U Srbiji se često nalazimo u naizgled paradoksalnoj situaciji: mnoštvo medija, ali se često dešava da zapravo nemamo pravu mogućnost izbora u moru sličnih ili istih sadržaja. Lako je pretpostaviti da je na delu cenzura.
Sve se češće čuje među medijskim profesionalcima da se javnosti u Srbiji nudi lažni medijski pluralizam
„Godinu 2010. obeležilo je još jedno neuspešno pospremanje, kojim je, nadam se, zaokružena prethodna decenija, ali nije otvorena nova”, smatra Snježana Milivojević, profesorka Fakulteta političkih nauka u Beogradu, osvrćući se na medijsku godinu koja ostaje iza nas.
Vukašin Obradović, predsednik Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS), kaže da je na delu takozvana sofisticirana cenzura medija, koja se odvija kroz kombinaciju skrivenih političkih pritisaka i daleko jačih ekonomskih ucena od strane tajkuna, političara i vlasnika monopolističkih marketinških agencija bliskih vlastima.
Cenzura!
Prema njegovim rečima u 2010. godini se suštinski pogoršala medijska situacija u Srbiji, pre svega jer je znatno ojačana kontrola nad medijima. Ona se, prema Obradoviću, ogleda u nekoliko aspekata. „Pre svega, povećana je uloga države, koja preko direktne pomoći ili preko finansiranja medija utiče na uređivačku politiku u većini medija. S druge strane, partije posredno, preko svojih mehanizama, utiču na medije. Pre svega, preko marketinških agencija i preko javnih preduzeća koja raspolažu ogromnim sredstvima kada su u pitanju marketinški fondovi”, navodi Obradović.
Radiotelevizija Srbije
On ističe da je primera za cenzuru mnogo i ilustruje to događajem kada je hrvatski predsednik Ivo Josipović, prilikom posete Subotici, pao niz stepenice, što su mediji u Srbiji potpuno prećutali. „Nijedan medij u Srbiji tog dana nije objavio tu informaciju, da bi sutradan pročitali da je stiglo naređenje da se to ne objavljuje. Ako se to dešava na takvim bezazlenim primerima, postavlja se pitanje šta se događa sa mnogo ozbiljnijim temama”, kaže Obradović.
Lažni medijski pluralizam
I zaista, sve se češće čuje među medijskim profesionalcima da se javnosti u Srbiji nudi lažni medijski pluralizam: prividno, imamo puno medija, ali se vrlo često ispostavi da je zapravo reč o mnoštvu potpuno istih sadržaja.
Dragan Janjić, novinar i nekadašnji pomoćnik ministra kulture, kaže da država čak i budžetski novac koristi za disciplinovanje medija. „Ceo sistem davanja novca iz budžeta je napravljen tako da se taj novac troši samo za pojedine medije, odnosno za medije čiji su vlasnici lokalne samouprave ili država. Dakle, vladajuća koalicija uzima narodni novac i taj narodni novac daje za one medije koji će nju – vladajuću koaliciju – da propagiraju”, smatra Janjić.
Za originalan teskt na Dojče vele sajtu kliknite ovde.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.