20. dec 2018.

Najuspešnije lažne vesti 2018.

Internet-portal „Buzzfeed News“ na nemačkom i ove godine je objavio top-listu lažnih vesti, koje su imale najviše interakcija na Fejsbuku. U vrhu su vesti o kancelarki Angeli Merkel i o izbeglicama.

Među osam „najuspešnijih“ lažnih vesti tokom 2018. godine, ubedljivo vodi članak sa veb-stranice registrovane u Rusiji pod nazivom Anonymousnews.ru, koji je generisao 148.000 interakcija na Fejsbuku. Naslov te lažne vesti je glasio: „Država Haremu plaća 7.500 evra mesečno: Sirijac sa dve žene i osmoro dece u Nemačkoj“. Više medijskih grupa koje se bave proveravanjem činjenica, razotkrile su tu vest kao lažnu, ali to nije sprečilo njeno širenje.

Samo je nemački list „Zidojče cajtung“ ove godine imao članak sa više interakcija na Fejsbuku – to nije uspelo ni nemačkim listovima s najvećim tiražima poput „Bilda“, „Špigela“, „Fokusa“, „Velta“ ili „Šterna“. Uzgred, stranica Anonymousnews.ru nije povezana sa internet-pokretom Anonymus.

Stranke prenose lažne vesti

Druga na top-listi je lažna vest pod naslovom: „Izbeglice, prema Merkelovoj, moraju da imaju prednost u socijalnom zbrinjavanju“. Objavljena je na portalu Blog.Halle-Leaks.de i imala je 125.000 interakcija. Sledi fejk-njuz: „Klaudija Rot: Za Ramazan bi morala da važi zabrana alkohola“, koji je objavio pseudo-satirični portal Berliner-Express.com i koja je ostvarila interakciju od 91.000.

Inače, okružni odbori populističke stranke Alternative za Nemačku (AfD) i neonacističke NPD, kao i bivša političarka CDU Erika Štrajnbah su, kako je objavio „Buzzfeed“, najvažniji prenosioci lažnih vesti iz Nemačke na Fejsbuku.

Mešavina itine i laži

Zanimljiv je i slučaj vesti koja se našla na listi, a koju je objavio Ono što karakteriše svaku od lažnih vesti jeste to da se u njima uvek prepliću istinite činjenice i laži. Takav je slučaj i sa postom koji je objavio portal Journalistenwatch.com pod naslovom: „Presuda za RTV-pretplatu: Ustavne sudije i kreatori pretplate su braća“ i koji se takođe našao na listi „Buzzfeed News“.

[povezaneprice]

U toj informaciji, istina je da su Paul i Ferdinand Kirhof braća. Tačno je i da je Paul Kirhof 2013. uradio ekspertizu koja je poslužila kao baza za današnju RTV-pretplatu u Nemačkoj. Tačno je i da je njegov brat Ferdinand Kirhof sudija Nemačkog ustavnog suda, koji je odlučivao o tome da li je RTV-pretplata u skladu sa nemačkim ustavom. Ali portal koji je tu vest objavio kod korisnika Fejsbuka svesno je stvorio pogrešan utisak da se radi o nepotizmu. Potpuno je netačno da je jedan od braće završio ono što je drugi započeo. Sudija Ferdinand Kirhof nije sam donosio odluku Ustavnog suda, niti je njegov brat Paul Kirhof ostvario ikakvu korist time što je Ustavni sud potvrdio legitimnost odluke o RTV-pretplati u Nemačkoj.

Algoritam Fejsbuka podstiče lažne vesti

„Naše istraživanje“, zaključuje „Buzzfeed“, „pokazuje da članci koji šire laži na Fejsbuku mogu da budu uspešniji od ozbiljnih vesti. To potkrepljuje tezu da promene koje je Fejsbuk uveo u tzv ‘Newsfeed’ nimalo nisu naškodile medijima koje šire lažne vesti. Štaviše, promene su takvim medijima čak donele prednosti.“

Do istog rezultata došlo se i u velikoj analizi instituta „MEEDIA“, u kojoj je proveravano čak 1.500 Fejsbuk-stranica velikih, najuglednijih medijskih kuća. Istraživano je kako su promene algoritama Fejsbuka uticale na interakciju i: rezultati su porazni. Pokazalo se da samoproglašeni „alternativni mediji“, oni koji su posebno omiljeni u desničarskim krugovima, skoro da nisu zabeležili nikakve promene, dok se promena Fejsbuk-algoritama negativno odrazila na poznate informativne medije.

Američka medijska kompanija koncentrisana na društvene mreže „Buzzfeed News“ osnovana je u Njujorku 2006. Ima svoja predstavništva u Velikoj Britaniji, Francuskoj, Brazilu, Indiji, a od 2014. godine i u Nemačkoj, sa sedištem u Berlinu.

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend