Studija Mladi u ogledalu medija iz 2021. godine navodi da su mladi u Srbiji između 13 i 24 godine bili najčešća dobna skupina koja je koristila platforme društvenih medija, a oni između 25 i 34 godine su bili najčešća dobna skupina za objavljivanje na društvenim mrežama.
Mediologija
01. feb 2023.
AI žurnalistika: kapacitet veštačke inteligencije u obavljanju novinarskih zadataka
Novinski tekst je, osim lidom, moguće početi i digresijom, primerom, anegdotom. (Ovaj, kao što vidite, počinje digresijom). Zamislite kada bih mogao da ovaj tekst, posvećen algoritmima, započnem anegdotom koja odgovara vašem smislu za humor, ili primerom koji bi vam bio posebno prijemčiv; da iz mora mogućnosti odaberem baš onu koju ćete zapamtiti, onu koja uključuje vaš omiljeni sport, vašu omiljenu glumicu, omiljeno voće, istorijsku epohu, omiljeni roman ili omiljenog crtanog junaka. Šanse da ćete pročitati ovaj tekst do kraja znatno bi porasle kad bih umeo da na takav način gađam u centar mete.
Mediologija
25. jan 2023.
Borba protiv lažnih vesti – psihološka vakcinacija (VIDEO)
Mediologija
11. jan 2023.
Kako postati TikTok novinar/ka
Platforma TikTok iz godine u godinu postaje sve važnija u novinarstvu, naročitu u segmentu izgradnje i kontakta sa mlađom publikom. Na TikToku možete ostvariti blizak dijalog sa vašom ciljnom skupinom, dobiti povratne informacije, odgovoriti na pitanja i biti dostupni. Nigdje drugo danas mladi ljudi nisu tako aktivni u komentarima kao na TikToku. Upravo tu možete imate priliku dobiti direktne odgovore na vaš sadržaj. Na taj način možete dalje razvijati sadržaj, ali i graditi odnos sa vašom publikom.
Mediologija
06. jan 2023.
2023: Moj kolega, robot
Eno sam se, naivan, silno iznenadio kada sam otkrio koliko vesti dnevno pogledam, ono makar samo naslov, a da ih nije otkucalo deset ljudskih prstiju ili izdiktirao glas proizveden vibriranjem čovekovih glasnih žica. One ekonomske vesti sa berzi i tržišta prepune brojki i trendova, vremenske prognoze ili sportske izveštaje koji mi dolaze na Tviter-lajni sa naloga uglavnom aglofonskih medija i agencija koje tamo pratim, izgleda, pisala je mašina i ja to uopšte nisam primetio. Tek kada sam pročitao prognozu da će američki lokalni mediji u 2023. godini uložiti u veštačku inteligenciju (AI) kako bi nadoknadili smanjenu produkciju, pre svega servisnih informacija, čiji je broj drastično opao posle talasa otpuštanja zbog smanjenih prihoda od marketinga poslednjih godina, promislio sam da se uputim o čemu se radi i zatekao se nedopustivo neobaveštenim. Izmaklo mi je da je 2022. godina bila ključna kada se radi o razvoju veštačke inteligencije (AI), kao i godina u kojoj su u najširem forumu otvorena pitanja šta to znači za budućnosti novinarstva. I još važnije, kako će promene uticati na to kako je društvo obavešteno o pojavama i događajima koji su ključni za živote ljudi?
Mediologija
30. dec 2022.
Klikbejt
Mediologija
29. dec 2022.
Od stereotipizacije do razbuktavanja govora mržnje
Mediologija
27. dec 2022.
Konstruktivno novinarstvo naspram tradicionalnog novinarstva
Objektivnost i neutralnost prilikom izveštavanja o problemima u društvu, kao i o aktivnostima zloupotrebe moći funkcionera koji bi trebalo da rade u interesu svih građana osnovno je načelo i norma profesionalnog novinarstva. Međutim ovakvo shvatanje novinarstva redefiniše se konstruktivnim novinarstvom koje pruža mogućnost novinarima ne samo da ukazuju na problem, već i na potencijalna rešenja tog problema.
Mediologija
23. dec 2022.
Građani Srbije imaju problem da prepoznaju lažne vesti
Građani Srbije veruju da znaju odakle dolaze lažne vesti, koji su kanali i motivi za njihovo plasiranje i širenje, međutim, nisu uvek sposobni da ih prepoznaju, pokazalo je Demostatovo istraživanje percepcije fenomena lažnih vesti. Učesnici fokus grupe smatraju da su u korenu dezinformacija interesi, veći profit, uticaj i moć, a da su agresivni senzacionalizam i hiperprodukcija vesti dodatni problem, jer su građani zaslepljeni ogromnom količinom informacija i nemaju vremena da se posvete njihovoj proveri.
Mediologija
23. dec 2022.
Inicijativa Demostata – u školski sistem uvesti predmet medijska pismenost
Mediologija
20. dec 2022.
Demostat: Klasični mediji brzo gube uticaj, objektivnost izveštavanja u problemu
Klasični mediji brzo gube uticaj, posebno kod mlađe populacije, koja ih gotovo više ne uzima u obzir, rečeno je prilikom predstavljanja rezultata istraživanja Istraživačko-izdavačkog centra Demostat, u okviru projekta „Odbrana od dezinformacija“.
Mediologija
19. dec 2022.
Stariji ljudi i digitalizacija – prednosti interneta menjaju čekanjem u redu (VIDEO)
Godine, zdravlje ili nezainteresovanost glavni su razlozi što većina starijih građana u Srbiji ne koristi tehnologije i prednosti interneta. Tako pojedinim ljudima nije problem čekanje u redu za određene dokumente što mogu da završe i samo jednim klikom preko mobilnih uređaja. Druga epizoda treće sezone serijala Robin hud, u produkciji NVO 35mm, upravo se bavi digitalni veštinama starijih ljudi za koje stručnjaci kažu da nikad nije kasno da se poboljšaju.
Mediologija
16. dec 2022.
Bot nam je napisao tekst za koji tvrdi da će ga sigurno pročitati veliki broj ljudi
Mediologija
12. dec 2022.
Boško Jakšić: Pad novinarstva i nestanak kafana su čvrsto povezani (VIDEO)
Mediologija
12. dec 2022.
Mališić i Bodrožić: Zašto je novinarstvo obesmišljeno
Živimo u prividu slobode govora i slobodnog novinarstva, čak i onda kad govoriš ili pišeš sve ono što misliš, smatra zamenica glavnog i odgovornog urednika nedeljnika NIN Vesna Mališić, dok predsednik NUNS Željko Bodrožić ukazuje da su i oni koji govore slobodno, limitirani činjenicom da njihove reči ne dopiru do dve trećine ljudi.
Mediologija
12. dec 2022.
Nove runde dezinformacija o napadu na Kule bliznakinje

