Medijski servis Radio-televizija Srbije (RTS) objavio je konkurs za javnu nabavku – ljudi. Putem tendera RTS će angažovati statiste koji će biti deo publike na snimanju emisija ove medijske kuće
Da televizije organizovano dovode publiku opšte je poznato, ali neuobičajen je način koji je RTS izabrao da to i sprovede. Naime, javne nabavke uglavnom se raspisuju za tehničku opremu i potrošni materijal, a ređe za angažovanje saradnika.
Iz RTS-a objašnjavaju da je ovo četvrti tender ovog tipa a pravila konkursa su jasna i ista za sve.
– Ponuđači mogu da budu isključivo pravna lica – agencije registrovane za angažovanje statista – tvrde iz ove kuće, dok pitanje budžeta koji se izdvaja u te svrhe ostaje nerazjašnjeno.
– Budžet za sprovođenje tendera zavisi od plana proizvodnje – navodi se u odgovoru RTS-a.
Profesor Ekonomskog fakulteta LJubodrag Savić kaže da pojava angažovanja ljudi preko javnog tendera nije nova, već da je odraz globalnih tendencija koje se odslikavaju i kod nas.
– Ništa to čudno nije, ne verujem da je RTS dozvolio sebi da bilo šta bude mimo zakona, jednostavno se radna snaga iznajmljuje na lizing, bez ikakvih prava – rekao je Savić.
U zvaničnoj konkursnoj dokumentaciji koju je objavio RTS navode se zaduženja publike:
„Posao koji obavljaju: publika sa zadatkom sedi ili stoji na mestima predviđenim za publiku u studiju, pažljivo prati program i obavezno aktivno učestvuje u snimanju tako što pleše, peva, aplaudira na dogovoreni znak i slično.“
Ponuđači u ovom slučaju su agencije koje se profesionalno bave iznajmljivanjem statista produkcijskim i TV kućama, ali i svima ostalima koji imaju potrebu za njihovim uslugama. Broj ovakvih agencija kod nas je sada već dvocifren, a u njihovoj ponudi saradnici su razvrstani prema različitim karakteristikama i veštinama. U ovom tenderu RTS zahteva da „ponuđač ima u svakom trenutku najmanje 200 raspoloživih statista na dnevnom nivou koji odgovaraju potrebama“.
Direktor agencije „Statisti Tim“ Milenko Vujić kaže za Danas da je u dosadašnjem poslovanju njegova firma dobijala posao uglavnom po preporuci zadovoljnih saradnika, jer često produkcije traže statiste danas za sutra pa samim tim i nema vremena za bilo kakvo raspisivanje tendera.
– Učestvovali smo na više tendera i mišljenja sam da se traži velika papirologija koju uopšte nije lako ni jednostavno sakupiti, jer se tu mnogo vremena izgubi, a na kraju može da se desi da se taj tender i ne dobije pa ispadne da ste uzaludno trošili vreme. Mada, verujem da će se u budućnosti sve više raspisivati tenderi za ovakav vid poslovanja – istakao je Vujić.
Međutim, u razgovoru sa predstavnicima nekih od agencija koje se bave iznajmljivanjem statista čini se da situacija na ovom tržištu i nije tako povoljna. Iz agencije „Slava“ kažu da su oni pred zatvaranjem zbog neisplaćenih honorara koje im duguju brojne privatne TV kuće sa kojima su sarađivali.
– Ne radimo više emisije zato što nam privatne televizije nisu isplaćivale novac, nisu plaćale porez ni doprinose, ljudi su prevareni a mi u dugovima – navode iz ove agencije.
Za tender kojim RTS angažuje statiste tvrde da je jedini korektan, dok druge kuće ne nude nikakvu vrstu ugovora pa tako nema ni pravne zaštite.
– RTS je ozbiljna kuća i jedini koji rade to kako treba. Oni imaju svega par emisija ali je zato sve čisto – navodi predstavnik agencije „Slava“ i objašnjava da je ova agencija prošle godine konkurisala na tenderu RTS-a ali i pored najpovoljnije cene nisu angažovani jer nisu dostavili prateću dokumentaciju u određenom roku.
– Tu nisu hteli da nam popuste, mi smo zaboravili da im pošaljemo CD sa našim kandidatima i nije bilo naknadnih rokova – kažu u agenciji „Slava“.
Najniža cena
Ponuda će biti izabrana metodom „najniža ponuđena cena“ a u konkursnoj dokumentaciji RTS-a objašnjen je i način selekcije kandidata. „Naručilac vrši odabir statista, prema svojim potrebama, na osnovu kataloga ponuđača ili na osnovu organizovanog kastinga.“
Ostavljanje komentara je privremeno obustavljeno iz tehničkih razloga. Hvala na razumevanju.