Pored tekstova objavljenih u časopisima o zdravlju, čija je analiza objavljena u januaru ove godine, Fake News Tragač analizirao je i oglasne poruke koje se objavljuju u ovim časopisima, a odnose se na različite dijetetske proizvode. Analizirano je 20 izdanja različitih časopisa, 13 objavljenih u septembru 2018. godine i sedam objavljenih u maju 2019. godine.
Oblast oglašavanja uređuje se Zakonom o oglašavanju koji propisuje da se „oglašavanje koje sadrži tvrdnje o zdravstvenom, lekovitom ili nutritivnom svojstvu robe ili usluge (…) mora zasnivati na odgovarajućim naučnim ili stručnim nalazima“ (član 58.).
Primenjivi propisi u našem slučaju su i Zakon o zdravstenoj zaštiti i Pravilnik o zdravstvenoj ispravnosti dijetetskih proizvoda (Pravilnik),kojim se uređuje oblast deklarisanja, prezentacije i reklamiranja ovih proizvoda.
Za kontekst našeg istraživanja veoma je važno to što član 22. Pravilnikapropisuje da uvoznik pre stavljanja dijetetskog proizvoda u promet podnosi zahtev za upis proizvoda u bazu podataka koju vodi Ministarstvo. Ovaj registar je dostupan na sajtu Ministarstva zdravlja, ali nažalost ne sadrži sve dijetetske proizvode koji su upisani u bazu, pa nije moguće proveriti da li svi reklamirani proizvodi ispunjavaju uslove za stavljanje u promet.
Mi smo, za potrebe ove analize, izdvojili samo one primere oglasnih poruka koje sadrže neistinite ili neproverljive informacije, čime se dovodi u pitanje zakonitost i etičnost oglašavanja izdvojenih proizvoda i usluga.
Ceo tekst pročitajte na FakeNews Tragaču
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.