Iz Udruženja za zaštitu potrošača „Efektiva“ ističu da korisnici, prema Zakonu o elektronskim komunikacijama, imaju pravo na raskid ugovora bez plaćanja penala i poručuju da bi u postupak trebalo da uđu što pre.
View this post on Instagram
Pravnik u Udruženju „Efektiva“ Jovan Ristić objašnjava za Danas da kada dođe do bitne promene uslova pod kojima je ugovor zaključen, a bitni uslovi ugovora, kako je naveo, jesu ponuda s kojom je trgovac privukao korisnika da se odluči na konkretan proizvod, u tom slučaju, korisnik ima pravo na raskid ugovora, i to bez plaćanja naknade, ako te promene nisu u korist korisnika.
„Ove promene definitivno nisu u korist korisnika. Zapravo, mnogima je korišćenje kanala N1 i NovaS bila osnovna pobuda za zaključenje ugovora. Prema tome, taj ugovor više za njih nema nikakvog smisla“, istakao je Ristić.
Prema njegovim rečima, ova situacija regulisana je članovima 87 i 88 Zakona o zaštiti potrošača i članom 131 Zakona o elektronskim komunikacijama.
Govoreći o pravnom statusu pružaoca usluga, Ristić je naveo da je Total TV bio u vlasništvu Junajted Medije, dodajući da je potrošač zaključio ugovor kada je Total TV bio u drugom vlasništvu sa drugim kanalima.
„Sada je Total TV, kroz raznorazne prodajne šeme, došao u vlasništvo Telekoma Srbija. Novi vlasnik je odlučio da vi nemate kanale N1 i NovaS. E zato što je on odlučio da vam, kao novi vlasnik, izmeni ponudu, izmeni ono zbog čega ste prihvatili tu uslugu, vi sa novim vlasnikom imate puno pravo da raskinete ugovor“, objasnio je Ristić.
Ukazao je na još jedan bitan detalj. Naime, novi vlasnik o svakoj promeni mora da obavesti korisnike u roku od 30 dana pre stupanja te promene na snagu.
„U ovom slučaju, potrošači su to saznali onog trenutka kada su im kanali nestali“, ukazao je Ristić.
Objasnio je i kako bi trebalo da izgleda procedura raskida ili otkaza ugovora.
Naime, Ristić je objasnio da ako se radi o ugovoru na određeno vreme onda korisnici upućuju raskid ugovora i dodao da, i po Zakonu o obligacionim odnosima i po Zakonu o elektronskim komunikacijama, ne postoji otkazni rok od 30 dana.
Preporučuje potrošačima da nakon raskida ili otkaza ugovora odmah vrate i opremu.
„Isto tako preporučujem da se zahtev ili izjava o raskidu ugovora šalje preporučenom poštom, potpisano, da se dostavnica i tekst slikaju i da se sve to ponovo pošalje mejlom. Ovo govorim zbog pravne sigurnosti građana“, istakao je Ristić.
Šest slučajeva u kojima korisnik ima pravo da raskine ugovor bez penala
U jednom od autorskih tekstova, Ristić je objasnio da prema Zakonu o zaštiti potrošača, Zakonu o elektronskim komunikacijama i Zakonu o obligacionim odnosima postoji šest slučajeva u kojima potrošač nije dužan da operatoru plati naknadu za korišćenje usluge.
„Nebitno je šta operator o tome misli i šta poručuje potrošačima u svojim izjavama, odgovorima na reklamacije, opštim uslovima ugovora i obrascima za raskid ugovora (odlično nam je poznato da svi srpski operatori smatraju da uvek imaju pravo na naknadu). Nije bitno ni da li operator ima dominantni položaj na tržištu, koliko je ekonomski moćan i da li je blizak vladajućim strukturama. Bitno je samo šta zakoni o tome kažu, i kakve stavove u tom pogledu imaju RATEL i tržišna inspekcija. A za sve operatore važe ista zakonska pravila“, istakao je Ristić.
Jedan od prvih slučajeva jeste onda kada korisnik nije saglasan sa promenom cene usluge.
