Posle privatizacije RTV Pančevo i nedeljnika Pančevac informativnom prostoru od poverenja počelo je da manjka kvaliteta i profesionalizma, posebno u osetljiva predizborna vremena
Izbore 2016. godine, koji u Vojvodini obuhvataju i pokrajinske, i republičke, i lokalne, Pančevo je dočekalo u medijskoj situaciji znatno drugačijoj od one u vreme prethodnih izbora. Naime, krajem prošle godine dva ključna tradicionalna medija promenila su status. RTV Pančevo, krupniji i mlađi medij, sada je u rukama profesionalnog medijskog kupca Radoice Milosavljevića, a znatno stariji i za srpske prilike neverovatno tiražni lokalni nedeljnik Pančevac kupio je lokalni Auto-centar „Zoki“, odnosno pančevački privrednik Zoran Peševski.
Sistem razglasnih stanica
Privatna RTV Pančevo, kojoj je najavljen skokovit razvoj, u međuvremenu se skokovito razvila uglavnom u pravcu objavljivanja svega što bi se moglo ugraditi u legendu o uspehu vladajućeg SNS-a.
Praktično, to funkcioniše kao sistem razglasnih stanica (formalno privatizovanih medija diljem Srbije), u kojima se šalju i reemituju emisije sa prvacima i favoritima vladajuće partije u glavnim ulogama. Za nekoliko meseci RTV Pančevo, čiji je urednik Miroslav Milakov, istovremeno i šef Odbora za informisanje lokalnog SNS-a, počela je da prati sve političke promene u regionu, iza kojih stoji SNS.
RTV Pančevo, čiji je urednik istovremeno i šef Odbora za informisanje lokalnog SNS-a, počela je da prati sve političke promene u regionu, iza kojih stoji SNS
Svih ranijih godina, pa i decenija višestranačja, tada gradska radio-televizija bila je otvorena za formu obaveznog a besplatnog predstavljanja stranaka i političkih opcija, što se u slučaju aktuelne izborne kampanje i ne primećuje. Stranke koje učestvuju na izborima mogu da očekuju da će RTV Pančevo pratiti njihove aktivnosti prilozima malo dužim od jednog minuta, dok se svaki pokret SNS-a predstavlja u prilozima koji su i po nekoliko puta duži. Tako je bilo interesantno zabeležiti i gužvu prilikom skupljanja potpisa podrške, i rad Odbora za ekologiju, i nastupe gradskih funkcionera. Svih sa istom članskom kartom.
Nedelju za nama obeležile su posete Pančevu dva premijera, pokrajinskog i republičkog, koji su istovremeno i predsednici svojih partija. Bojan Pajtić, lider Demokratske stranke, dobio je svojih minut i nešto. A istovremeno mu je bio priređen i „medijski topli TV zec“. Lokalni SNS oglasio se saopštenjima sa nekoliko strana, a posebnu pažnju izazvao je ton komentara dužeg od dva minuta koji je emitovan istog dana.
Samo nekoliko dana nakon ovog događaja Gradsko veće pokrenulo je inicijativu da se na trgu ispred Opšte bolnice, gde su Pajtić i DS pokušali da se sretnu sa građanima, zabrani održavanje javnih skupova.
Premijer Srbije Aleksandar Vučić, na koga se gledaoci TV Pančeva navikavaju već mesecima – budući da u skladu sa uređivačkom politikom vesti po pravilu počinju prilozima o njegovim aktivnostima – u Pančevu se obreo na svetoj misi povodom katoličkog Uskrsa. Posle mise on je iskoristio priliku da uputi poruke razumevanja i ljubavi, a događaj je pratilo više desetina građana i pripadnika snaga bezbednosti. Tom događaju posvećeno je neuporedivo više vremena nego poseti Bojana Pajtića.
Političke razlike i budžetski novac
Za razliku od RTV Pančeva, gde političkog marketinga (onog po fakturi) gotovo da nema – pošto je nezvanično predizborni cenovnik još uvek u pripremi – tržišnu šansu koristi nedeljnik Pančevac. Od raspisivanja izbora na stranicama ovog lista predstavljaju se mnoge opcije, pa i SNS. Usput, bez velike želje da više odškrine tiraž različitim političkim i društvenim idejama, nedeljnik ipak drži standard u izveštavanju o političkim događajima.
Stoga ostaje čudno, i u domenu greške, kako fotografiju Bojana Pajtića, objavljenu na sopstvenom sajtu, list nije preneo i u štampanom izdanju. Tim pre što su i mnoge manje bitne stranačke konferencije za štampu, osim izveštaja, bile predstavljene i fotografijom.
Posle privatizacije Pančevac je istakao ambiciju da prati događaje u Južnom Banatu. Bude tu i društvenih kontroverzi, koje gotovo neselektivno upere reflektor u aktere koji su „jaki igrači“ ostalih stranaka, recimo – u Vršcu.
Zanimljiva je i potreba se dodatno rasvetli i prokomentariše ko su zadovoljni a ko nezadovoljni espeesovci u Pančevu. Zlobnici bi mogli da zaključe kako, eto, i takav rastrzani SPS valja dodatno ocrniti.
U zoni novih medija Pančevce obaveštava i nekoliko sve popularnijih portala. Pre svih nastali su i u kontinuitetu rade ww.013info.rs, www.pancevo.mojkraj.rs, a odskora je tu i www.voxer.rs. Prva dva već čekaju priliku da za informisanje Pančevaca dobiju i neki novac na gradskom konkursu za projektno finansiranje informisanja.
Naime, nekako baš u vreme izborne kampanje odlučuje se o iznosima preko kojih će Grad Pančevo izvršavati svoju zakonsku obavezu. Iako će bez iznenađenja najveći deo gradskog novca odneti RTV Pančevo, nema sumnje da će ozbiljan novac u prvoj raspodeli po novom modelu – putem javnog konkursa za projektno finansiranje – stići i do inače niskobudžetnih novih medija.
Novac na računu mogao bi da im bude motivacija i za nova medijska pregnuća. Pre svega u prostoru informativnog programa od poverenja, kojem posle privatizacije krupnih medijskih riba, RTV Pančevo i nedeljnika Pančevac, počinje da manjka kvaliteta i profesionalizma. Posebno u osetljiva predizborna vremena.
IZBORI I MEDIJI
Između dva izborna kruga lokalni mediji su privatizovani, pritisci na medije i novinare intenzivirani, a uprkos setu novih medijskih zakona, čini se da je ideal objektivnog, nepristrasnog i profesionalnog izveštavanja dalji nego ikad. Kako to izgleda u praksi? Kako o izborima izveštavaju mediji koji odnedavno imaju nove vlasnike? Kako se političari ponašaju prema novinarima lokalnih medija, a kako novinari prema njima? U naredne četiri sedmice o ovim temama za Cenzolovku će pisati novinari iz Pančeva, Kragujevca, Kruševca, Čačka i Vranja.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.