“Nikola Tesla, poznati američki osobenjak iz naučnih krugova, posetio je Beograd na dva dana. To je Teslina prva poseta Srbiji, u kojoj je zbog svog kontroverznog načina života dočekan s podozrenjem i prezirom“, navodi se u tekstu napisanom na žutom papiru, dok u gornjem levom uglu piše 1892. godina.
Naslov je prigodan – “Ludi naučnik srpskog porekla posetio Srbiju“.
Kako se ističe, Tesla je tada odseo na poslednjem spratu hotela Astorija, a ljudi iz osoblja su rekli da “nikada ranije nisu imali tako neuglednog gosta“, zbog čega su jedva čekali da ode.
“Šteta koju je Tesla napravio u sobi se procenjuje na nekoliko hiljada dinara, naročito zbog toga što je eksperimentišući munjama spalio sve zidove, a u uglu sobe napravio improvizovani golubarnik. I u naučnim krugovima su saglasni da je taj takozvani naučnik bruka za Srbiju i nadaju se da njegovo ime nikad u budućnosti neće biti dovođeno u vezu s našom nacijom.“
Fotografija teksta okačena je na Tviter pre nekoliko dana i do sada se prilično raširila internetom, uz prigodne svađe u komentarima.
Iako ima dosta trolova, zabrinjavajući je broj onih koji su poverovali u apsolutno sve, a reč je, naravno, o “Njuz netu“, tj. o njihovoj verziji istorije koja je, naravno, pojedine i iznervirala – kako je moguće/kakvi smo to ljudi/nije ni čudo što je Tesla samo jednom bio u Beogradu…
Viktor Marković iz “Njuz neta“, koji je fotografiju izveštaja o ludom naučniku i okačio na Tviter u nekoj vrsti medijskog eksperimenta, kaže da ga to ne čudi: “Tesla je slaba tačka, svi ga vole“.
“Nije uopšte bila namera da se ljudi uzbude oko toga, otišlo je malo u pogrešnom pravcu, iako se i to moglo pretpostaviti. Više me je interesovalo koji će mediji reagovati na tu vest kao da je prava, pošto se već desilo nekoliko dana pre toga da je neko okačio tekst o sudaru dva automobila iz 1903. godine, takođe iz naše knjige. Kurir je to preneo u roku od nekoliko sati“, navodi Marković za B92.net.
Inače, u tom izveštaju iz 1903. godine navodi se da su se sudarila oba beogradska automobila i da je jedan od vozača pobegao pešice, a sve uz prigodnu izjavu povređenog Vrzimira Točkanovića.
Teksta na Kurirovom sajtu više nema, a umesto slike i naslova može se naći samo šifra 404.
“Bitno je samo da se klikće i bitna je brzina. Dakle, ko prvi objavi on će imati više klikova. Ti iz Kurira iako su se zeznuli, opet su profitirali – ljudi su došli i kliknuli, samo to im je bitno. Nije bitno da li je ta vest tačna ili nije“, navodi Marković.
Pored tog slučaja iz rubrike hronika, na internetu se vrti i izjava diplomiranog seksologa koji se pita da li su Mirko i Slavko samo drugari ili nešto više, izveštaj sa demonstracija kada su ubijeni kralj Aleksandar i “ona njegova kurva“, kao i tekst o poseti izvesnog Amerikanca koji je u Beogradu promovisao “besmisleni sport sa loptom i obručem“.
Ipak, te epizode iz svetske istorije nisu privukle toliko pažnje – najviše komentara izazvao je Tesla, dok su (za sada) samo automobili stigli do medija.
“Moram da kažem da sam video kod svih koji su šerovali slučaj Tesla, a da su mislili da je pravi, da se u komentarima javio neko ko je rekao o čemu se radi. Dakle, ljudi koji znaju u čemu je fora obaveštavaju ove koji ne znaju“, kaže Marković i ističe potencijalni način borbe protiv lažnih vesti:
“Da se internet toliko zaspe lažnim vestima, pa da više niko nikome ništa ne veruje“.
Novinarka nedeljnika “Vreme“ Tamara Skrozza za B92.net kaže da je lažnih vesti bilo i ranije, pa čak i sa mnogo većim posledicama.
“Setimo se čuvenog slučaja pisma malog 14-godišnjeg Divca iz Prijepolja u Politikinom zabavniku, kako mu se drugovi smeju zato što je mnogo visok… Osim toga, bila je i priča o tome kako je kod ambasade SAD u Beogradu otvorena kafana ’Osama’, pa o kupovini lažnih hrvatskih tablica pred ulazak u Hrvatsku kako bi vam automobili ostali čitavi… Sve su to priče koje su preneli ne samo domaći mediji, već i regionalni, pa čak i pojedini ugledni svetski mediji“, navodi ona.
Čitavoj situaciji, naravno, nimalo ne doprinosi gotovo svakodnevno pominjanje sintagme fejk njuz onog koji stanuje u kući bele boje, činjenica da nam je pola sekunde previše da čekamo da se nešto učita (negde oko 12. stotinke taj tab je već odavno ugašen), da tokom dana dobijemo informacije metodom šmrk u lice, kao i to da društvo uglavnom ima pamćenje zlatne ribice.
Kažu, ovo je vreme postistine – činjenice nisu bitne i manje utiču na stavove ljudi od stvari usmerenih ka emocijama i uverenjima.
Na pitanje kako se boriti protiv svega toga, Tamara Skrozza ističe:
“Na društvenim mrežama je samo reč o lakovernosti, a kada je reč o medijima – to je neprofesionalizam – novinar jednostavno mora da uvek proveri informaciju pre nego što je objavi“.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.