Predsednik NUNS-a Vukašin Obradović, novinar iz Niša Dejan Tasić, i Nedim Sejdinović iz Nezavisnog društva novinara Vojvodine, saglasili su se u Novom danu televizije N1 da proces privatizacije medija dosad nije dao zadovoljavajuće rezultate. Oni strahuju da su novi kupci medija produžena ruka političkih centara moći
Reformom medijskog zakondavstva koja je sprovedena prošlog leta, država se obavezala da će se pouvući iz vlasništva nad medijima. Nakon odlaganja, definisano je da će proces privatizacije bude končan do 31. oktobra. Do sada je 35 medija dobilo novog vlasnika.
Predsednik NUNS-a Vukašin Obradović ocenio je da je proces privatizacije medija odslikao neke opšte odnose na medijskoj sceni i društvu uopšte, te da je dokaz da i najbolje zakone možemo da podvrgnemo ruglu. On je ocenio da privatizacija medija nije ostvarila osnovnu svrhu, a to je da pored izlaska države iz medija, novi vlasnici unesu i novi kvalitet.
Obradović je rekao da je za njega ključno pitanje ko su novi vlasnici medija. Pita se otkud Radoici Milosavljeviću ideja da kupi sedam televizija, a bavi se proizvodnjom plastike, dok medijski biznis ne donosi profit.
“Pred nama je period kada ćemo se uveriti šta stoji iza privatiziacija – da li je reč o ljudima koji žele da se bave medijskim biznisom ili su instrumentalizovani za neke političke procese. Meni liči na drugu alternativu. Sumnjam da su kupci ljudi kojima je stalo do slobode medija i objektivnosti informisanja“, rekao je predsednik NUNS-a, ocenjujući da će novi vlasnici medija biti produžena ruka nekih centara moći.
Obradović je podsetio i da su se novinarska udruženja, neposredno nakon ukidanja emisije Utisak nedelje, pismom obratili premijeru Aleksandru Vučiću tražeći sastanak na kojem bi se razgovaralo o mesijskoj sceni. On kaže da do danas nisu dobili povratnu informaciju od premijera, i ocenjuje da njegovo ćutanje zapravo šalje jasan odgovor.
“Ovde se radi o politčkoj volji da se mediji shvate kao deo demokratskog procesa, a oni se neće shvatiti kao deo demokratskog procesa sve dok premijer gostuje u emisijama poput ‘Teške reči’ ili mu je omiljeni list ‘Informer’ koji je primer novinarskog neprofesionalizma“, poručio je Obradović.
Večina lokalnih medija već bila klinički mrtva
Nedim Sejdinović iz Nezavisnog društva novinara Vojvodine smatra da je proces privatizacije medija bio neminova, ali da rezultati nisu ohravrujući jer su, kako kaže, većina novihvlasnike firme i preduzeća koji su vezani za jednu od vladajućih partija.
Privatizacija je, pred toga, ukazala na slabosti lokalnih medija i zaposlenih u njima, pogotovo novinara koji, kako je rekao, nisu želeli da preuzmu odgovornost i postanu vlasnici medija, već su se posvetili tome kako da sačuvaju svoje radno mesto.
Sejdinović je, međutim, rekao da su zaposleni u novosadskom Dnevniku zainteresovani da postanu vlasnici te kuće budući da je Agencija za privatizaciju juče proglasila po treći put neuspešnu privatizaciju Dnevnika, tako da će se ta medijska kuća privatizovati prenosom kapitala bez naknade na zaposlene. On ipak ističe da je Vlada Srbije uredbom obesmislila član zakona koji predviđa besplatan prenos akcija na zaposlene, jer je on sada omugućen samo onima koji prethodno nisu upisali akcije.
Gost Novog dana podseća da oko četiri miliona graana Srbije ima besplatne akcije koje su deljene u vreme ministra Mlađana Dinkića, tako da je u mnogim medijima, pa i u Dnevniku, mali broj ljudi koji bi danas imali pravo na akcije tih medijskih kuća.
Sejdinović je istakao da se tokom procesa privatizacije pokazalo da su mnogi mediji u javnom vlasništvu bili klinički mrtvi, politički instrumentalizovani i da su imali višak zaposlenih.
On ističe da je sada važno pratiti tokove novca i videti da li su mediji kupljeni za jednokratnu upotrebu i predizbornu kampanju, nakon čega bi bili pušteni niz vodu.
Mediji ne smeju da zaborave na građane
U Nišu je najviše bilo priče o regularnosti privatizacije Niške televizije. Dve kontraverze prate ovaj sluačaj. Prvi, da su “Narodne novine“ u u 2014. 70 odsto prihoda dobile od države i drugi da je Slađana Ostojić koja se u drugom krugu pojavila kao kupac u konzorcijumu sa „Narodnim novinama“, direktor i glavni i odgovorni urednik regionalne niške TV „Zona plus“ koja je u vlasništvu Vladana Gašića, sina ministra odbrane Bratislava Gašića.
Novinar iz Niša Dejan Tasić podseća da je Niška televizija prodata za 78.000 evra, dok je jedan od kupaca te televizije, medijska kuća “Bel Ami“ iz gradskog budžeta dobila oko 250.000 evra. Tasića kaže da bi na taj način svako mogao da kupuje medije po Srbiji.
Tasić kaže da je važan i drugi deo zakona koji se odnosi na projektno sufinansiranje. On podeća da je ranijih godina po više stotina miliona dinara odlazilo na skrivene ugovore sa televizijama, i nada se da će tokovi novca ubuduće biti mnogo transparantniji.
Televizija N1 sinoć je emitovala prvi od četiri serijala o slobodi medija niških autora, gde je Tasić jedan od scenarista i režisera. On kaže da će se temom privatizacije medija baviti u četvrtoj emisiji serijala. Osnovna poruka projekta je da zakon treba da bude u službi medija, a mediji u službi građana, kaže Tasić.
Prilog TV N1 pogledajte ovde.
Foto: N1
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.