Prema mišljenju stručnjaka za društvene mreže koji su govorili za VOICE, stranke i političari bi troškove oglašavanja na socijalnim mrežama trebalo da prijave u skladu sa propisima koji uređuju finansiranje izbornih kampanja, ali ova oblast je još uvek u „sivoj zoni“ i još uvek nije uredjena.
Na prvom mestu je Srpska napredna stranka (SNS), koja je na sponzorisanje sopstvenih objava, objava stranice kampanje „Dela govore“ i objave njenog lidera i predsednika Srbije Aleksandra Vučića potrošila 172.410 evra, navodi VOICE.
Na drugom mestu je, prema pisanju portala, Pokret obnove kraljevine Srbije sa najmanje 47.590 evra, slede Dveri, koje su na sponzorisanje objava potrošile 35.656 evra, Savez vojvođanskih Mađara (SVM) više od 32.500 evra. Kada se saberu troškovi Stranke slobode i pravde, odnosno koalicija “Ujedinjeni za pobedu Srbije” i “Beograd te zove”, te Dragana Đilasa dobija se cifra od 19.442 evra. S tim da je za Đilasove objave plaćeno 197 evra, navodi VOICE.
Dodaje da je najmanje 15.851 evra platila stranica „Ne davimo Beograd“, „Dosta je bilo – Suverenisti“ 14.796 evra, Koalicija „Moramo“ 12.512 evra, dok je Pokret slobodnih građana utrošio u ove namene 1.930 evra.
Gledano po stranicama političara, najviše je potrošeno na sponzorisanje objava Aleksandra Vučića – 85.336 evra, od čega su ili on sam ili administratori njegovih stranica na Fejsbuku ili Instagramu platili 40.808 evra, dok je 44.528 platio SNS.
Na drugom mestu je Aleksandar Šapić iz SNS-a sa 32.612 evra, zatim Balint Pastor iz SVM-a sa više od 16.388 evra, potom Goran Vesić sa 16.128 evra, Boris Tadić 15.670 evra, te Zdravko Ponoš 10.998 evra.
Bojan Perkov iz Šer fondacije rekao je za VOICE da bi stranke i kandidati na izborima troškove oglašavanja na društvenim mrežama trebalo da prijave u skladu sa propisima koji uredjuju finansiranje izbornih kampanja.
Zoran Gavrilović iz Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) rekao je za VOICE da su takve sponzorisane objave dozvoljene, bez obzira da li se one rade tokom izbornih kampanja ili van njih, ali da su u obavezi da prijave njihovo finansiranje.
„Treba da je jasno naznačeno da li se ti iznosi plaćaju iz gradskog budžeta ili iz privatnog budžeta i donacija. Oblast reklamiranja na socijalnim mrežama zakonom nije uredjena, to je još uvek jedna siva zona i nešto što bi trebalo regulisati u budućnosti“, naveo je Gavrilović.
A kako je to regulisano u Hrvatskoj?
Izvršna direktorka Udruženja gradjana Gong iz Zagreba Oriana Ivković Novokmet kazala je za VOICE da su kandidati i stranke u Hrvatskoj dužni da izveste Državnu izbornu komisiju (DIP) o troškovima oglašavanja na društvenim mrežama u periodu tokom izborne kampanje.
„Gongu je najviše sporno to što su Fejsbuk, odnosno digitalne platforme, postale rasadnik stranica za prikriveno oglašavanje, od stranica na kojima se plaćaju PR tekstovi, pa čak i javnim sredstvima, do onih koje služe difamaciji konkurenata ili sopstvenoj promociji manipulativnim tehnikama“, navela je Oriana Ivković Novokmet.
VOICE je analizirao promotivne sadržaje koji su objavljivani na tim društvenim mrežama, uz pomoć Biblioteke reklama kompanije Meta, u okviru koje posluju Fejsbuk i Instagram, a koja je uvid u ovu biblioteku i za region Srbije omogućila javno dostupnim na insistiranje Šer (SHARE) fondacije iz Beograda.
VOICE je analizirao vremenski period od juna 2019. godine do 16. novembra 2022. godine.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.