„U Velikoj Britaniji muškarci su u onlajn vestima dva puta češće citirani nego žene, tri puta češće u Južnoj Africi i SAD, četiri puta češće u Keniji, pet puta češće u Nigeriji i šest puta češće u Indiji“, navodi se u izveštaju.
Autorka izveštaja Luba Kasova kaže da je prezasićenost muškim izvorima posledica rodne neravnoteže u medijskom pejzažu. „Vesti proizvode uglavnom muškarci, uz pomoć muškaraca i konzumira ih više muškaraca”.
Ros Atkins, voditelj vesti na BBC-ju, počeo je 2016. godine da razmišlja sa svojim kolegama u Outside Source-u o načinima da promeni taj narativ. Da bi revidirali kulturološke promene i poboljšali BBC-jevu produkciju sadržaja, Atkins i njegov tim su došli do tri glavna cilja. „Želeo sam bolje podatke o zastupljenosti žena u našem novinarstvu i medijskom sadržaju; da istražimo uticaj uvođenja fer predstavljanja u naše svakodnevno uređivačko i produkcijsko razmišljanje i procese; i da dokažemo da fer predstavljanje nije samo cilj kome težimo, već i cilj koji se može dosledno postići“, rekao je Atkins.
Ovi ciljevi su doveli do razvoja projekta 50:50. U početku, manje od 40% saradnika BBC-ja bile su žene. Za četiri meseca trajanja projekta 50:50, broj žena saradnica na sajtu povećao se do 50%.
„[Atkins i njegov tim] razmišljali su o broju žena koje su bile “u etru” prethodnog dana, ali niko nije mogao da se seti. Zato su počeli sa evidencijom. Sam čin evidentiranja znači da ljudi razmišljaju o tome, a onda postaju kreativniji i više rade na tome da se u etru nađu što različitiji ljudi kako bi naše vesti bile što inkluzivnije“, rekla je Hevet Hejleselasije, koja je na čelu interne službe projekta.
Kako projekat funkcioniše
Projekat 50:50 je sistem samo-nadgledanja osmišljen tako da se uklopi u postojeće radne procese, a utemeljen je na tri osnovna principa: prikupljanju podataka, merenju podataka koji se kontrolišu i naglasku na kvalitetu.
Prilikom prikupljanja podataka, istraživači prvo prate sadržaj BBC-ja i koriste ga kako bi uključili više različitih glasova u izveštavanje ovog medija. „Podaci imaju ključnu ulogu u postizanju naših ciljeva. Svaki tim koji učestvuje u projektu broji ljude koji se pojavljuju u njegovom sadržaju. Koliko muškaraca ili žena dovodimo da diskutuju o aktuelnim temama? To nam pomaže da kreiramo bazu podataka saradnika u koju dodajemo ljude i delimo je sa timom za vesti tako da imaju pristup raznovrsnijoj grupi stručnjaka“, rekla je Ifeoluva Adediran, istraživačica u okviru ove inicijative.
Tim takođe traži stručnjake širom sveta koji su upoznati sa BBC-jevim tehnikama intervjua i koji mogu da pruže pravovremeni uvid u nove teme.
Pročitajte više: Saveti za poboljšanje raznovrsnosti žena u vašem izveštavanju, eng.
„Ima mnogo žena stručnjaka širom sveta, ali one uglavnom ostanu ispod radara. Mi ih tražimo i pozivamo ih na „dane otvorenih vrata“, uživo i virtuelne, gde se sastaju sa urednicima BBC-ja, producentima i članovima tehničkih timova koji demistifikuju procese intervjua BBC-ja“, rekla je Hejleselasije.
Tim samo evidentira saradnike i stručnjake u bazu podataka BBC-ja. Ljudi koji su sastavni deo svakodnevnih vesti, poput ljudi iz politike ili očevidaca, se ne računaju. Tako napravljena baza podataka sastoji se od novinara, analitičara, ljudi iz akademske zajednice, stručnjaka i drugih koji su inkorporirani u BBC-jevo izveštavanje.
„Nema kompromisa oko kvaliteta. Često se koristi najbolji saradnik, bez obzira na uticaj na brojke u okviru projekta 50:50. Urednička izvrsnost je uvek prioritet. Projekat 50:50 ima za cilj da pomogne tvorcima sadržaja da otkriju nove glasove kako bi bolje predstavljali publiku kojoj služe“, dodala je Hejleselasije.
Šta to znači za medijski ekosistem
Projekat se proširio izvan redakcije BBC-ja na globalnu mrežu partnerskih organizacija koje sprovode njegovu metodologiju. Broj partnera, koji uključuje javne i privatne medije i akademsku zajednicu, porastao je na 145 organizacija u 30 zemalja. Neke od ovih organizacija uključuju Dojče Vele i NDR.
Ove godine, više od 70 članova globalne partnerske mreže 50:50 objavilo je, pored BBC-ja, svoje podatke, kako bi pokazali napredak u predstavljanju žena u nizu sadržaja. Od organizacija koje su bile ispod cilja od 50% žena stručnjaka u medijskoj pokrivenosti kada su počele sa monitoringom, 73% sada vidi poboljšanje u rodnoj ravnoteži svog sadržaja.
„[Pomenuti stručnjaci] imaju znanje da značajno doprinesu medijskom sadržaju, ali pošto ostaju ispod radara, uvek imamo isti skup ljudi koji se pojavljuju u programima. Ali projektom 50:50 možemo da privučemo nove glasove. Dakle, radi se samo o dosezanju do novih glasova, posebno žena, njihovom uključivanju i predstavljanju njihovog gledišta“, rekla je Adediran.
BBC planira da do kraja godine proširi projekat 50:50 testiranjem i uvođenjem monitora socioekonomske raznolikosti, na osnovu postavke projekta 50:50, zajedno sa ciljanih 25% osoblja koje potiče iz nižeg socioekonomskog miljea.
Lekan Otufodunrin, stručnjak za razvoj medija, rekao je da su inicijative poput BBC-jevog projekta 50:50 ključne za postizanje rodne ravnoteže u medijskim izvještajima. „To je hvale vredan strateški pristup za obezbeđivanje pravedne prilike da se ženski glasovi jednako predstave u medijskim izveštajima“, rekao je on. „Bez ovakvog svesnog pristupa neće biti zalaganja za više ženskih glasova u medijskim izveštajima. Kada postoji baza podataka o ženama ekspertima, neće biti izgovora za izostanak žena sa kojima bismo razgovarali o bilo kojoj temi.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.