da bi mogao biti koristan za nas, ili bi mogao da pomogne da predupredimo potencijalnu konkurenciju da se „širi“. To smo radili prethodnih više od deset godina, radićemo i nadalje jer smatramo da u tome nema ničega nemoralnog, neetičkog, a još manje nekolegijalnog, kako dotični tvrdi“, kaže Todorov.

Dodaje da oni domene koje kupuju prvo „rezervišu da budu njihovi“.

„U zavisnosti od situacije možemo da preusmerimo da idu na neku našu srodnu stranicu na sajtu, ali nikada, duplo podvlačim, nikada nikoga nismo dozvodili u zabludu da je to nešto drugo jer uvek vodi na jasno naznačeni sadržaj našeg brenda. Preusmeravanjem domena smatramo da niko nije oštećen, niti doveden u zabludu, a da je ova priča izuzetno predimenzionirana, u nadi da će privući pažnju i doneti besplatnu reklamu ‘uvređenom’ vlasniku sajta“, kaže Todorov.

[povezaneprice]

Ipak, kako dodaje, juče su promenili link i preusmerili domene na Gugl.

„Juče smo ih preusmerili na pretraživač Gugl, sa terminom „Subotica“, gde se opet jasno vidi da je prva asocijacija, i nekoliko narednih, na ovaj termin upravo naš portal, ali eto ipak da posetlac može da bira. To smo uradili samoinicijativno, iako uopšte nismo imali potrebe za time, jer kod nas nema ni grama griže savesti, a još manje ‘zbog pritiska stručne javnosti’ kako danas tvrdi uvređeni vlasnik preko svog sajta“, kaže Todorov.

On napominje da ima odličnu saradnju sa svim lokalnim medijima i da subotica.com uživa veliku podršku i poverenje više stotina hiljda posetilaca.

1 komentar za: “Lov na domene u Subotici – biznis ili kršenje etike?

  1. Kalmar

    Sloboda Subotici to Subotica zasluzuje

    26. јул 2018. at 19:33

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend