Pažljivi pratioci lika, dela i prisustva na društvenim mrežama Marka Zakerberga, vlasnika Fejsbuka, a time i Instagrama, Vocapa, kao i još 76 različitih kompanija, primetili su drastičnu promenu njegovih postova na društvenim mrežama, pre svega na Fejsbuku.
Ranije su njegovi postovi najčešće bili kombinacija vesti koje su se ticale kompanije i poslovanja, uz poneko lično izvinjenje u trenucima kada bi se sa Fejsbukom pojavili problemi, poput osnovanih sumnji da algoritmi podržavaju lažne vesti.
U poslednje vreme je akcenat mnogo više na ličnoj promociji, uključujući donedavno nezamisliv video-post u kome Zakerberg, držeći američku zastavu u rukama u čast Dana nezavisnosti, na električnoj dasci surfuje po vodi.
Nakon što je veliki broj američkih medija preneo ovaj post, uključujući i Njujork tajms, uglavnom ga komentarišući kao, u najmanju ruku, neukusan i čudan, Zakerberg je izabrao da reaguje upravo na objavu Njujork tajmsa, navodeći na svom nalogu na Fejsbuku da nije u pitanju električna daska već hydrofoil, daska kojoj se snaga dodaje radom nogu.
„Pojačavanje” lika i dela vlasnika Fejsbuka
Post sa ispravkom o nepreciznosti o dasci odnosio se na upravo objavljeni tekst istraživačkog dvojca Njujork tajmsa, koji je ustvrdio kako je Mark Zakerberg pre mesec dana u pogon pustio tajni projekat šifrovanog imena „Pojačavanje” (Project Amplify) u okviru kog se u polja za vesti (news feed) na zidovima korisnika Fejsbuka planski ubacuju pozitivne priče o ovoj društvenoj mreži.
Dakle, Zakerberg je odabrao da ne demantuje ništa drugo iz ovog istraživanja, ali mu je bilo važno koji je tip daske za surfovanje u pitanju.
Na projektu „Pojačavanje” se, inače, kako ukazuju izvori Njujork tajmsa, radi od januara ove godine, sa idejom poboljšavanja imidža Fejsbuka.
Projekat, između ostalog, ima za cilj da distancira Marka Zakerberga od Fejsbuka i time ga spase stalnih i povremeno direktnih optužbi u kojima su učestvovali i njegovi zaposleni.
Volstrit džornal je pre desetak dana objavio detaljno istraživanje koje je pokazalo kako su odgovorni u Fejsbuku bili odavno i sasvim svesni problema koje je ta platforma izazivala
Optužbe na račun Fejsbuka i drugih platformi kreću se od uništavanje demokratije i davanje prostora i uticaja diktatorima, preko promocije lažnih vesti i narativa, pa do prodaje ličnih podataka korisnika društvenih mreža koje su u njegovom vlasništvu.
„Pojačavanje”, međutim, želi da istakne Zakerberga kao zaseban brend.
Volstrit džornal je pre desetak dana objavio detaljno istraživanje koje je pokazalo kako su odgovorni u Fejsbuku bili odavno i sasvim svesni problema koje je ta platforma izazivala.
Priča o ranjivosti Fejsbuka i njegovog tvorca nije nova. Čelnici kompanije i sam Zakerberg više su puta izjavljivali kako je Fejsbuk u najnepovoljnijem položaju u odnosu na ostale velike kompanije sličnog profila, da ima najlošiji imidž i nategnute odnose sa predstavnicima javnosti, uključujući američke političare.
Stoga su čelni ljudi ove platforme u januaru odlučili da okrenu list i iz defanzive pređu u napad. Proaktivnost je, kako navodi Njujork tajms, uključivala promociju pozitivnih priča o Fejsbuku na zidu, među aktivnostima prijatelja (news feed) i u vidu plaćenih oglasa (takođe postavljanih u okviru news feeda).
Istovremeno, kako navodi Njujork tajms, Fejsbuk je počeo da stavlja veto na upotrebu podataka koji su ranije bili dostupni studentima i novinarima, čija je tema bila proučavanje načina na koji platforma funkcioniše.
