30. apr 2015.

Da li su gledaoci umorni od Vučića?

Ukoliko ne podržavate politiku premijera Srbije, a nije tajna da sam jedan od takvih, odgovor na ovo pitanje je jednostavan. Da, umorni smo. Ne samo kao gledaoci već i kao građani Srbije.

11182325_444560879043674_2951387490028603464_n

Međutim, probaću da ovde stvari sagledam iz jednog sasvim drugog ugla i ostavim svoje političke stavove po strani. Povod je „duel” koji se na neki način odigrao u ponedeljak uveče kada su u istom terminu emitovane na RTS1 emisija „Oko”, u kojoj je gostovao Aleksandar Vučić, a na B92 satirična emisija „24 minuta sa Zoranom Kesićem”. Pokušaću da vam objasnim neke brojke, koje, istina, svako može da tumači kako voli. Ali, evo kako ih ja vidim.

Odmah da kažem da elektronsko merenje broja TV gledalaca ima mnogo svojih dobrih i loših strana. Godinama se u Srbiji vodi polemika oko toga koliko su ti rejtinzi pouzdani i da li neko i ko manipuliše tim brojkama. Ja odgovor na to pitanje nemam. Rezultate svakog istraživanja, pa i ovog, uvek primam sa velikom rezervom nošen devizom da ona služe za postavljanje pitanja, a ne za davanje odgovora. Gde god da sam bio po svetu, a u raznim zemljama sam bio, vodi se debata oko toga koliko su piplmetri pouzdani. Srbija tu nije izuzetak. Štaviše, sistem funkcioniše bolje nego u nekim drugim zemljama. Kako god, činjenica je da se velika količina para deli na osnovu ovih podataka, svidelo se to nekome ili ne. No, to je već druga tema.

Za one koji se baš ne bave ovom tematikom, ajde prvo da objasnim kako ceo sistem funkcioniše. Određeni broj domaćinstava u Srbiji dobije specijalni uređaj koji zakače na svaki TV u kući. Svaki član domaćinstva prijavi se kada gleda TV, pa tako znamo da li je program gledao deda ili unuka. Ili su gledali zajedno. U Srbiji ima tačno 2.590 osoba koje su obuhvaćene ovim istraživanjem i na osnovu njihovih gledalačkih navika čitav sistem funkcioniše. Uzorak je formiran tako da oslikava kompletnu populaciju koja iznosi 7.066.760. Dakle, sve. Stari, mladi, muškarci, žene, urbani, ruralni, siromašni, bogati… kako već ta nauka zapoveda. Računaju se svi stariji od 4 godine i oni se kasnije predstavljaju kao „total”.

Za oglašivače je obično najinteresantnija grupa od 18 do 49 godina starosti i nju u Srbiji reprezentuje 1.146 ljudi. Jedni će odmah povikati malo, ali ako je posao odrađen profesionalno, to može da bude sasvim dovoljno. Pogotovo za velike TV kanale. Uređaj, dakle, skuplja podatke ko šta i kada gleda, a onda u gluvo doba noći to sve pošalje u centralu gde se to sve obrađuje. Dan kasnije, obično do podne, svaka stanica koja je pretplaćena na ovaj, inače vrlo skup servis, dobije podatke iz kojih može da vidi šta se gledalo, a šta ne. Savremeni sistem omogućava da se vidi presek gledanosti u svakom minutu, tako da, ako hoćete, vi možete da vidite bukvalno na kojoj je rečenici ili reklami neko odlučio da promeni kanal. Da, malo zastrašujuće, ali za one koji troše velike pare na TV oglašavanje jako bitno.

