Prema istraživanju britanskog Ipsosa, indeks poverenja gledalaca u prezentere TV vesti na najnižem je nivou zabeleženom za ovu profesiju u istoriji merenja indeksa. Ovakav odnos prema licima sa ekrana koja u ime nekog medija saopštavaju vesti zapravo je očekivana posledica opadanja ukupnog poverenja u medije, koji se sve češće posmatraju samo kao glasnogovornici različitih političkih ili ekonomskih interesa. Značajan deo poverenja između gledalaca i prezentera vesti zasnovan je i na potencijalu da se ostvari tzv. parasocijalna interakcija, odnos u kom publika oseća emocionalnu povezanost i prisnost s medijskom figurom, zasnovanu na iluziji direktne komunikacije. Šta se dešava kada prezenteri i novinari na ekranu prestanu da budu ljudi, već likovi koje je kreirala veštačka inteligencija? Da li su mogućnosti kreiranja najrazličitijih digitalnih persona koji će moći da se povežu sa potrebama i željama svakog pojedinačnog gledaoca put ka vraćanju poverenja u likove koji saopštavaju vesti?
Tokom prošle godine niz zemalja je predstavilo voditelje vesti kreirane veštačkom inteligencijom
Channel 1 je startap iz Los Anđelesa koji je fokusiran na produkciju i prezentovanje vesti generisanih veštačkom inteligencijom. „Činilo nam se da postoji veoma zanimljiva prilika da se nivo korisničkog iskustva sa vestima podigne na novi nivo korišćenjem veštačke inteligencije za prilagođavanje sadržaja pojedincima“, kaže jedan od osnivača projekta za Bi-Bi-Si. Kineska državna novinska agencija Sinhua je još 2018. godine predstavila najnovije članove svoje redakcije – AI generisane prezentere na kineskom i engleskom, čiji je zadatak bio da svakodnevno izveštavaju ceo dan, sa bilo kog mesta. Prezenteri su razvijeni kroz procese mašinskog učenja kako bi simulirali glas, pokrete lica i gestove emitera iz stvarnog života, odnosno kako bi publika pred sobom imala sliku stvarnog ljudskog bića, a ne robota. Tokom prošle godine, niz zemalja je predstavio voditelje vesti kreirane veštačkom inteligencijom.. Jedna od najpopularnijih AI prezenterki vesti je Zaein – njeno lice je generisano deepfake tehnologijom, oslanjajući se na izgled K-pop zvezda, kako bi bila što privlačnija publici. Do sada su AI prezenteri korišćeni najviše za zabavne sadržaje, a neretko se gradi i njihov paralelni javni identitet kao influensera aktivnih na društvenim mrežama.
Činjenica je da su svi navedeni likovi u ovom tekstu vrlo očigledno rezultat rada veštačke inteligencije, njihova savršena lica bez bora i sa ponekad neobičnom mimikom su i jasno obeležena kao lažna. Ali, neće uvek biti tako. Mnogi smatraju da je pojava AI generisanih prezentera samo najnoviji oblik alata za dezinformisanje, te da poplava avatara onlajn koji nastupaju kao „novinari“ može biti i znak intenzivnije upotrebe tehnologije u širenju propagandnih sadržaja. Pritom, publika koja skroluje sadržaje na svojim malim telefonskim ekranima neće uvek biti koncentrisana dovoljno da uoči nepravilnosti ili nelogičnosti na licima lažnih novinara. Da sve više država uviđa potencijal AI da kroz veštačke likove pokuša da uspostavi bliske, stvarne odnose sa publikom, govori i primer ukrajinskog ministarstva spoljnih poslova koje je za svoju portparolku postavilo veštački generisanu personu, Viktoriju Ši, čiji je lik zasnovan na Rozali Nombre – ukrajinskoj pevačici koja je dala dozvolu da se njen izgled koristi. U intervjuu za Radio Slobodna Evropa Ši kaže da će njen angažman osloboditi vreme ljudima u diplomatiji da rade važnije poslove. „Ako želimo da pobedimo u ratu, moramo da budemo tehnološki korak ispred“, dodaje Ši.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.