Ovo uključuje i odluku da se rasformira tim koji je do proleća radio u okviru projekta CrowedTangle – alata koji je obezbeđivao podatke o popularnosti pojedinačnih Fejsbuk postova.
Novinarima i studentima je rečeno da se alat pokvario, dok insajderske informacije govore da je tim raspušten. Istraživači koji su donedavno koristili ovaj alat, prema navodima insajdera, osećaju se „ljutito” i imaju utisak da je tim kažnjen zato što je davao „necenzurisane podatke”.
Šta je zamenilo CrowedTangle? Izveštaj koji je pripremljen unutar samog Fejsbuka. Gde je taj izveštaj i da li je dostupan istraživačima i novinarima? Izgleda da se ne zna.
Prema navodima jednog ranijeg istraživačkog teksta Njujork tajmsa, koji se delimično zasniva na internoj elektronskoj prepisci zaposlenih u Fejsbuku koju je neko dostavio ovom glasilu, izveštaj je, umesto da bude objavljen, završio u fioci.
To se desilo nakon što je utvrđeno da je najpopularnija vest na Fejsbuku u tom periodu bila ona čiji je naslov sugerisao da je izvesni doktor preminuo nakon što je primio vakcinu protiv koronavirusa.
I tu prikrivanjima nije kraj.
Prema ispovesti dva doktoranda Njujorškog univerziteta, koji su proučavali širenje dezinformacija na Fejsbuku i pokazali da su desno orijentisani politički oglasi, čiji je cilj bio da zavedu korisnike, bili veoma popularni u vreme izbora 2020. godine, njihovi nalozi su ugašeni, a dalji rad im je onemogućen.
Dodaj još Zakerberga. Ovog puta kao inovatora
Ali vratimo se na osnivača Fejsbuka. On veruje da je problem u percepciji, a ne u suštini, pa radi na promeni imidža, koji uključuje demanti upućen Njujork tajmsu. Tako se odlučio da ne demantuje navode iz istraživanja, nego činjenicu da daska za surfovanje nije precizno opisana.
Prema već pomenutim izvorima koje navodi Njujork tajms, drugi deo projekta „Pojačavanje” tiče se rebrendiranja samog Marka Zakerberga.
Tvorac Fejsbuka bi želeo da ga javnost manje poistovećuje sa platformom koju je napravio, a više da ga doživljava kao – inovatora. Otuda video na kome surfuje na elektronski modifikovanoj dasci, kao i nedavna promocija posebnih rejban naočara.
Tvorac Fejsbuka bi želeo da ga javnost manje poistovećuje sa platformom koju je napravio, a više da ga doživljava kao – inovatora
U pitanju je najnovije Fejsbukovo čedo, koje snima fotografije i video-klipove, odgovara na telefonske pozive i omogućava slušanje muzike, sve to dok lagodno surfujete na električnoj dasci.
A tu je i portal (veoma liči na tablete koje već imamo na tržištu) koji, prema rečima samog Zakerberga, upravo objavljenim na njegovom Fejsbuk profilu, omogućava da ljudi budu povezani na daljinu.
O ličnom rebrendingu tvorca Fejsbuka nedavno je prvi izvestio sajt koji se bavi vestima o tehnologiji, Information, u tekstu čiji naslov sažima čitavu novu strategiju ove platforme: Zakerbergov plan da popravi imidž Fejsbuka je da doda još Zakerberga.
Prema navodima tog sajta, insajderske informacije uključuju Zakerbergove izjave da je promena imidža neophodna, jer u javnosti često izgleda „previše ozbiljno”, gotovo „poput robota”, ali da je „život previše kratak da se bude ozbiljan sve vreme”.
Upitana da prokomentariše navode iz istraživanja Njujork tajmsa koji se odnose na samopromociju i rebrendiranje, glasnogovornica ove firme je rekla kako kompanija ni u čemu nije promenila način na koji radi.
Da li je to tačno, ubrzo će moći da nam kaže većina korisnika Fejsbuka, kad i ako na svom zidu primete ono što ih možda nikada ranije nije zanimalo. Hvalospeve upućene Fejsbuku.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.