Otkako je Ilon Mask kupio Tviter pre nešto manje od godinu dana, ta popularna platforma za mikroblogove doživela je ceo niz promena. Poslednja u nizu poslala je mnogima omiljeni Tviter u istoriju. Nasledio ga je X.
Međutim, šta se tačno promenilo i šta to znači za korisnike? Odgovore ima Martina Čizmić sa portala Zimo.
Pre svega, čini se kako Mask ima dugogodišnju fascinaciju slovom X. Svoj prvi startap nazvao je X.com (a posle ga prodao nakon čega je nastao PayPal). Prema nekim informacijama, Mask je i nakon prodaje zagovarao da ime startapa ostane X.com. To mu nije uspelo, ali to ne znači da je odustao od ideje o Xcomu, prenosi N1 Zagreb.
Zapravo, pre nekoliko godina uspeo je da povrati kontrolu nad domenom X.com, što će mu olakšati implementaciju slova X u sve što želi.
Podsetimo, već je ranije ime kompanije Tviter promenio u X Corp, a osnovao je i xAI, kompanija koja bi trebalo da se bavi razvojem veštačke inteligencije. Nije na odmet i spomenuti činjenicu da je Tesla Model X i da mu se sin zove X (punim imenom X Æ A-XII ).
Upišete li danas u pretraživač adresu x.com, automatski će vas prebaciti na twitter.com. Dakle, ime Tviter i dalje živi. Koliko dugo, tek ćemo videti.
Ptičica Larry
Za sad je rebrand platforme veoma stihijski sproveden. Tviter je bilo ime koje je postojalo godinama i odomaćilo se u pop kulturi i svakodnevnom govoru. Od 2006. do 2023. godine, većina je znala što je Tviter. Logo koji je predstavljao plavu ptičicu od milja zvanu Larry, bio je prepoznatljiv svugde. Što sad kad je platforma promenila ime?
Brojni korisnici odbijali su da ažuriraju svoju mobilnu aplikaciju ne bi li što duže zadržali “stari” Tviter i plavu ptičicu. Drugi su ju ažuirali, a potom joj na telefonu promenili ikonu i ime i tako stvorili svojevrsni hibrid Tvitera i X-a.
Sve što je Mask do sad napravio oko promene imena i izgleda Tvitera, vodilo je ka tome da pokušava zatvoriti jedno poglavlje u istoriji i krenuti od početka (barem figurativno). X je sad službeno ime platforme, mobilna aplikacija dobila je novu ikonu X i oznaku X, a pomalo se uvode i novi pojmovi. I dok neki marketinški stručnjaci tvrde da je to dobro za brand, drugi upozoravaju da je takva nagla promena izbrisala milion dolara vrednosti branda koji je godinam gradio svoju reputaciju.
Tvit zamenjen postom
Kako više nema Tvitera, tako više nema tvita, nego je to sad post ili objava. Retvitovi su postali repostovi. Korisnički interfejs i dalje je isto kao Tviterovo, a iako prevladava crno-bela kombinacija boja, još se mogu pronaći tragovi prepoznatljive “Tviter plave”.
Pretplata pod imenom Tviter Blue, sad je postala X Blue. Iako se ime Tviter Blue i dalje može pronaći u pojedinim delovima stranice i u pojedinim informacijama o nekim uslugama. Na primer ako želite da kupiti pretplatu i kliknete li na “Verified/Verificiran” i dalje će vam ponuditi Twitter Blue, ali kad kliknete na više informacija dobijete informacije o X Premiumu.
Tako je među najčešće postavljenim pitanjima kombinacija odgovora koji spominju Tviter i X, neki spominju Tviter Blue, drugi X Premium. Da bi na kraju ponudili korisnicima da “tvituju” o informacijama na toj stranici.
Ako ste zbunjeni svim ovim mešavinama, niste jedini. Brojni korisnici odbijaju platformu nazivati X i dalje ju zovu Tviter, a objave tvituju. Uostalom, kad posetite stranicu na kojoj možete videti postoje li kakvi problemi sa platformom pozdraviće vas dobro poznata plava ptičica i ime Tviter.
Problemi i za druge aplikacije
Preimenovanje Tvitera u X, stvorilo je probleme i za druge aplikacije odnosno njihove korisnike. Tako je popularna platforma za planiranje i zakazivanje tvitova (pardon, objava) na X-u (prethodno poznatom kao Tviter), promenila ime iz Tweetdeck u XPro, iako još uvek objavljuje “tvitove”.
Neposredno nakon promene imena, neki su korisnici imali problema sa pristupanjem Tviteru/X-u putem svojih internet pretraživača. Tako je Microsoftov preglednik Edge, prvih nekoliko dana prikazivao bezbednosno upozorenje.
Pitao je korisnike žele li deinstalrati aplikaciju jer izgleda “kao da ih želi prevariti”. Razlog je što Edge i drugi pretraživači temeljeni na Chromiumu imaju ugrađenu opciju koja prati dolazi li do promene web ikone stranice i imena stranice i upozorava korisnika na to.
Cilj joj je upozoriti korisnike da ne nasedaju na prevare kod kojih zlonamerne osobe promene samo jedno slovo u imenu, što je korisnicima često teško detektovati odmah, a što ih može odvesti na lažne stranice. To je korisna opcija koja nekoga može sprečiti da nasedne na prevaru, ali u ovom slučaju, stvorila je zbunjenost među korisnicima.
Kako dalje?
Neki su revoltirani svim tim promenama, odlučili napustiti X i zauvek u svom srcu (i istoriji objava) zadržati Tviter. Drugi jedva čekaju da vide šta će se još promeniti i koje će se novosti uvesti.
Ono što znamo je da Mask želi X pretvoriti u “aplikaciju za sve” – jedinu aplikaciju koja korisnicima treba na njihovom mobilnom uređaju. Nešto poput kineske aplikacije WeChat, ali za zapadna tržišta.
Šta će to značiti za korisnike i hoće li uspeti u tome, teško je predvideti. Međutim, sigurno je da će Mask na tom putu pripremiti još neko iznenađenje.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.