Sredinom decembra tabloid Alo najavio je akciju “Alo i Atlas daruju zdravlje” u kojoj su se čitaocima delili kuponi za besplatne specijalističke preglede i operacije. Najava je trajala desetak dana na naslovnim stranama ovog tabloida da bi 30. decembra akcija i otpočela.
Procedura je bila takva da su svakog dana objavljivali kupone za jednu intervenciju ili pregled – prve nedelje to je bila artroskopija kolena, druge nedelje operacija kičme, potom žučne kese, hemoroida, čukljeva i slično, ali i estetske operacije nosa ili zatezanje stomaka.
Čitaoci su morali da tokom nedelje skupljaju kupone, da u nedelju popune talon, i da ih potom šalju na adresu Alo-a zajedno sa svojom medicinskom dokumentacijom i ličnim podacima – imenom, prezimenom, adresom, brojem telefona i brojem lične karte. Osim toga, morali su da potpišu i da time pristaju da podele svoje iskustvo sa čitaocima Aloa.
Kako je stajalo na pozivu, odluku o tome ko dobija pregled ili operaciju donosi konzilijum lekara iz bolnice Atlas.
Akcija je trajala 15 nedelja, od 30. decembra do 5. aprila kada je privremeno obustavljena zbog vanrednog stanja. Tokom tog perioda dodeljeno je dvadesetak pregleda i intervencija, uglavnom po jedna nedeljno, a ređe i dve.
Ipak, nije poznato koliko je tačno ljudi slalo svoje podatke na adresu Alo-a, ni ko je sve imao uvid u tu dokumentaciju.
Da bi proverili da li ima kršenja Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, službenici kancelarije Poverenika su krajem januara otišli u bolnicu Atlas u vanrednu inspekciju, a potom je inspekcijski nadzor obavljen i u firmi Alo Media System, koji je izdavač lista Alo.
Tamo su utvrdili da su Alo i Atlas, prikupljanjem i obradom podataka o ličnosti – uključujući i podatke iz medicinske dokumentacije – prekršili nekoliko članova Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.
Naime, kako se navodi u dopisu Poverenika Raskrikavanju – prekršili su član koji propisuje da se podaci o ličnosti moraju obrađivati zakonito, pošteno i transparentno, a potom i član koji zabranjuje obradu podataka o zdravstvenom stanju bez izričitog pristanka osobe.
Osim toga, ljudima čije su podatke prikupljali nisu davali informacije o tome kako će tačno i u koje sve svrhe koristiti njihove podatke, iako su bili u obavezi po zakonu.
Takođe, kao “zajednički rukovaoci podacima”, Alo i Atlas su morali i da međusobno sklope sporazum kojim će definisati svoje obaveze u pogledu obrade podataka pacijenata, ali ni to nisu uradili.
Time su prekršili ukupno četiri člana ovog zakona.
Nakon završene inspekcije, početkom marta ih je Poverenik opomenuo i naredio im da isprave ove propuste. Posle mesec dana, 6. aprila – u danu kada je Alo prestao sa akcijom zbog vanrednog stanja – Alo i Atlas su obavestili Poverenika da su propusti ispravljeni, međutim, ubrzo je utvrđeno da to nije tačno.
Nakon još jedne opomene i zajedničkog sastanka, 15. jula su obavestili Poverenika da su uradili šta treba da isprave propuste i nastave sa akcijom u skladu sa zakonom – međusobno su sklopili Sporazum o obradi podataka o ličnosti, napisali obaveštenje čitaocima o tome kako će se koristiti njihovi podaci, i izmenili obrazac talona koji se objavljuje u Alo-u.
“Utvrđeno je da su (Alo i Atlas, prim. nov) time otklonili povrede odredbi Zakona o zaštiti podataka o ličnosti utvrđene u postupku nadzora, čime se postupak okončava i predmet se arhivira”, kažu iz kancelarije Poverenika u dopisu Raskrikavanju.
I dok u Alo-u od 6. aprila nema kupona, bolnica Atlas je na svom sajtu sredinom jula, a nakon intervencija Poverenika, objavila detaljno obaveštenje o tome kako i za šta se njihovi podaci prikupljaju, ko im ima pristup, na koji način se čuvaju i slično.
Kako navode, ljudi iz Alo-a pregledaju da li pošiljka sadrži svu dokumentaciju u smislu kupona i popunjenog talona sa potpisom, i prosleđuje ih bolnici. Konzilijum pregleda medicinsku dokumentaciju.
Dokumentacija će se, prema njihovim rečima, čuvati u zaključanoj prostoriji u bolnici kojoj neovlašćeni nemaju pristup, i biće spaljena najkasnije do prvog juna 2021.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.