Direktorka Kulturnog centra Beograd Ivona Jevtić naredila juče da se fotografije foto-kolektiva Kamerades, na kojima su prikazani oštećeni predizborni plakati različitih političkih partija, uklone iz izloga galerije „Artget“ u Kulturnom centru Beograd. U znak protesta zbog ovog čina Kameradesi su u prisustvu kolega, novinara i poštovalaca dokumentarne fotografije povukli izložbu fotografija „Dirty Season – Necenzurisano“
Pred velikim brojem novinara, fotoreportera i građana koji su podržali njihov protest, članovi foto-kolektiva Kamerades uklonili su danas preko stotinu fotografija koje su pet dana ranije sami postavili u galeriji „Artget“ Kulturnog centra Beograda (KCB), u samom centru grada, na Trgu Republike.
Motiv za ovakav, dosad nezabeležen, prekid izložbe „Dirty Season – Necenzurisano“ dokumentarnih radova šestorice poznatih fotografa bilo je uklanjanje četiri fotografije oštećenih plakata iz predizbornih kampanja različitih stranaka iz izloga KCB-a, koje su tu bile izložene tako da su mogli da ih vide i prolaznici na Trgu Republike.
Uklanjanje tih fotografija tražila je direktorka KCB-a Ivona Jevtić. O tom postupku ona Kameradese, prema njihovim rečima, nije prethodno obavestila, i fotografije su samo nestale iz izloga.
„Direktorka nas nije zvala, niti obavestila o tome šta će uraditi, nije ni pokušala da eventualno napravi neki kompromis. Od zaposlenih iz KCB-a smo nezvanično saznali da vraćanje plakata ne dolazi u obzir, što je razlog zbog kojeg smo odlučili da celu izložbu sami uklonimo“, kaže za Cenzolovku Nemanja Jovanović, član grupe Kamerades i jedan od autora.
Kao razlog za uklanjanje plakata, direktorka KCB-a Ivona Jevtić je u saopštenju navela dva „nesporazuma“. Jedan se odnosi na to da je za postavljanje postera na prozorima Centra neophodna dozvola Zavoda za zaštitu spomenika, a drugi je da su programski direktor i umetnički direktor to uradili bez njenog znanja.
U nastavku njenog obrazloženja, međutim, navodi se da je „programski sektor blagovremeno obavešten da je pokrenuta procedura i da je dobijena dozvola Zavoda za zaštitu spomenika za postavljanje ćiriličnog natpisa Kulturni centar Beograda, kako bi se ispoštovale zakonske norme Ustava o upotrebi ćiriličnog pisma“.
U kakvoj su tačno vezi ćirilični natpis KCB-a i sklonjene fotografije izbornih plakata ostaje nejasno budući da direktorka Jevtić nije dostupna za komentar.
„Obrazloženje je neosnovano. Izložba je javna i direktorka je bila prisutna i videla je postavku. U izložbi ima politike kao što je ima oko nas, ali ona definitivno nije politička, niti izražava politički stav. U pitanju je umetnički izraz celovite priče o svima nama. Fotografije su integralni deo cele postavke, i njihovim uklanjanjem kompromitovano je tumačenje autorskog rada“, izjavila je Ivana Tomanović, ovogodišnja umetnička direktorka galerije „Artget“.
Na molbu da prokomentariše moguće uzorke ovakvog čina, Tomanovićeva je navela:
„Možda se radi o autocenzuri uzrokovanoj inicijalnim strahom od nekakve reakcije.“
„Upravo ono o čemu izložba govori sada se dešava sa našim radom. Fotografije koje su uklonjene iz postavke njen su integralni deo i izložba bez njih gubi snagu i značenje, a ovaj čin obesmišljava njenu celokupnu ideju. Kroz svoj rad ostali smo verni ideji slobode izražavanja i govora. To pravo ne shvatamo zdravo za gotovo i spremni smo da se za njega borimo“, stoji u saopštenju umetničkog kolektiva Kamerades.
Ispred ulaza u Kulturni centar Beograda bilo je vidno prisustvo uniformisanih pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova. Budući da okupljanje nije bilo formalno najavljeno, niti je bilo očekivano da će prisutni poštovaoci umetnosti bilo kakvim nasiljem izraziti protest protiv uklanjanja četiri fotografije, ostaje nejasno zašto je posetu izložbi obezbeđivalo dvadesetak naoružanih policajaca.
Foto: Cenzolovka, Kamerades
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.