Nabavka ruskih aviona opovrgla je ne samo predstavu o jednoobraznosti srpske medijske scene već i – činilo se – nepomerljivi aksiom o tome da je „vest svetinja, a komentar slobodan“.
E pa, kod nas je i to obrnuto, jer je – samo naizgled – jednostavna vest o nabavci uživala nesputanu slobodu da se pojavljuje u različitim vidovima, ali je – zato – komentar nabavljača imao maltene svetiteljski karakter.
Počelo je tako što je nabavka opisana kao poklon, što je – imajući u vidu da se poklon ne plaća – proizvelo ne samo logičke teškoće kako da se knjiže troškovi nabavke koje je ministar odbrane procenio na 185 miliona dolara, a premijer i više.
I sam premijer, najzad, podsećanjem na uzrečicu „čist račun – duga ljubav“, uputio je na zaključak da dar, ipak, nije sasvim bez troška. Iako je nedoumica otklonjena objašnjenjem da su avioni besplatni ali ne i njihova „modernizacija“ i oprema savremenim oružjem, još uvek nije jasno kako se nabavka aviona može istovremeno opisivati i kao poklon i kao kupoprodajni čin.
Tim pre što je i premijer – posluživši se tekstom iz „Balkan ekspresa“, u kome glumac izvrdava odgovor tvrdeći čas jedno, čas drugo – posredno stavio do znanja da se jedno isto ne može opisivati na dva različita načina.
E pa, u tome bismo se mogli složiti sa premijerom. Ili si krenuo da muziciraš ili ideš „kod tetke“.
Ili si, drugim rečima, avione dobio na poklon ili si ih platio. Ili jedno ili drugo. Ne može oboje. E pa kod nas može, što samo potvrđuje stanovište sa početka teksta da naša javna, a time i medijska scena, po bogatstvu tumačenja i maltene baroknoj raskoši izražavanja ima renesansna svojstva.
Nedovršene i „lakmus“ vesti
Toliko se o aferi s oružjem u Jajincima i nekim garažama u Beogradu pisalo, da su stanari odlazili u podrume strahujući da će umesto kace sa kupusom zateći minobacač. I šta? Ništa, naravno. Afere se ne proizvode da bi se rešile i na taj način građane rasteretile briga, već da bi ih držale u postojanoj napetosti
Takvo mišljenje, najzad, potvrđuje i – statistički dokaziva – činjenica da smo bez premca ne samo u proizvodnji vesti čije se značenje proizvoljno određuje već i nedovršenih vesti, bolje reći afera.
Kao primer za to može da posluži otkriće oružja u Jajincima i u nekim garažama u Beogradu. Toliko se o tome pisalo da su stanari odlazili u podrume strahujući da će – umesto kace sa kupusom – zateći minobacač.
I šta? Ništa, naravno. Afere se ne proizvode da bi se rešile i na taj način građane rasteretile briga, već da bi ih – tako nedovršene i nerazjašnjene – držale u postojanoj napetosti i uznemirenosti. Pomalo čak liče na čuvena poglavlja za Evropsku uniju, s tim što se ovde – jednom otvorena – nikad ne zatvaraju.
Istom cilju služi i „lakmus novinarstvo“ u kome se ličnosti od ugleda, označene makar samo kao potencijalni rivali vlasti, potapaju u deponijski medijski rastvor koji ih smesta boji u „neprijatelje“ i „plaćenike“, a prema potrebi i u „čudovišta“.
Vesti „na razlomak”
Ako mislite da je to sve, varate se. Da smo u obesmišljavanju, bolje reći podlokavanju aksioma „vest je svetinja, komentar je slobodan“ nenadmašni, svedoči – u svetu novinarstva – takođe jedinstven fenomen koji bi se – samo približno – mogao opisati kao „vest na razlomke“.
Za razliku od celovitih vesti kakve bi – po definiciji – sve morale biti, ove se dele na razlomke koji se mogu beskonačno mrviti. Jedan isti put se, po nahođenju vlasti, može više puta otvarati tako što se računa svaka deonica posebno a ne put u celini. Put od 300 kilometara se tako može otvarati 10 puta, a ako vlasti zaključe da je to probitačno, i više od toga.
U svetu je običaj da u vest može dospeti samo početak i završetak radova. Jedna ista vest ne može se, drugim rečima, deliti na razlomke. Svuda osim kod nas.
Kako je to moguće? Tako što ovde vest nije „svetinja“ već samo oruđe za stvaranje utiska.
Da je novinar upućen kao što nije ili bar da se informisao kao što nije, avioni su dobijeni na poklon, a sve ostalo se doplaćuje, npr. radar koji hvata na 2.000km ili radar koji hvata na 1.000km, cena nije ista, snaga motora i razne druge stvari. Kao kada kupuješ nova kola … neko ti pokloni nov auto, osnovni model a ti doplatiš dodatnu opremu.
Mnogo se pravite fini g. novinar …. pitanje je da li to i jesi ?
Znaci poklonili nam levu cipelu, a desnu moramo da dokupimo…? :))
Pa kad doplacuju, ja bi doplatio jos za mp3 player, tonirana stakla, automatsku klimu kozna sedista i eventualno navigaciju. 2.000 i 1.000km radari, pogotovo na lakom lovcu, ne da si sad odvalio nego lupetas ko Vucic o boljem zivotu za dve godine…
NAŽALOST MNOGO BUKE OKO GOMILE BESPOTREBNE GVOŽDJRIJE.
2000 km ili 1000 km. Sta ce nama tolike daljine, kada nasa ova sve kraca i uza zemlja ima sada oko 550 km u duzinu i oko 400 ili manje km u sirinu. Jos malo i bice malo bolji dvogled sasvim dovoljan za celokupno osmatranje sa boljeg brda. Nazalost je tako. Karikiram, ali nije sigurno od srece, nego od zalosti.
Vi kojote, sva je prilika niste nikad kupovali automobil, pa tako pričate svašta. U cenovniku uvek postoji cena automobila za osnovni model kako ga je fabrika zamislila, KOJU PLAĆATE, a onda na to dodajete po želji dodatnu (opcionu) opremu i TO TAKOĐE PLAĆATE. Ni kod babe nema džabe.
A sad nazad na sendvič dragi bote, mada ga svakako niste zaslužili ovakvim jadnim komentarom.
Ali ovo nije dodatna oprema, gospodine kojote. Reći da je radar „dodatna oprema“ za avion bi bilo kao da ste rekli da je kvačilo dodatna oprema za automobil. Dakle, može da bude da smo dobili karoseriju na poklon, a sve ostalo moramo da doplatimo. Prazna karoserija je staro gvožđe.
A ko ce da nas napadne? Pa mi smo okruzeni NATO zemljama.