Osnovni pojmovi kojima se barata su šer (share) i rejting (rating). Ovo prvo odnosi se na udeo u gledanosti, odnosno na % ljudi koji u tom trenutku gleda TV. Rejting se uvek odnosi na ukupnu populaciju i može biti izražen u % ili broju gledalaca. Ako se izražava brojem, onda se obično zove rič (reach). Postoji prosečni šer, prosečni rejting i ukupni rič koji se koriste za merenje uspešnosti ili neuspešnosti nekog programa ili stanice. Ako stanica ima, recimo, šer 15, to znači da je 15% ljudi koji su u tom trenutku gledali TV gledalo baš tu stanicu. Ako ima rejting 3, to znači da je 3% ukupne populacije gledalo taj program. Kada tih 3% preračunate u broj ljudi (a ima ih 7,7 miliona ukupno) dobijete broj gledalaca. Poznato je da ljudi tokom nekog programa obično menjaju kanale (obično kada su reklame), tako da je nekada bitan i ukupni rič, odnosno broj ljudi koji se bar na jedan minut uključio u neki program. Zato je važna i TSV brojka ( time spent viewing) koja nam govori koliko je minuta od recimo jednosatnog programa prosečni gledalac video. Ona je normalno, za recimo taj zamišljeni jednosatni program, uvek manja od 60, jer ne gledaju svi sve vreme.

U jednoj rečenici: Vučić je pobedio ako se računa ukupna populacija, Kesić ako se računa samo ona 18-49 godina starosti.

Ako smo sve ove osnovne termine savladali, a znam da to nije lako, ajde da probam da objasnim šta se dogodilo u ponedeljak uveče na našim malim ekranima u „okršaju” Vučić protiv Kesića. Posle vi tumačite kako vam volja.

Osnovne brojke su sledeće: „Oko” je imalo prosečni rejting 7 u kategoriji svih gledalaca starijih od četiri godine. U kategoriji onih 18-49 rejting je bio 3,75. Ukupni rejting „24 min.” bio je 5,62 na totalu, odnosno 5,75 u 18-49. „Oko” je imalo prosečni šer od 15,68 na totalu u odnosu na 10,12 za „24 min.”. Ako se gleda publika 18-49, šer „Oka” je 10,12, a „24 min.” 15,52.

U jednoj rečenici: Vučić je pobedio ako se računa ukupna populacija, Kesić ako se računa samo ona 18-49 godina starosti.

Broj onih koji su pogledali bar jedan minut Vučića u emisiji „Oko” je 1.330.000, dok je njih 830.000 videlo bar minut od Kesića. Pristalice SNS će odmah reći – očigledna pobeda Vučića. Da, ali…

Ajde da zakopamo malo dublje. Prvo po brojkama, a onda i šire. Razgovor sa Vučićem trajao je 76 minuta, a Kesićev šou 47. Dakle, kad se Kesić završio, ljudi su imali prilike da skoknu do Vučića.
Brojke kažu da je prosečan gledalac uz Vučića proveo 27 minuta, a uz Kesića 21. Uz to, u emisiji “Oko” nije bilo reklama, a u “24 min.” jeste.

Sve ovo govori da je Kesić imao mnogo lojalnije gledaoce u odnosu na premijera.

Iz raspoloživih izveštaja ne može se videti koliko je bilo onih koji su gledali oba programa. Broj postoji, ali samo oni koji imaju pristup celom sistemu mogu da ga iskopaju. Siguran sam da je zanimljiv. Pogotovo za one koji podržavaju Vučića.

Premijer je imao i prednost kanala. RTS1 je program sa najvećom pokrivenošću. U mnogim domaćinstvima on se nalazi na broju 1 na daljinskom upravljaču, pa ljudi kreću od njega kada gledaju TV. Tek ako im se ne sviđa šta tu ima, traže nešto dalje.

Sve ovo govori da je Kesić imao mnogo lojalnije gledaoce u odnosu na premijera.

„Oko” je imalo i bolji „ulaz”, odnosno emisiju koja je prethodila. To je na RTS1 bila serija „Porodično blago”. Ne razumem zašto ljudi gledaju te reprize, tek premijer je uspeo da obori šer RTS1 sa 19 na 15,68. Na drugoj strani, „24 min.” su nasledila šer od 5,42 od TV Duel (Vesti B92) i digli ga na 12,5. Više nego duplo.

Da bi slika bila potpuna mora se imati još jedna stvar u vidu. Emitovanju “24 min.” prethodila je gotovo celodnevna kampanja na društvenim mrežama povodom odlaganja njenog emitovanja u nedelju uveče. Svi su se pitali: “Šta se desilo?” i sa olakšanjem je dočekana odluka da se program emituje u ponedeljak uveče u “repriznom” terminu. To je Kesiću sigurno išlo u prilog.

