29. dec 2016.

Pada gledanost informativnih emisija RTV

Uprkos ocenama novog rukovodstva Radio-televizije Vojvodine o „profesionalnijem informativnom programu“,  kao i o tome da gledanost ne pada, istraživanja tokom 2016. pokazuju opadanje zainteresovanosti gledalaca za pokrajinski javni servis

rtv_ulazGledanost dnevnih informativnih emisija na Radio-televiziji Vojvodine od jula do novembra doživela je pad u odnosu na prvih šest meseci ove godine, pokazuje uporedna analiza istraživanja o gledanosti pokrajinskog javnog servisa iz tekuće godine.

Istraživanja tek treba da pokažu šta je bio uzrok pada gledanosti. Prema pojedinim analitičarima medija (videti okvir), ne bi trebalo isključiti mogućnost da je na pad gledanosti uticao (i) pad poverenja gledalaca u pokrajinski javni servis nakon što je u maju ove godine u toj kući došlo do promene uređivačke politike.

O tome da li je rukovodstvo RTV zadovoljno podacima o istraživanju o gledanosti u 2016. godini, u RTV ili nisu mogli da govore „jer nisu ovlašćeni“ ili su, jednostavno, ignorisali pitanja Cenzolovke.

Na nedavnoj novosadskoj javnoj raspravi o programu Radio-televizije Vojvodine, međutim, od aktuelnog rukovodstva pokrajinskog javnog servisa čule su se pohvalne ocene o dostignućima nove uređivačke politike uspostavljene u Informativnom programu nakon smena u maju ove godine.

Prema njima, informativne emisije od maja ne samo da su postale profesionalnije („izbačeno je sve što nema ukusa“) već su pojedine emisije te redakcije i ubedljivo najgledanije na RTV, ustvrdio je tom prilikom šef centralnog deska RTV Budimir Marković, preciziravši da se radi o „Novosadskim razglednicama“ i „Vojvodinom“.

Na istoj raspravi, v.d. direktora programa Slavica Subotić Braun ocenila je da „između prve i druge polovine godine nema drastičnog odstupanja u gledanosti programa RTV“.

Prosečna gledanost pada uprkos tenisu i Olimpijadi

Podaci koje je dobila Cenzolovka pokazuju da je prosečna gledanost dnevnih informativnih emisija na RTV u prvih 11 meseci manja nego u prvih šest meseci 2016. godine: prosečni rejting dnevnih informativnih emisija na RTV (u šta se ubraja i emitovanje Dnevnika 2 RTS) bio je 19.519 gledalaca, dok za prvih 11 meseci rejting iznosi 17.691 gledalac. (Rejting jedne emisije označava prosečan broj osoba koje su je pratile.)

tabela_1

U izveštaju „Auditorijum Radio-televizije Vojvodine za januar-novembar 2016“, koji je sredinom meseca predstavljen članovima Programskog saveta RTV, napominje se da je rejting emisija na RTV najveći u januaru, kada postepeno opada do juna, te nakon toga počinje da raste.

U izveštaju koji je pripremio Centar RTV za istraživanje javnog mnjenja, programa i auditorijuma ističe se i da su na veličinu rejtinga i udela gledanosti kompletnog RTV, posebno u letnjim mesecima, „značajan uticaj imali prenosi Olimpijskih igara iz Rija i teniski mečevi na programima televizija s nacionalnom pokrivenošću“.

Ono što se u tom izveštaju ne navodi kao takođe posebna okolnost od uticaja na gledanost jeste činjenica da su u prvoj polovini godine održani redovni lokalni i pokrajinski, odnosno vanredni parlamentarni izbori.

Minuli oktobar imao je najmanji auditorijum („rič“) u poslednjih pet godina. Istu „titulu“ poneli su i rejting i udeo u gledanosti, dok je samo dužina praćenja programa bila bolja nego u oktobru 2012. godine

U prvih 11 meseci godine Prvi program RTV imao je prosečan auditorijum od 20,43 odsto stanovništva Vojvodine starijeg od četiri godine, sa prosečnim rejtingom od 0,48 odsto (8.665 gledalaca) i udeo u ukupnoj gledanosti TV programa od 2,15 procenata.

Pojedinačno gledano, prema oktobarskom istraživanju, Prvi program RTV imao je prosečan auditorijum od 20,4 odsto, prosečan rejting od 0,50 odsto i udeo u gledanosti od 2,32 odsto.

U odnosu na septembar zabeleženo je povećanje po svim parametrima: prosečan broj gledalaca bio je veći za 10 odsto, rejting za čak 25 odsto, a udeo u gledanosti za 11,5 odsto.

Potpuniju sliku, međutim, daju poređenja s prethodnim godinama: minuli oktobar imao je najmanji auditorijum („rič“) u poslednjih pet godina. Istu „titulu“ poneli su i rejting i udeo u gledanosti, dok je samo dužina praćenja programa bila bolja nego u oktobru 2012. godine.

U oktobru je, dalje, bilo 66 emisije na RTV čiji je rejting prelazio 30.000, dok je godinu dana ranije takvih emisija bilo za gotovo 45 procenata više.

U junu ove godine ukupan auditorijum Prvog programa RTV, prema izveštaju Centra RTV za istraživanje javnog mnjenja, programa i auditorijuma, bio je takođe najmanji u poslednjih pet godina (18,51%), a takođe najmanji u poslednjih pet godina bio je i udeo u ukupnoj gledanosti (1,97%), te prosečan rejting (0,40%).

