To je šest godina stara platforma popularna među levičarima. Mastodon, nazvan po izumrloj životinji sa kljovama je decentralizovan, što znači da ga ne može kontrolisati jedna korporacija ili neki milijarder, navodi britanski list.
“To je očigledno privlačno jer se više od 70.000 korisnika Tvitera dan nakon što je on prodat Masku otišao na Mastodon”, navodi Gardijan.
U poređenju sa 450 miliona aktivnih korisnika Tvitera dnevno, to je i dalje mali broj, a najveći problem sa takvom platformom jeste upravo decentralizovani softver.
“Pridružio sam se Mastodonu ove nedelje i trebalo mi je nekoliko sati samo da savladam njegov novi rečnik. Nešto od toga pomalo blesavo zvuči: umesto tvitova, imate „tutove“. Posle toga stvari postaju teže. Mastodon nije jedna veb lokacija, već mreža hiljada veb lokacija koje se nazivaju „instance“ i serveri. Ovi serveri su „udruženi“, što znači da ih vode različiti entiteti, ali i dalje mogu da komuniciraju jedni sa drugima bez potrebe da prolaze kroz centralni sistem. A prostor u kome svi oni postoje naziva se „fediverzum ili „fedi“”, navodi se u tekstu.
Mastodon stvara jedinstveno globalno iskustvo bez kontrole jednog entiteta, poručuje Eugen Ročko, osnivač i vodeći programer Mastodona.
„Serveri su provajderi usluga, kao što su Hotmail i Gmail za e-poštu. To ne znači da su različiti serveri izolovani jedan od drugog, poput foruma stare škole“, rekao je on. „Posedovanje samo jednog naloga vam omogućava da pratite i komunicirate sa bilo kim u ovoj globalnoj decentralizovanoj društvenoj mreži.
Ali Mastodon sa sobom nosi i određene rizike – ako server kojem se pridružite nestane, mogli biste izgubiti sve, baš kao da se vaš provajder e-pošte ugasi.
Osim toga, decentralizacija Mastodona znači da ga može prenameniti bilo ko iz bilo kog razloga.
Uprkos rastućem uticaju, Mastodonov dizajn otežava finansiranje, kaže Nejtan Šnajder sa Univerziteta Kolorado u Boulderu, i zbog toga je malo verovatno da će svrgnuti Tviter.
„Mastodon je volonterski projekat koji u velikoj meri razvija jedna osoba. A Tviter je kompanija koja očigledno vredi 44 milijarde dolara“, rekao je on.
Ali možda je pravi razlog zašto je teško pobediti Tvitter jednostavno zato što je on tamo gde su svi.
Paris Marks, veliki tehnološki kritičar i voditelj podkasta Tech Won’t Save Us, rekao je da je probao Mastodon, ali da nije mogao da nađe mnogo publike, za razliku od Tvitera, gde ima 35.000 pratilaca i piše postove koji često postaju viralni. .
„To je još uvek uticajna platforma i ne postoji pravi ekvivalent tome, pa su ljudi koji su zainteresovani za ono što Tviter nudi, znate, nekako zaglavili ovde“, rekao je Marks za Gardijan.
Lj. B.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.