Na drugoj strani, Vučić nije imao nikakvu posebnu reklamu za ovaj nastup, osim ako se ne računa aktuelna situacija koja podrazumeva godišnjicu Vlade, Jankovića, helikopter i ostale vruće teme.

Prema svemu što znam, odlaganje emitovanja “24 min.” može biti sve drugo osim planirane kampanje da se digne gledanost ovom programu. O čemu se konkretno radi, možda saznamo već sledeće nedelje. To uključuje i mogućnost „penzionisanja” Kesića. Videćemo.

Lično, ja sam iznenađen ovakvim rezultatima. Očekivao sam da će premijer „odrati” šaljivdžiju. To se nije dogodilo. Naprotiv, prvi put se pokazala pukotina u SNS propagandnoj mašini i sada stvarno moraju da stave prst na čelo i vide da li im ovakva gostovanja donose više štete nego koristi.

Na kraju, ko je zaista pobedio te večeri?

Šta se desilo na kraju? Ništa, sve se završilo te večeri u “Parovima” koje je gledao isti broj ljudi koliko i Vučića. Mislim čak i više. Slika i prilika zemlje u kojoj živite(mo).

Tu zaista nema dileme. Pobednik su „Pink“ i „Happy TV“. Emisija „Paparazzo-Lov” (ma šta to bilo) imala je šer 22, dok je 11% onih koji su gledali TV odlučilo da sluša saradnika VBA Lazanskog kod Marića u „Ćirilici”. Istina, praćenog Boškom Jakšićem i Panovićem iz „Danasa”. Dobro je prošla i „Prva“ sa kombinacijom serije i „X-faktora“.

Šta se desilo na kraju? Ništa, sve se završilo te večeri u “Parovima” koje je gledao isti broj ljudi koliko i Vučića. Mislim čak i više. Slika i prilika zemlje u kojoj živite(mo).

Uzgred, emisija „Kuća nauke” koja je išla te večeri na RTS2 u 20h, imala je šer 0,15. Pa sad vi zaključite sami šta nam se dešava. I, za promenu, odmorite se malo od TV-a. Super stvari ima na netu, a još bolje bi bilo da izađete napolje i družite se sa pravim ljudima. Onim od krvi i mesa.


Tekst objavljujemo uz odobrenje autora. Ilustracija: Izvor.

2 komentara za: “Da li su gledaoci umorni od Vučića?

  1. Goran

    Iskreno, od Vučića sam umoran već godinama. Pored Jelene Trivan i Slobodana Aligrudića on je jedan od likova zbog kojih sam redovno menjao program čim ih ugledam na televiziji. Srećom, ovo dvoje se više ne pojavljuju ali na žalost on je nadomestio njihovo odsustvo. Ono što me iritira u njegovim nastupima jese patetikai kuknjava kao i samosažaljevanje u nepristojnim količinama za nastup jednog političara. Sa više vedrine nastupaju invalidi u medijima od njega. Mislim da je teofil Pančić potpuno u pravu kada kaže da on u stvari sve vreme priča samo o sebi. Pored toga tolika potreba da nam pojašnjava svaki segment života govori samo o tome da niti je nešto dobro uradio (to osećamo svakodnevno) niti sam veruje u svoje odluke pa mora da ih detaljno obrazlaže. „Ja ću sve“ je pristup koji nikome nije doneo dobro, ni onome ko je na taj način vladao ni građanima, pa neće ni njemu ni nama. Sa druge strane veliki broj ljudi prati njegove nastupe jer im je to jedina nada da će biti bolje i kroz istoriju u kontinuitetu se dobar deo stanovništva okreće vođi koji će da reši sve probleme.

    30. апр 2015. at 11:07
    • desanka

      Potpuno se slazem Gorane,ja uopste vise ne mogu da gledam TV od kad je Vucic premijer i SNS na vlasti.Osim toga ne mogu da shvatim narod koji veruje u njega i ne vidi sta nam se dogadja.Po meni on je psihicki bolestan covek i da ima pameti sam bi se sklonio,nije svestan da se stepenice ruse kad si na vrhu.

      04. мај 2015. at 22:04

Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.

Send this to a friend