Iako nemamo novije podatke, brojevi iz 2019. pokazuju da svega 3 odsto ispitanika „u potpunosti veruje” medijima. Istraživanje Agencije IREX naglašava da su za 36 odsto građana razlozi nepoverenja u medije komercijalizacija, loš kvalitet sadržaja, tabloidizacija i vulgarizacija. Isto tako 24 odsto građana navodi da im je glavni razlog nepoverenja dezinformacije kojima neki mediji podižu gledanost i čitanost. Isto tako poverenje i tačnost informacija su razlozi zbog kojih se građani najčešće prate „svoje“ medije.
Visok nivo nepoverenja ne ugrožava „samo“ osnovnu misiju naše profesije, da pružajući kvalitetne i proverene vesti građanima omogućimo donošenje odluka koje su u najboljem interesu pojednica i zajednice, već i direktno ugrožava i autonomiju i integritet, a u krajnjoj liniji i opstanak medija.
U opštem nepoverenju prema medijima i profesiji novinarstva teško je očekivati da će građanin biti zainteresovan za zaštitu novinara i redakcija. Zašto bismo očekivali da građani budu glasni i odlučni u odbrani novinara od fizičkog i verbalnog napada i pritisaka, kojih samo u ovoj godini imamo više od trideset zabeleženih primera u bazi Nezavisnog udruženja novinara Srbije, kada mnoge redakcije direktno su uključene u kampanje protiv činjenica, kada slika o nepoverenju se samo širi i to iz polasničkih klupa Skupštine Srbije ali i iz drugih institucija?
Ako ne ulažemo u odnos sa građanima, ne možemo očekivati da nas oni i podrže. A uložiti pre svega znači poštovati standarde profesije i biti otvoren prema problemima građana, dati im mogućnost da postanu zajednica a ne puki pratioci naših objava.
U Nezavisnom društvu novinara Vojvodine godinama pokušavamo obnoviti veze sa zajednicom, i trudimo se da pomognemo kolegama i koleginicama, pre svega na lokalnom nivou, da ostvare bolju vezu sa onima kojima pišu. Jaka zajednica oko medija nudi mogućnost odbrane profesionalnih standarda, bolje razumevanje okruženja i veću mogućnost planiranja. Ovo je posebno bitno za manje medije koji se bore sa opstankom. Jaka zajednica istovremeno nas i štiti od pritisaka ili nas brani od daljih napada. Poverenje, međutim, mora da se povrati. Zajednicu mogu da čine samo oni koji nam veruju i koji računaju na to da smo i mi na njihovoj strani, odnosno na strani javnog interesa.
Veliki je posao ovo u Srbiji u kojoj se sistemski minira kvalitetno novinarstvo negativnim kampanjama, ćutanjem institucija, tabloidizacijom i spektakularizacijom svega, od vremenske prognoze do ličnih tragedija građana.
Za pormene su potrebne su nekoliko stvari: institucije, koje prestaju da na kvalitetno novinarstvo gledaju kao neprijateljsku nameru, umesto kao potrebu za poboljšanje zajednice, novinari koji snažnije nego ikada zastupaju intese građana, mediji koji vraćaju edukativnu komponentu u svoje sadržaje i građani koji su spremni da se kritički ophode prema javnom životu.
Za početak neka svi krenemo „od našeg dvorišta“.
Norbert Šinković, predsednik Upravnog odbora Nezavisnog društva novinara Vojvodine
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.