U odnosu na maj, zabeležen je manji ukupan broj gledalaca za šest procenata, rejting za 11 procenata i udeo u gledanosti za četiri procenta.

Među glavnim informativnim emisijama u produkciji RTV, u prvih 11 meseci ove godine (po prosečnom dnevnom rejtingu) „Pravi ugao“, „Dnevnik u 17“ i „Novosadske razglednice“ nalaze se na četvrtom, petom i šestom mestu. Najveći prosečni rejting u istom periodu imao je „Državni posao“, potom slede „Petkazanje“ i igrana serija „Vere i zavere“.

„Pravi ugao“ i „Dnevnik u 17“ imali su prosečan rejting od oko 27.000 gledalaca, dok su „Novosadske razglednice“ imale 24.809. Emisija „Vojvodinom“, koja je uvedena jesenjom TV šemom, imala je prosečan rejting od 23.949. „Vojvođanski dnevnik“ je na 13. mestu sa prosečnim rejtingom od 20.257 gledalaca.

tabela_2a

Dnevnik RTV u 17 časova na Prvom programu RTS prati 74.000 Vojvođana, dok u ostatku zemlje ima rejting od 265.000 na RTS 1 i 9.000 gledalaca na RTV 1.

20 najgledanijih emisija emitovano od januara do marta

Prema pojedinačnim rejtinzima, najgledanija emisija u prvih 11 meseci ove godine bila je epizoda „Državnog posla“ čija je gledanosti iznosila 91.172. Još 12 epizoda popularnog humorističkog serijala nalazi se među 20 najgledanijih emisija do poslednjeg meseca u ovoj godini.

Od informativnih emisija „Dnevnik u 17“ nalazi se na 7. i 14. mestu (sa rejtingom od 77.868, odnosno 70.985), „Novosadske razglednice“ su na 15. i 17. mestu sa 69.173, odnosno 68.591 gledaocem.

Interesantno je da je svih 20 najgledanijih emisija emitovano u prva tri meseca ove godine – najviše u januaru. Rejtinzi su bili u rasponu od 61.561 do 91.712 gledalaca, a 16 emisija imalo je ukupan auditorijum veći od 90.000 gledalaca, pri čemu njih11 – veći i od 100.000.

Uprkos tome, u prvom kvartalu godine zabeležen je veći pad gledanosti nego u istom periodu 2015. godine (kada je i bila najveća gledanost RTV u toj godini), što je za Upravni odbor RTV bio jedan o razloga za smenu direktora programa Slobodana Arežine u maju ove godine. Ubrzo je usledila i promena urednika udarnih informativnih emisija.

tabela_3

Ako je jun mesec u kome, kako se navodi, gledanost dostiže najnižu vrednost, interesantno je da je u junu 2015. godine – dakle, nakon gašenja analognog signala i uvođenja digitalizacije, što je, uz ukidanje signala RTV na predajniku Avala sveukupno uticalo na ukupnu gledanost RTV u prošloj godini – „Dnevnik u 17“ imao prosečan rejting od 28.500 (bolji od „Državnog posla“), „Pravi ugao“ 22.300, a Vojvođanski dnevnik prosečno 22.000 gledalaca.

JANJIĆ: DNEVNICI SE SVE VIŠE OSLANJAJU NA SAOPŠTENJA

Novosadska novinarska škola sprovela je monitoring programa Radio-televizije Vojvodine u periodu januar-jun, što je istraživačima te škole omogućilo i da uporedno sagledaju kvalitet programa pre uredničkih smena u maju i nakon njih.

Istraživač NNŠ Stefan Janjić kaže za Cenzolovku da je tokom monitoringa uočena negativna tendencija, prvenstveno u informativnom programu RTV, ocenjujući da su Dnevnici „sve više počeli da se oslanjaju na pseudodogađaje, na vladina i stranačka saopštenja, uz snižen udeo medijske inicijative i analitičkog pristupa izveštavanju“.

Ovo istraživanje, međutim, nije empirijski dokazalo postojanje uzročno-posledične veze između kvaliteta programa i njegove gledanosti, odnosno da li su se kadrovske promene i promene uređivačke politike na RTV odrazile na gledanost programa. Takva korelacija, međutim, napominje naš sagovornik, ne može u potpunosti da se isključi.

„Komercijalni emiteri u Srbiji pokazuju nam paradoksalan primer gde kvalitet i profesionalizam sadržaja opada, a gledanost raste“, navodi Janjić. On, međutim ,smatra da je na pad gledanosti RTV-a svakako mogao da utiče i pad poverenja gledalaca, jer oni spontano primećuju tendencije koje monitoring statistički utvrđuje.

„Ukoliko Dnevnik postaje ono što šef centralnog deska RTV Budimir Marković naziva ’državotvornom emisijom’, što znači da se preobražava u vladin TV bilten, u službeni TV glasnik, i ukoliko se time udaljava od građana i njihovih svakodnevnih problema – građani to i te kako mogu da primete i da odustanu od takvih sadržaja“, kaže Janjić.

1 komentar za: “Pada gledanost informativnih emisija RTV

  1. Mira sd

    Pa morala je da padne gledanost kad su dobre novinare i dobre emisije proterali sa TV programa.Ovakvi nisu više zanimljivi.

    30. дец 2016. at 20:10

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend