Fizička ili pravna lica, vlasnici dva ili više izdavača koji pružaju audio, odnosno audio-vizuelne medijske usluge, a čiji zbirni udeo u gledanosti ne prelazi 35 odsto od ukupne gledanosti u zoni pokrivanja u kalendarskoj godini koja prethodi objedinjavanju, imaju pravo da budu vlasnici više televizija, propisuje Zakon o javnom informisanju i medijima
Povodom čestih pitanja upućenih Udruženju novinara Srbije (UNS) tokom privatizacije medija o tome može li, po Zakonu o javnom informisanju i medijima, jedno fizičko ili pravno lice da bude vlasnik više medija, UNS podseća da se zakonske odredbe koje se odnose na medijski pluralizam nalaze u delu „Zaštita medijskog pluralizma“ – Zabrana narušavanja medijskog pluralizma (član 45. i 46).
„Zakon o javnom informisanju i medijima predviđa zabranu narušavanja medijskog pluralizma, tako da ukoliko jedno lice kupi više televizija čija ukupna gledanost u zoni pokrivanja ne prelazi 35 odsto u godini koja prethodi tom objedinjavanju, on ne narušava medijski pluralizam i može biti vlasnik više televizija“, rekao je advokat UNS-a Zoran Lakićević.
Podsetimo, u članu 45. Zakon ističe da „radi sprečavanja nastanka ili jačanja pretežnog uticaja u oblasti javnog informisanja, koji značajno ograničava medijski pluralizam, nije dozvoljeno objedinjavanje:
– osnivačkih, odnosno upravljačkih prava u dva ili više izdavača dnevnih novina koje objavljuju informacije iz svih oblasti društvenog života, čiji ukupan godišnji tiraž prelazi 50% prodatog ili na drugi način realizovanog tiraža dnevnih novina na teritoriji Republike Srbije, u kalendarskoj godini koja prethodi objedinjavanju;
– osnivačkih odnosno upravljačkih prava u dva ili više izdavača koji pružaju audio, odnosno audio-vizuelne medijske usluge, čiji zbirni udeo u slušanosti, odnosno gledanosti prelazi 35% od ukupne slušanosti, odnosno gledanosti u zoni pokrivanja, u kalendarskoj godini koja prethodi objedinjavanju“.
Članom 46. Zakona propisano je da nije dozvoljeno sticanje učešća preko 50% u osnivačkom kapitalu između izdavača dnevnih novina, koje objavljuju informacije iz svih oblasti društvenog života, s prosečnim dnevnim realizovanim tiražom većim od 50.000 primeraka godišnje, i izdavača koji pruža audio i audio-vizuelne medijske usluge.
Dakle, fizičko ili pravno lice može teoretski biti vlasnik neograničenog broja elektronskih medija ukoliko u zoni za koju je dobio dozvolu za emitovanje programa, njegov udeo u gledanosti (slušanosti) ne prelazi 35 odsto, a može imati neograničen broj štampanih medija ako njihov tiraž ne prelazi polovinu prodatih novina u Srbiji. Takođe, vlasnici dnevnih novina mogu biti i vlasnici elektronskih medija ukoliko tiraž dnevnih novina ne prelazi 50.000 prodatih primeraka.
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.