Tokom minulog 53. Superboula televizijski auditorijum od blizu 100 miliona gledalaca imao je prilike da – uz za tu priliku posebno producirane, visokobudžetne spotove za Amazon, Pepsi, Badvajzer, Bad lajt, Audi i druge – vidi i jedan koji nije imao primarni cilj da gađa potrošački živac kod gledalaca.
Prvi put u svojoj istoriji američki dnevnik Vašington post oglasio se tokom ovog ubedljivo najgledanijeg godišnjeg događaja u SAD. Spot, međutim, ne poziva na pretplatu na ovaj list ili tako šta – ne, utakmica između Los Anđeles Remsa i Nju Ingland Petriotsa iskorišćena je za odavanje priznanja novinarima i novinarstvu.
U spotu se ističe značaj novinara koji su svedočili važnim događajima od Drugog svetskog rata do danas i o njima izveštavali. Pored novinara Posta, CNN-a i Foks njuza, u spotu se pojavljuju i oni koji su za svoj rad platili glavom
„Superboul je izvanredan trenutak da priznamo hrabrost i posvećenost novinara u svetu koji su tako važni za našu demokratiju“, rekao je uoči emitovanja spota Fred Rajen, izdavač i direktor Vašington posta.
„Osećamo da je ovo pravi trenutak, i da je u pitanju pravi događaj, da predstavimo ovu veoma važnu poruku velikom auditorijumu i u SAD i u svetu koji prati Superboul.“
Rajan navodi da je duboka posvećenost Vašington posta slobodnim medijima jedan od razloga zbog kojih je pokrenuta kampanja u kojoj, pored lista, učestvuje i nekoliko drugih organizacija, a s ciljem podrške i promocije nezavisnog novinarstva i isticanja važnosti ali i opasnosti u kojoj se sve više nalaze novinari širom sveta.
U spotu se ističe značaj novinara koji su svedočili važnim događajima od Drugog svetskog rata do danas i o njima izveštavali. Pored novinara Posta, CNN-a i Foks njuza, u spotu se pojavljuju i oni koji su za svoj rad platili glavom, poput Meri Kolvin, koja je stradala 2012. u Siriji, i prošle godine ubijeni kolumnista Posta Džamal Kašogi. U spotu se navodi da se o sudbini Ostina Tajsa, koji je 2012. kidnapovan u Siriji, i dalje ništa ne zna.
Narator u spotu, koji se završava poznatim sloganom vašingtonskog dnevnika „Demokratija umire u mraku“, jeste glumac Tom Henks, koji je pre dve godine u filmu „Post“ igrao lik bivšeg izvršnog urednika tog lista Bena Bredlija. Rajan je Henksa opisao kao „prijatelja lista i velikog pobornika slobode medija“.
Iako je spot uglavnom naišao na pohvale i odobravanja, bilo je, s druge strane, i negativnih reakcija zbog trošenja miliona na spot, naročito imajući u vidu položaj novinara u samom listu, ali i u SAD.
Nije zvanično saopšteno koliko je emitovanje Postovog jednominutnog spota na samom kraju utakmice koštalo, ali, prema dostupnim podacima CBS-a koji je prenosio meč, naplaćivao je 5,25 miliona dolara za spot od 30 sekundi. To bi značilo da je Vašington post samo za emitovanje platio oko 10 miliona dolara.
Fredrik Kankl, jedan od sindikalnih predstavnika u Postu, rekao je da ne spori da je poruka iz spota važna, ali da je milione za emitovanje spota trebalo uložiti u novinarstvo. On je u seriji tvitova uoči Superboula ukazao na pogoršavanje položaj zaposlenih u listu, podsetivši i na nedavna velika otpuštanja u američkim medijima. Naime, samo od početka ove godine otkaz je dobilo više od 2.000 novinara i urednika u Bazfidu, Vajsu, Hafington postu i drugim medijima.
U Srbiji, istovremeno, ne samo da nema nikakve kampanje koja podseća na značaj profesionalnog novinarstva i na važnu ulogu novinara u društvu već se kritičko novinarstvo godinama urušava, novinari se ponižavaju, svakodnevno napadaju, ugrožava im se život, a poverenje u medije je verovatno na najnižem nivou u ovom veku.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.