BOGIĆEVIĆ: Bilo je i drugih veoma važnih tema, ali najviše buke dizali su, prošle nedelje, mediji. Malo se zna da je to tek početak. Jer, 19. septembra je u stečaj otišla firma Farmakom MB Miroslava Bogićevića – ljubitelja, finansijera i vlasnika mnogih medija. Posledice stečaja glavne firme, po one koje su Bogićeviću bile samo hobi ili samo partijska dužnost, još se nisu ni spoznale. A kamoli da su sagledane.
Za još neke koji, lično uz dobre pare, vole da raspravljaju isključivo o slobodi medija i nekim lagodnim, što istorijskim, što dnevnopolitičkim, tricama i kučinama postaviće se par egzistencijalnih pitanja. O kojima nije upitno javno govoriti i strašiti narod. Jer, Bogićević je otišao u stečaj, a prema zvanično nepotvrđenim informacijama, već je propustio da plati jednu ratu za kupovinu novosadskog Dnevnika, dok ga poslednja rata za kupovinu udela u Politici novine i magazini tek čeka. Ali, sad je u stečaju. I ako ne plati, on ili neko drugi, Politika novine i magazini bi mogla da se vrati u suvlasništvo nemačkog VAC-a, što ni VAC, hvala na pitanju, ne bi želeo. Dve godine pošto se pronela vest da je Bogićević kupio PNM i novosadski Dnevnik (pominjane su i Novosti), Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je, avgusta ove godine, po službenoj dužnosti postupak za ispitivanje medijske koncentracije za koju nije dobijeno odobrenje u slučaju Bogićević , PNM i sa njima povezana društva. A na osnovu OSNOVANIH PRETPOSTAVKI i u nedostatku verodostojnih dokaza!!!
Mediji su u velikoj krizi. I njihovi vlasnici svoju dobit spasavaju prelazeći na forme, ali i na (sponzorske) sadržaje, koji veze nemaju sa novinarstvom kakvim smo se nekad zanosili. To se dešava uz ogromnu dreku i zapomaganje novinara.
OTKUD SAD TU RAJFAJZEN BANKA: Nekako u isto vreme Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak i za ispitivanje neodobrene koncentracije u slučaju TV B92, njenog vlasnika firme Astonko sa Kipra, i sa njima povezanih društava (Prva televizija???). Komisija i sama napominje da je svesna netransparentnosti vlasništva u našim medijima i prikrivanja pravih vlasnika. Ali sa TV B92 tu nije kraj iznenađenjima. Prema Centralnom registru hartija od vrednosti 73,647 odsto te televizije u vlasništvu je Rajfajzen banke. Ali, preko kastodi računa, što znači da je banka udeo stekla za račun svojih nama nepoznatih klijenata. Mi živimo u Beogradu, družimo se sa kolegama i upoznati smo da B92 i Prva televizija imaju istog gazdu. A i da nismo upoznati na ovaj način, to je, onako usput, na konferenciji za novinare, svima nedavno objavio naš premijer. A on valjda zna. Te dve televizije zapošljavaju oko 500 ljudi, a TV B92 je višegodišnji, bogami, teški gubitaš (kumulirani gubitak premašuje 20 miliona evra), dok je Prva televizija 2012. i 2013.godine izašla iz zone gubitaka i poslovala sa dobiti. Kapitalizam američkog tipa ima mnogo pristalica i među novinarima, i u medijima. A taj je od surovijih, naročito kao izvezena roba. Kapitalizam je, što mu sama reč kaže, nežan jedino prema kapitalu. A kapital je zadovoljan samo kad je oplođen. Profitom. Ne znam zašto ljubitelji misle da bi trebalo da budu izuzeti. Iz ove kapitalističke zakonitosti. I sklonjeni u zavetrinu javnih kasa. Koje puni narod kome se ovaj model, uz duhovite stručne komentare, posredstvom medija – preporučuje.
ŠTA TU TRAŽI MIODRAG KOSTIĆ: Da nam sve ovo napred ne bude premalo, procurile su vesti i o tome koji su se sve biznismeni i navodno neprikladne firme prijavili da kupe TV Studio B, novosadski list Dnevnik, Politiku AD… Zgrozile se kolege novinari pred pitanjem dostojnosti nekih pretendenata da takvo vlasništvo steknu. I ja sam. Ali pred pitanjem koja ih je sila na to navratila da stanu u red za kupovinu firmi od kojih neke ne pamte kad su pravile dobit. Neke su prestale da plaćaju svoje račune i prebacile ih na narodnu grbaču. Sve u interesu narodnog prava na informisanje. Jer, i svi ovi mediji koje sam nabrojala višegogodišnji su gubitaši. Sve sam problem do problema. I sebi, a naročito drugima. Mediji su u velikoj krizi. I njihovi vlasnici svoju dobit spasavaju prelazeći na forme, ali i na (sponzorske) sadržaje, koji veze nemaju sa novinarstvom kakvim smo se nekad zanosili. To se dešava uz ogromnu dreku i zapomaganje novinara. Recimo, tako velikih novina kakav je bio Špigl. A koji je dobrim delom u transparentnom, ali komplikovanom vlasništvu svojih novinara. Nažalost, uzaludnu dreku. Kod nas se ta kriza još dovoljno jasno ne sagledava. Zato što medije pridržavaju političari, koji su im preko svojih biznismena i javnih para, često i vlasnici. To vidimo pri svakoj smeni vlasti, kad dođe do bar privremene smene ljubimaca… pa reklame, zajedničke akcije (i reakcije) promene pravac.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.