Na osnovu člana 87 Zakona o zaštiti potrošača (ZZP), koji se odnosi na pružaoce usluga od opšteg ekonomskog interesa, trgovac-operator je dužan da potrošača obavesti o promeni cena najkasnije 30 dana pre početka primene promenjenih cena. Tokom tih 30 dana, počev od prijema obaveštenja o nameri promene cena, potrošač može da izjavi raskid ugovora i u tom slučaju mu naknada ne sme biti zaračunata i naplaćena.
Drugi slučaj jeste kada korisnik nije saglasan sa promenom tarife. Ovde važe potpuno ista pravila i iste zakonske odredbe kao za jednostranu promenu cene.
Sledeći slučaj jeste kada korisnik nije saglasan sa izmenom opštih uslova ugovora u obaveštenju operatora. I ovde važe potpuno ista pravila i iste zakonske odredbe kao za jednostranu promenu cene i tarife. Kada operator menja opšte uslove ugovora, on istovremeno menja ugovor sa svakim potrošačem, jer su opšti uslovi sastavni deo svakog pojedinačnog ugovora koji operator zaključuje sa potrošačima.
Četvrti slučaj jeste kada korisnik nije saglasan sa izmenom specifikacije usluga (programska šema) i uslova za korišćenje usluga u vezi sa ponuđenim promotivnim pogodnostima.
Izmena specifikacije usluga je u članu 131 Zakona o elektronskim komunikacijama naročito istaknut razlog raskida ugovora (bez obaveze plaćanja naknade) onda kada operator jednostrano menja uslove ugovora, a najpoznatija vrsta izmene specifikacije usluga jeste ukidanje televizijskih kanala ili njihova zamena drugim kanalima.
Kao i u slučaju promene cene, tarife i opštih uslova ugovora, operator je dužan da 30 dana unapred obavesti potrošača o svojoj nameri da promeni specifikaciju usluge (da menja/ukida kanale) i/ili o svojoj nameri da promeni uslove za korišćenje usluga u vezi sa ponuđenim promotivnim pogodnostima.
Peti slučaj jeste kada korisnik nije zadovoljan kvalitetom pruženih usluga. Drugim rečima, potrošač ima pravo da raskine ugovor sa operatorom bez plaćanja naknade onda kad je usluga nesaobrazna, što mu je garantovano članom 88 Zakona o zaštiti potrošača.
Međutim, ukazao je Ristić, veoma je bitno razumeti da za ostvarenje prava na raskid po ovom osnovu bez naknade nije dovoljno da se nesaobraznost pojavi jednom. Kvarovi se dešavaju, kvarovi se i popravljaju, a kad kvar traje duži vremenski period, potrošač ima pravo da traži pravično umanjenje cene, to jest da mu se umanji mesečni račun.
Pitanje raskida se može postaviti kad se neki kvar stalno javlja, ili kad usluga jednostavno nema kvalitet koji je obećan ponudom i regulisan ugovorom.
I poslednji, odnosno šesti slučaj, jeste kada ne dobija uslugu, to jest usluga mu nije pružena.
Kako je Total TV završio u ruke Telekoma?
U sredu, 16. aprila, kompanija Telekom Srbija je saopštila da je usluga Total TV (EON Sat) zvanično prešla u njeno vlasništvo što znači da su od tog dana Total TV korisnici u potpunosti prebačeni na platformu Telekoma Srbija.
Ubrzo nakon toga oglasila se Junajted Grupa koja je saopštila da je neprijatno iznenađena postupkom kompanije e&Etisalat PPF Telecom Grupe, koja je vlasnik SBB i Yettela u Srbiji, koji su javno izneli netačne informacije da je Junajted Grupa prodala Telekomu Total TV.
„To je notorna neistina. PPF je, suprotno njihovim javnim objavama, kupio SBB kao celinu, što je obuhvatalo i kablovski sistem i Total TV. Novi vlasnik SBB je potom Total TV prodao Telekomu Srbija, koja je istog dana po preuzimanju Total TV korisnicima ukinula kanale N1 i Nova S“, rekli su iz ove kompanije.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.