Veliki broj umetnika odazvao se pozivu da izloži radove na izložbi „Rascenzurisaše li ti se umetnici“ koja se bavi problemom cenzure, otvorenoj prekjuče u Ostavinskoj galeriji u Beogradu, novom prostoru Kulturnog centra Magacin.
Organizatori su naveli da upravo takav odziv pokazuje da je izložba radova koji govore o cenzuri i samocenzuri ili su i sami u različitim institucijama i galerijama cenzurisani – u ovom trenutku ne samo potrebna već i neophodna.
Predstavljeni su radovi fotografskih kolektiva Belgrade Raw i Kamerades, zatim Srđana Veljovića, Tanje Ostojić, Milice Rakić, Šejme Fere i drugih.
Luka Knežević Strika iz Ostavinske galerije objašnjava da je cilj izložbe da ukaže na neke od skorašnjih slučajeva ograničavanja slobode izražavanja, kojih ima toliko da se taj fenomen sam po sebi nametnuo kao tema.
Ne samo među izlagačima već i među posetiocima na otvaranju izložbe bilo je onih koji su cenzuru lično doživeli, kao što je poznati karikaturista Dušan Petričić. Njemu je nedavno u dnevnom listu Politika glavni urednik Žarko Rakić otkazao saradnju, pošto je prethodno tražio da smanji broj karikatura sa premijerom Aleksandrom Vučićem.
Spiskovi organizacija sa kojima je zabranjeno sarađivati
„Baviti se cenzurom koju doživite zahteva hrabrost, ali jeste važan i nužan put da se takva praksa prevaziđe, a izaziva i one koji cenzuru sprovode da preispitaju svoje pozicije“, rekao je Knežević Strika.
Konačni cilj otvorene cenzure, kako je kazao, i nije da se spreči da neko nešto vidi, već da se inspirišu oni koji bi nešto rekli da poveruju da su njihove teme i reči „ono što izaziva problem“ i da se suzdrže, odnosno autocenzurišu, ne bi li problem izbegli.
Među predstavljenim radovima na izložbi je i plakat foto-kolektiva Belgrade Raw za radionicu Jagodina ispod šminke. Plakat je trebalo da posluži kao najava i informacija zainteresovanim polaznicima iz Jagodine, ali radionica nije održana zbog cenzure.
„Naš kontakt u Kulturnom centru Jagodine, gde je trebalo da se radionica održi, preneo nam je da su sa vrha rekli da im se ne dopada naziv radionice i da treba da promenimo ime ako želimo da lepimo postere po gradu, ili da sa plakata uklonimo KC Jagodina kao mesto održavanja radionice“, kazala je Jelena Mijić iz kolektiva Belgrade Raw.
„Rečeno nam je i da im je problematično da sarađuju s organizacijama koje su ‘na spiskovima’“, rekla je ona i objasnila da se pod tim mislilo na spisak organizacija civilnog društva, objavljen u Informeru, čiji su članovi povezani sa inicijativom Ne da(vi)mo Beograd, za koje ovaj provladin tabloid tvrdi da učestvuju u rušenju države.
Zbog nemogućnosti da u Jagodini najave radionicu i na vreme nađu drugo mesto dešavanja, ovaj kolektiv je morao da otkaže događaj.
Od cenzora do gradskog sekretara za kulturu
Na izložbi „Rascenzurisaše li ti se umetnici“ postavljene su i cenzurisane fotografije kolektiva Kamerades sa izložbe iz marta ove godine u galeriji Artget Kulturnog centra Beograda. Tada je po nalogu tadašnje v.d. direktorke tog centra Ivone Jevtić uklonjen deo postavke iz izloga galerije zbog čega su autori u znak protesta povukli izložbu.
Naime, bez konsultacija sa autorima, pet dana posle otvaranja, sa staklenog izloga galerije uklonjene su četiri fotografije oštećenih predizbornih plakata lidera nekoliko političkih stranaka.
Konačni cilj otvorene cenzure i nije da se spreči da neko nešto vidi, već da se oni koji bi nešto rekli inspirišu da poveruju da su njihove teme i reči „ono što izaziva problem“ i da se suzdrže, odnosno autocenzurišu, ne bi li problem izbegli (Luka Knežević Strika)
Zbog ovog slučaja, ostavku v.d. direktorke tada je zahtevala asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije i drugi kulturni radnici. Ivona Jevtić sada obavlja funkciju gradskog sekretara za kulturu.
Cenzuru kojoj su bili izloženi, u galeriji Jugoeksport prikazalo je i troje švedskih autora: Klara Kalstrom, Tobijas Falt i Johanes Valstrom. Deo njihovih radova izloženih u okviru ovogodišnjeg festivala fotografije Vizualizator, uklonjen je iz galerije Jugoeksport, kako im je rečeno u toj galeriji, „zbog političkog sadržaja“.
„Jedino obrazloženje koje smo dobili bilo je: ‘umetnost je umetnost, umetnost nije politika’. Radovi su se bavili spoljnom politikom, i zato i ne razumemo zašto su cenzurisani“, rekla je Klara Kalstrom za Cenzolovku.
Troje umetnika najavilo je da će cela postavka njihove izložbe biti izložena u Magacinu – od 17. do 28. decembra.
Fotograf Srđan Veljović izložio je radove sa izložbe „Vukovar – ubijanje jednog grada“ koja je u Novom Sadu bila postavljena od 18. novembra do noći između 5. i 6. decembra kada su je kamenicama uništile nepoznate osobe. Izloženo je šest fotografija snimljenih na mestima komemoracije događaja iz 1991. godine u Vukovaru, kao i polomljeni izlozi novosadske galerije.
I izložbeni prostor na putu da bude cenzurisan
Izložba o cenzuri organizovana je u okviru celovečernjeg programa „Sačuvajmo Magacin – kulturni centar dostupan svima“, na kojem su predstavljeni rezultati ostvareni u tom prostoru u protekle dve godine: veliki broj održanih predstava, književnih večeri, izložbi, performansa, filmskih projekcija, tribina, radionica, proba, uz učešće više od 60 organizacija koje deluju u oblasti savremene umetnosti i kulture.
Povod za ovaj događaj bila je pretnja mogućim zatvaranjem centra. Naime, Dom omladine Beograda, u čijoj je nadležnosti prostor, rešio je da ga vrati Gradu i zatražio od umetnika da se iz njega isele.
„I sam prostor ove izložbe na putu je da postane žrtva kolateralne cenzure, jer ogromnom broju umetnika i organizacija koje funkcionišu u svim prostorima Magacina i najdirektnije proizvode kulturu, preti izbacivanje zbog nespremnosti Doma omladine Beograda i Grada Beograda da im izađu u susret i pronađu rešenje“, naveli su organizatori izložbe.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.