Još uvek nije poznato ko stoji iza pomenutog portala.
On pre svega ukazuje da je neophodna transparentnost, da se na sajtu ili na Fejsbuk stranici objavi ko stoji iza tog portala. Perkov napominje da na sajtu piše da koriste Fejsbuk jer ima relativno dobar sistem za prepoznavanje lažnih naloga, ali da se postavlja pitanje kako bi se sve to na kraju verifikovalo.
– Može opet neko da napravi više naloga, neće sad to biti stotine hiljada naloga, ali dovoljno je da neko kreira relativno uverljiv profil, po nekim srpskim generičkim imenima i prezimenima, da deluje uverljivo. Možda imaju neku politiku u tom pogledu koliko mora da bude star Fejsbuk nalog, da ne bude da se glasa samo sa novih naloga, kako bi se na neki način sprečilo to. Ali opet, onda, nekome ko na primer nema Fejsbuk, a hteo bi da glasa, onemogućavate mu tu mogućnost. Tako da je vrlo nezgodno i nezahvalno govoriti o tome kako bi na kraju mogla da se povuče crta i verifikuje – objašnjava Bojan Perkov.
Prema njegovom viđenju, možda je sajt nastao iz interesovanja, čisto da se vidi ko je popularan kao kandidat, ali je problem u tome kako bi se posle to primenilo, kao i da li postoje neki žalbeni instituti. Perkov napominje da mu je sve to veoma čudno.
Upitan da li Fejsbuk stranicu „izbori.se“ ta društvena mreža može da prepozna kao politički marketing i suspenduje joj vidljivost korisnicima, Perkov odgovara da je to nešto drugačija stvar, jer se to tiče Fejsbuk stranica i sponzorisanih postova koji su u vezi sa političkim i društvenih pitanja. On objašnjava da je Fejsbuk uveo tu opciju u Srbiji na inicijativu Šer fondacije, prošle godine pred izbore, da se u zemljama Zapadnog Balkana uvede sistem verifikacije oglasa, kako bi ti oglasi bili sačuvani u takozvanoj „biblioteci oglasa“, da mogli da budu pretraživi.
– Tu prosto imate mnogo transparentnije podatke o tome koliko je uloženo novca na određenoj stranici, koliko je ljudi videlo potencijalno taj oglas, koja demografija je targetirana. To je sve moglo da se vidi. Sećam se, mislim da sam proveravao, kad su bili predsednički izbori u Hrvatskoj da je tačno moglo da se vidi za Kolindu Grabar Kitarović i Zorana Milanovića ta neka statistika. Međutim, oni su najavili da će ne znam u koliko zemalja sveta da prošire tu politiku, ali je došla situacija sa pandemijom, to je odloženo. Koliko sam mogao da vidim, oni su to uveli za neke objave sa stranica političkih stranaka – navodi Perkov.
Prema njegovim rečima, ukoliko bi Fejsbuk stranica „izbori.se“ počela da učestvuje u sponzorisanim objavama, oni bi morali da registruju taj sistem, jer pomenuta društvena mreža to traži od stranica koje takve oglase žele da promovišu, poput izbora i politike.
Podsetimo, na internetu je osvanuo novi sajt, na adresi „izbori.se“, na kome je ponuđena lista kandidata na „predizborima“ opozicije za predsedničke izbore. Za sada nije poznato ko stoji iza ovog sajta, dok se po slovima domena „se“ može zaključiti da je registrovan u Švedskoj, što je verovatno iskorišćeno zbog naziva samog portala „izbori.se“.
Na sajtu stoji podsećanje da je opozicija u Mađarskoj pre dve godine održala izbore pre izbora, te da su na njima glasali obični ljudi, masovno. Dodaje se da su na njima izabrali zajedničkog opozicionog kandidata, otišli na prave izbore i pobedili.
– Naša opozicija ide u četiri kolone. Pomirili su se s tim da Vučić bude predsednik do 2027. godine i svu su pažnju usmerili na beogradske izbore. Ostaje da mi, birači, organizujemo predizbore – poručuje se na sajtu.
Na njemu stoje i pravila glasanja za „kandidate“.
– Osoba koja dobije najveći broj glasova, i prihvati kandidaturu, naš je kandidat za predsednika. Pravo glasa imaju korisnici Fejsbuka, jer FB relativno dobro sprečava višestruke naloge. Glasanje iz inostranstva nije moguće, kao zaštita od botova. Svim kandidatima je omogućen neprekidan uvid u bazu podataka i u kod aplikacije. Predloge kandidata, savete, zamerke i pohvale dajte preko Fejsbuka – navodi se na sajtu.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.