U istraživanju sprovedenom u septembru je učestvovalo 1.200 građana starosne dobi od 12 do 60 godina.
Prosečna starost ispitanika je 32 godine, uglavnom su iz urbanih sredina u Srbiji, a građani su u anketi ocenjivali i svoju sposobnost da u digitalnom svetu prepoznaju i pronađu relevantne informacije koje su im potrebne.
CeSID navodi da 89 odsto ispitanika smatra da je donekle ili potpuno informisano o COVID-19, a među onima koji su se izjasnili kao informisani, iznad proseka se nalaze žene i starija populacija.
Sa druge strane, mlađi od 24 godine, iznad proseka navode da nisu informisani o pandemiji.
Istraživanje je pokazalo i da su mišljenja građana podeljena kada treba da odluče o načinu na koji državne institucije komuniciraju tokom pandemije.
Oko trećine ispitanika je nezadovoljno jer smatra da „državne institucije unose paniku i nervozu“, dok 22 odsto misli da u prvom planu moraju da budu lekari, a ne političari.
U delu ankete koji se odnosi na radne navike tokom pandemije, 63 odsto ispitanih nije zadovoljno kvalitetom posla kod kuće i to su uglavnom stariji ljudi.
Zoom i Skype se izdvajaju kao dva alata koji su najčešće korišćeni za komunikaciju, a najmlađi građani su visoko iznad proseka u korišćenju digitalnih kanala komunikacije.
Indeks medijske i digitalne pismenosti
Indeks medijske pismenosti bio je formiran od 6 pitanja (kao i u istraživanju iz 2019.) i zabeležio je blagi pad sa 4,07 na 3,91.
Još veći pad je zabeležen na polju indeksa digitalne pismenosti, u sferi kreiranja novog sadržaja – sa 10,97 u 2019. na 10,52 u 2020. godini.
Među ključnim nalazima istraživanja ističe se da je 70 odsto ispitanika svesno da im Facebook, Instagram i druge društvene mreže rangiraju i prikazuju sadržaje, dok 57 odsto navodi da proverava informacije koje dobije putem medija iz više različitih izvora.
CeSID-ovo istraživanje pokazalo je da 95 procenata građana koristi internet, 84 odsto zna kako da pronađe i instalira aplikacije na svom telefonu, 43 odsto njih zna da kreira Power Point prezentaciju, a nešto manje od polovine da snimi video i postavi ga online.
Medijske navike
Novost kod medijskih navika su influenseri koji su prvi put ponuđeni kao odgovor u anketi. Svega 2 odsto građana je odgovorilo da ih najčešće koriste za informisanje i to su očekivano mlađe generacije.
Na pitanje kom mediju najviše veruju, većina ispitanika je odgovorila da takav medij ne postoji, dok su na drugom i trećem mestu televizija i društvene mreže.
Televiziji više veruju stariji građani i žene, dok društvenim mrežama više veruje mlađa populacija, društvene mreže su i u 2020. godini ostale medij koji se najviše koristi, potom sledi televizija, a radio je doživeo najveći pad u odnosu na rezultate istraživanja 2019.
Među pet medijskih tema koje su najviše interesovale učesnike ankete, na prvom mestu je ostao sport baš kao i prošle godine, dok je COVID-19 bio na 2. mestu, ali kod građana koji imaju više od 24 godine.
Ispitanicima ispod te starosne granice virus korna nije u top 5 tema koje ih zanimaju. Glavne sfere njihovog interesovanja su zabava i muzički program.
Na pitanje da li obraćaju pažnju na izvore medijskih informacija, 56 odsto populacije je odgovorilo da nikada ili veoma retko obraća pažnju na izvore, 34% građana pročita samo naslov, a još 37 odsto pročita samo deo vesti.
Ključni nalazi o upotrebi medija, društvenih mreža i sadržaja kroz generacije pokazuju da je Instagram najpopularnija društvena mreža među pripadnicima Generacije Z (od 12 do 17 i od 18 do 23 godine).
Milenijalci, baby boomeri i Generacija X najviše koriste Facebook.
TikTok je najpopularniji među maloletnim ispitanicima. Oni takođe čine 72 odsto ukupnog broja ljudi koji prate influensere. Sa porastom godina ispitanika, uticaj koji influenseri imaju opada.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.