U viralnom videu sa Fejsbuka manipuliše se hronologijom događaja vezano za teroristički napad na Kule bliznakinje, kako bi se pobudila sumnja da je tragičan događaj - izrežiran. Suprotno insinuacijama na društvenim mražama, američki biznismen Lari Silverstajn osigurao je Svetski trgovinski centar u junu 2001. godine zato što ga je tada zakupio, a ne zato što je unapred znao kada će se napad dogoditi. Prema američkom Institutu za informacije o osiguranju, sve komercijalne polise osiguranja prodate u SAD pre 11. septembra pokrivale su terorističke incidente kao nešto što se podrazumeva. “Proročke reči” koje su, navodno trenutak pre napada, izgovorila deca tokom časa sa tadašnjim predsednikom Džordžom Bušom, zapravo su izmišljene.
Mediologija
02. dec 2022.
Danas podkast: Od dial-up interneta do podkasta i Tik Toka (VIDEO)
Mediologija
30. nov 2022.
Informisanje u Srbiji: Mladi na mrežama, a stariji od 40 ispred televizora

Građani Srbije se najčešće informišu preko društvenih mreža, a polovina ispitanika veoma retko ili nikad ne proverava izvore informacija koje su čuli ili pročitali. Trend koji se primećuje jeste i da je u 2022. godini porasla učestalost informisanja putem televizije, ali i poverenje u taj medij, pokazuju rezultati istraživanja CeSID u okviru programa „Nova pismenost“, koji partnerski sprovode Propulsion i Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).
Mediologija
25. nov 2022.
Trku s brojkama mogu da prate samo veliki mediji, lokalni za to nemaju resurse

Lokalni mediji i mediji civilnog društva zavise od donatorske pomoći i kad ta pomoć istekne, moraju odustati od upotrebe alata veštačke inteligencije. Fokus nije na profesionalnom novinarstvu, nego na ekonomskim interesima. Algoritam i veštačka inteligencija promeniće život svih u medijskoj sferi, neki su od zaključaka konferencije „Dizajnirano društvo – veštačka inteligencije i sloboda izražavanja”