„Posle godinu dana zalaganja u bliskoj saradnji sa drugim organizacijama za slobodu medija, civilnog društva i digitalnih prava, srećni smo što smo postigli toliki napredak u toliko hitnih pitanja, kaže Renate Schroeder, direktorka EFJ-a koja je pomno pratila dosije. Nažalost, usvojeni tekst ne uključuje potpunu zabranu upotrebe špijunskog softvera protiv novinara, za šta smo se svi intenzivno borili – uključujući i pre svega Evropska digitalna prava (EDRi), ali i organizacije izdavača i emitera, Evropsku konfederaciju sindikata i naše podružnice i članovi njihovih novinara”.
Iako su poslanici Evropskog parlamenta poboljšali tekst Komisije tako što su ga uskladili sa standardima Saveta Evrope, oni tvrde da upotreba špijunskog softvera može biti opravdana samo kao „poslednja mera“ od slučaja do slučaja, i ako im nezavisni pravosudni organ naredi da istraže ozbiljan zločin, kao što je terorizam ili trgovina ljudima. U tekstu se kaže da to ne može rezultirati pristupom novinarskim izvorima, ali EFJ sumnja u to jer se koristi sve nametljivija digitalna tehnologija.
EFJ pozdravlja veliki napredak koji je postignut, između ostalog, u pogledu:
Član 5 o javnim glasilima. Sadrži snažne mere zaštite koje bi trebalo da ojačaju nezavisnost i autonomiju PSM-a, uključujući adekvatno, stabilno i predvidljivo finansiranje i koje takođe grade poštovanje i slobodu uređivačke nezavisnosti. Na primer, „3a. Države članice će imenovati nezavisno telo ili uspostaviti nezavisne procedure za utvrđivanje finansijskih potreba odgovarajućih za pružaoce javnih medijskih usluga u skladu sa stavom 3. Države članice će obezbediti da je nezavisno sudsko preispitivanje zagarantovano. Procedura za imenovanje nezavisnog organa iz prvog podstava ili uspostavljene procedure koje se u njemu pominju biće predvidive, transparentne, nezavisne, nepristrasne i nediskriminatorne i zasnovane na objektivnim i proporcionalnim kriterijumima unapred utvrđenim nacionalnim zakonom.” je uključen;
Član 6.1-6.3 i član 24 o transparentnosti vlasništva nad medijima i državnom finansiranju uz pojačane zahteve i stvaranje evropske baze podataka. Prema njemu, „nacionalna regulatorna tela ili tela koja razvijaju i održavaju namenske baze podataka o vlasništvu nad medijima koje sadrže informacije navedene u članu 6(1), uključujući na regionalnom ili lokalnom nivou. Javnost će imati lak, brz i efikasan, besplatan pristup takvim bazama podataka.”
Član 6.2 o uređivačkoj nezavisnosti pružalaca medijskih usluga;
Član 7 o nezavisnosti nacionalnih regulatornih organa;
Član 11 o saradnji sa nezavisnijim odborom i potrebi konsultovanja spoljnih stručnjaka uključujući sindikate i novinarske organizacije;
Članovi 8-13: o nezavisnosti odbora od Evropske komisije;
Član 17 o medijskoj i novinarskoj privilegiji za pružaoce medijskih usluga prema etičkim i samoregulatornim mehanizmima;
Član 21 o testu medijskog pluralizma, proceni koncentracija medijskog tržišta koje bi mogle uticati na medijski pluralizam i uređivačku nezavisnost.
„Još mnogo je u igri i pozivamo izvestioce EP da ostanu pri svojim rečima i poželimo im, posebno izvestiocu LIBE odgovornog za član 4, Ramonu Strugariju (Rumunija, Renev) oslanjanje i snagu. U suprotnom, novinari će okrenuti leđa EU, u to sam uverena, rekla je Maja Sever, predsednica EFJ.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.