Istraživanje koje je sprovela Nova srpska politička misao pokazuje da se 55 odsto ispitanika na pitanje kako se informiše odgovara „putem televizije“. Na drugom mestu su portali i društvene mreže koje 31 odsto ispitanika navodi kao način informisanja, dok su štampani mediji izvor informacija za svega 6,6 odsto građana.
Izvor informacije u velikoj meri utiče na formiranje stavova kod građana, pokazalo je to istraživanje.
„Istraživači kažu da otprilike kada prođu prvi krug pitanja o tome koje novine ispitanici čitaju, koje televizije gledaju, ostale odgovore mogu da ubeleže – toliko je to predvidivo. Ali neko gleda Pink, ili čita Informer, glasa za SNS“, rekao je Đorđe Vukadinović.
Građani navodno mogu pa biraju slobodno gde će se informisati prema afinitetu, ali to tako nije u praksi, oni vraćaju flokule, komade rečenice koje čuju na medijima sa kojih se informišu, ocenio je Vukadinović i dodao da je naša iluzija da imamo samosvesne građane koji su informisani i biraju šta će da gledaju, ali nije tako – ono što gledaju utiče na ono što ljudi misle, a ne obrnuto.
Gordana Suša, novinarka i nekadašnja članica Regulatornog tela za elektronske medije, ocenila je da je suština da na samosvesne građane mediji ne mogu tako da utiču, jer oni proveravaju informacije iz više izvora. Ali većina građana nije takva i njima su i namenjeni programi koji ne talasaju ili su bastioni vlasti i na njih to utiče.
„U tome je tragičan uloga REM-a. Da imamo tačne podatke o uticaju političkih partija na pojedine programe, zastupljenost ljudi koje vrše javne funkcije, bila bi drugacija situacija, a to govori i o validnosti izbornih uslova na narednim izborima“, kaže.
Ona je dodala da zato nije slučajno što se traži da izveštaji Regulatornog tela za elektronske medije uđu kao zakonska obaveza i da budu validni za izbornu komisiju.
„Svi ti programi su rađeni za one koji sriču i jedva umeju da se potpišu, i optilike to je to. A javni servisi moraju da budu informacija edukacija i relaksacija“, dodala je Suša.
Vukadinović precizira da rezultati istraživana pokazuju da oni koji traže informacije uglavnom odlaze na internet. U novembru je građanima postavljeno i pitanje: da li postoji medij koji objektivno informiše i koji je to medij, a 41 odsto ispitanih je reklo da ne postoji objektivan medij.
Postoji državni projekat ispiranja mozga, kaže Suša, i ako predsednik države na Pinku u kampanji dobije sate, a njegov najveći oponent dobije 20 minuta samo u nacionalnom dnevniku – to je strašno.
„Kada bi građani imali relativno normalnu ponudu, pre svega na javnom servisu, malo razuđeniju ponudu, drugačije bi mislili“, dodao je Vukadinović.
„Kod većina ljudi, i to znaju medijski manipulatori, sto puta ponovljena laž postaje istina. I kad prvi put čujes neki informaciju sklon si da poveruješ, a većina građana naseda i zato manipulatori to obilato koriste“, rekao je on.
Vukadinović precizira da rezultati istraživana pokazuju da oni koji traže informacije uglavnom odlaze na internet. U novembru je građanima postavljeno i pitanje: da li postoji medij koji objektivno informiše i koji je to medij, a 41 odsto ispitanih je reklo da ne postoji objektivan medij.
Postoji državni projekat ispiranja mozga, kaže Suša, i ako predsednik države na Pinku u kampanji dobije sate, a njegov najveći oponent dobije 20 minuta samo u nacionalnom dnevniku – to je strašno.
„Kada bi građani imali relativno normalnu ponudu, pre svega na javnom servisu, malo razuđeniju ponudu, drugačije bi mislili“, dodao je Vukadinović.
„Kod većina ljudi, i to znaju medijski manipulatori, sto puta ponovljena laž postaje istina. I kad prvi put čujes neki informaciju sklon si da poveruješ, a većina građana naseda i zato manipulatori to obilato koriste“, rekao je on.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.