Evropska komisija predstavila je predlog izmene propisa u oblasti autorskih prava koja će konačno novinarima i izdavačkim kućama omogućiti da zaštite svoja prava na internetu
Time će biti ispravljena višedecenijska nepravda po kojoj autori muzičkih zapisa, filmova ili fotografi mogu na sudu da dobiju odštetu za nedozvoljeno korišćenje autorskog dela, dok to isto nije omogućeno i novinarima koji često rizikuju živote izveštavajući sa ratišta ili o opasnim temama kao što su organizovani kriminal i politička korupcija.
– Želim da novinari, izdavači i autori budu fer plaćeni za svoj rad, bez obzira da li stvaraju u svojim studijima ili u dnevnoj sobi, da li je njihovo delo distribuirano oflajn ili onlajn, da li je objavljeno preko kopir-aparata ili komercijalno hiperlinkovano na internetu – rekao je predsednik EK Žan Klod Junker.
Direktivom Evropska komisija namerava i da pomogne novinarima, urednicima i izdavačima da traže prava na svoje članke koje su na internet postavili i koristili „Gugl njuz“, „Fejsbuk“, „Tviter“ i drugi pretraživači, društvene mreže i agregatori vesti koji direktno zahvaljujući ovim sadržajima ubiraju ogroman prihod od reklama.
Koliko je ova direktiva važna za kvalitetno novinarstvo, i koliko su novinari obespravljeni u poređenju sa drugim autorima, govori i sledeći primer: zamislite dve kompanije, Kompaniju A i Kompaniju B. Obe se bave medijskim biznisom i praktično su konkurenti, jer veliki deo prihoda im stiže iz prodaje oglasnog prostora.
Prema sadašnjim propisima, ovakva im je sudbina:
Kompanija A | Kompanija B |
Ne proizvodi vesti, samo ih neselektivno prenosi | Proizvodi najbolje novinarstvo koje ste mogli da čitate, uključujući i lansiranje afere „Vikiliks“ posle višemesečne detaljne pripreme i istraživanja |
Vesti koje čitate selektuje softver, pošto su otpustili sve urednike | Zapošljava veliki tim obrazovanih i iskusnih urednika i novinara koji pišu i selektuju vesti za svoje čitaoce |
Ne odgovara za komentare u kojima je govor mržnje, vređanje, rasizam, seksizam | Odgovara pred sudom za svaku reč koju bilo koji njen posetilac napiše ispod bilo kog teksta |
Ne trpi nikakve političke pritiske zbog tekstova koje prenosi | Trpi ogromne političke pritiske zbog svojih tekstova, uključujući i špijuniranje članova redakcije |
Ne odgovara pravno za navode iznete u tekstovima koje prenosi, pa tako ne može ni da plati odštetu | Odgovara pred sudom za svaku reč u svojim tekstovima i njeni urednici i novinari odgovaraju pred sudom za sve što napišu |
Da li vas iznenađuje što je Kompanija A u 2015. profitirala 3,7 milijardi dolara, dok je Kompanija B istovremeno izgubila 90 miliona dolara? Da li je to pošteno? (Ako dosad niste pogodili, Kompanija A je „Fejsbuk“, a Kompanija B londonski „Gardijan“, jedna od najcenjenijih i najkvalitenijih medijskih kuća na svetu, koja je za taj kvalitet „nagrađena“ višemilionskim gubitkom.)
Na koji način će biti zaštićena prava novinara
Slično pravu pravu koje već postoji u EU, a vezano je za filmske producenate, proizvođače fonograma i druge učesnike u kreativnim industrijama, izdavači će prvi put će biti priznati kao nosioci prava, što će im omogućiti bolju poziciju u pregovorima za korišćenje njihovog sadržaja na internetu.
Istovremeno, izdavači će imati obavezu da rade transparentnije i da obaveštavaju autore ili izvođače o profitu koji je ostvaren objavljivanjem njihovog rada. Takođe, reforma sistema autorskih prava trebalo bi da pomogne autorima i izvođačima da fer naplate svoj deo kada se pregovara o naknadi sa proizvođačima i izdavačima.
Zašto je ovo bitno za čitaoce i posetioce
Marko Stjepanović, glavni i odgovorni urednik najposećenijeg srpskog sajta Blic.rs, veruje da će nova regulativa biti presudna da građani dobiju mnogo više kvalitetnijeg novinarstva na svim platformama.
– Uzmimo primer medijske kuće koja radi višemesečno istraživanje o organizovanom kriminalu. Veliki broj dobrih, skupo plaćenih reportera baviće se rizičnom temom. Životi će im možda biti u opasnosti i rizikovaće tužbu zbog koje će morati da unajme skupo plaćene advokate. Kvalitetno novinarstvo je skup proces! Ali čim ta medijska kuća objavi svoju kvalitetnu, istraživačku priču od velike društvene važnosti, bezbroj drugih medija će je preuzeti, da ne kažemo ukrasti, objaviti u celini i profitirati od nje bez da su uložili i jednu paru – kaže Stjepanović.
Stjepanović navodi još jedan primer koji pokazuje apsolutnu nepravednost trenutnog sistema koji danas zanemaruje autorska prava novinara i dovodi ih u očajan ekonomski položaj.
– Čekate svoj red u frizerskom salonu. Slušate muziku na radiju, hit neke starlete, i istovrememo čitate novine koje su prepisale, da opet ne kažemo ukrale, veliku istraživačku priču od hrabrijih kolega iz drugih novina. Naravno, hrabri istraživački novinari nisu dobili ni dinar za prepisani tekst, dok je vlasnik frizerskog salona dužan da redovno plaća autorska prava starleti čija se pesma zavrtela na radiju. Takvo društvo želimo? – pita Stjepanović.
Foto: Flickr / Michael Brunton Spall
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.